Här är förarna på Örntaxi med schemalagd jour: Peter Taleryd, David Gunnarsson, Kevin Porshage, Johanna Thorsson Tyrberg och Andreas Persson.
Close
Här är förarna på Örntaxi med schemalagd jour: Peter Taleryd, David Gunnarsson, Kevin Porshage, Johanna Thorsson Tyrberg och Andreas Persson.
Close

Örntaxiförare tvingas till jour

Passning – då taxiförare står på pass ifall de blir inringda för körning – avskaffades i förra avtalsrundan. Ändå tvingas chaufförer inom Örntaxi fortfarande jobba schemalagd jour. För låg eller ingen ersättning.

– Vi ska vara beredda att rycka ut. Precis som brandmän, fast utan betalning, utbrister en förare.

Passningen innebär att chaufförerna ska stå till tjänst och vänta på att telefonen ringer. Tjänsten ströks ur taxiföraravtalet när Transport senast kom överens om löner och villkor med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA). Den försvann den 1 mars 2014.

– Står man till arbetsgivarens förfogande ska man ha betalt för den tiden. Och är man ledig så är man ledig. Det här är antagligen ett brott mot avtalet, säger Transports ombudsman Lars Mikaelsson.

Transports delegation, som var med och förhandlade fram taxi-
föraravtalet, tog tydligt avstånd från passningstjänsten, berättar Mikaelsson. Inställningen är densamma när förbundet, efter semestrarna, tar en ny match med arbetsgivarna i BA den 31 augusti.

Taxiföraravtalet löpte egentligen ut den sista juni i år, men fortsätter gälla tills parterna har kommit överens om ett nytt. Hittills har förhandlingarna kärvat.

Under tiden fortsätter taxiförarna, som kör för åkare anslutna till beställningscentralen Örntaxi i Örnsköldsvik, att jobba schemalagd jour. Vissa förare ersätts för två, tre och ibland fyra timmar – ifall taxiväxeln inte ringer. Får de däremot en körning ryker ersättningen och chaufförerna får i stället betalt för utfört arbete. Men vissa åkare betalar inget alls för jourtiden.

– Det blir som vanligt i taxibranschen, säger Lars Mikaelsson. Risken hamnar i chaufförernas knä, inte arbetsgivarnas.

Ofta är jourpassen schemalagda både före och efter ”vanlig” tjänst. Ibland sträcker de sig över en hel dag. Då ska chaufförerna vara beredda att ta längre körningar. Det innebär långa arbetsdagar, ibland från första morgonflyget i ottan till sent på kvällen.

– Ska man upp tidigt igen nästa dag känner man sig lite bakis, håller ögonen på vägen och orkar knappt prata, vittnar en förare.

Jourförarna skickas främst till järnväg och flyg. Övriga schemalagda täcker upp i stan. Fler än nödvändigt bokas upp för passning, anser chaufförerna. De är försiktiga med att uttala sig, av rädsla för repressalier:

– Jag vill inte bli av med jobbet, säger en anställd.

Men det framgår att både förarna och åkarna, som lägger scheman, tummar på lagstadgade vilotider.

– Arbetsgivarna leder och fördelar arbetet. De ansvarar för chaufförernas hälsa och säkerhet. Jag förstår att förarna behöver pengarna, men om de kör utmattade riskerar de både sitt körkort, sitt eget och andras liv. Är det värt det? Både åkare och chaufförer behöver skärpa sig, varnar Lars Mikaelsson.

Peter Taleryd är ordförande i taxiklubben på Örntaxi och sitter i Transports avtalsdelegation.

– Vi är nog de enda i landet som fortfarande har jour. Många är missnöjda och vi hoppas få i gång en förhandling med arbetsgivarna om ersättning.

Chaufförerna bestämmer själva var de vistas under passningen, men de har en inställelsetid på 20 minuter.

Några upplever inte jouren som
ett problem. Den passar med småbarn och fritid. Men flertalet
anställda, som Transportarbetaren talat med, känner sig uppbundna och är irriterade över att ”jobba gratis”.

– Man blir väldigt begränsad, kan som mest gå ut med hunden eller åka till affären. Frun har slutat vänta hemma med middagen, säger en anställd.

Kollegorna fyller i:

– Jag checkar hela tiden av med växeln, har taxibyxorna på och arbetskläderna beredda.

– Det här systemet skulle inte accepteras inom vården eller någon annan bransch. Vi ska ha betalt!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.