Oro bland Panaxias personal efter konkursen

– Vi vart ju lite fundersamma och visste inte om vi skulle fara till arbetsförmedlingen direkt eller till jobbet. Så säger värdeväktaren Mathias Thelin i Öjebyn i Norrbotten efter att värdekoncernen Panaxia den 5 september försattes i konkurs.

Själv jobbade Mathias Thelin natt och åkte i alla fall i väg till arbetet och diskuterade vad som hänt med jobbarkompisarna. Han blev inte helt överraskad över konkursen:

– Det har ju varit lite si och så med saker och ting den senaste tiden och lite oroligt under semestern och hösten. Vi jublar inte direkt, men det är bara att ta nya tag. Vi går inte och hänger oss. Grejerna måste ju ändå köras ut. Och någon ska göra det, men vem det blir vet vi inte än.

All verksamhet inom Panaxiakoncernen stoppades i går, när den utsedda konkursförvaltaren tog över efter tingsrättens beslut om konkurs. Men i morse drog arbetet i gång som vanligt, medan förvaltaren fortsätter arbetet med att bland annat hitta en köpare, som kan överta verksamheten.

Konkursen omfattar, förutom moderbolaget Panaxia AB, även bolagen Panaxia Security, Panaxia Kontantservice, Panalarm och Gävleborgs kyl och fryshus. Men, enligt vd Monica Hallin Gustafsson, är det sistnämnda företaget vilande och bedriver ingen verksamhet.

Sammanlagt berörs cirka 400 medarbetare i Sverige och Danmark av att Panaxia går i konkurs. Bara fem, sex personer finns i vårt grannland. Hur många som är ”kollektivare” respektive tjänstemän kan Hallin Gustafsson inte svara på, mer än att de kollektivanställda är den största gruppen. Det är också för tidigt att säga något om eventuella nedskärningar bland personalen. Allt beror på vilken ägare som kan tänka sig att ta över.

Konkursförvaltaren för redan samtal med flera intressenter, uppger vd Monica Hallin Gustafsson. Hur många kan hon inte säga, inte heller konkursförvaltarens pressinformatör Niklas Carlsson. Varken han eller Transport har fått uppgifter om att någon i personalen sagts upp. Lokalombudsman Christer Norfall på Stockholmsavdelningen poängterar att det i så fall ska ske skriftligt.

Han satt nästan oavbrutet i telefon i går då oroliga Transportmedlemmar ringde och frågade hur det skulle gå med lön och jobb. Svar på flera av frågorna finns på Transports webbplats www.transport.se. Annars får man ringa sin lokala Transportavdelning.

Vd:n Monica Hallin Gustafsson tillträdde sin tjänst så sent som för åtta veckor sedan med uppgift att ”städa upp” i bolaget och försöka få finanserna på rätt köl igen. Under andra kvartalet i år uppgick förlusterna i koncernen till en kvarts miljard kronor.

Ledningen planerade en nyemission för att få in nytt kapital, enligt uppgifter i Dagens Industri 300 miljoner kronor. Som garanter skulle de nya storägarna Forex Bank och den fristående Sparbanken 1826 stå, var det tänkt. De klev in i koncernen i våras. Forex Bank var beredd att skjuta till mer pengar, men Sparbanken 1826 drog i bromsen och Panaxia föll.

Till saken hör att Panaxias grundare Thomas Gravius och en kvinnlig chef i bolaget greps den 19 april i år. De anhölls och satt häktade misstänkta för grovt bokföringsbrott i två bolag som de tillsammans äger. Men nu har de försatts på fri fot igen, i väntan på rättegång. Bägge två nekar till brott, men åklagaren uppger att de har del i att 172 miljoner kronor inte har bokförts på ett korrekt sätt.

När den väntande rättegången ska ske är för tidigt att svara på än, visar ett kontrollsamtal med Ekobrottsmyndigheten.

I kväll (6 september) får värdeväktaren Mathias Thelin och Panaxiapersonalen mer information om vad som ska hända härnäst. Då är de anställda kallade till möte.

Panaxias vd Monica Hallin Gustafsson är ledsen att företaget inte gick att rädda.

– Den hårt arbetande och lojala personalen hade varit värda något bättre än det här, säger hon.

Transports centrala ombudsman inom värde- och bevakningsområdet, Matts Haglund, förstår att personalen nu upplever både oro och osäkerhet. Hans bedömning är dock att de anställda sitter i en säkrare sits, eftersom de arbetsuppgifter som hittills utförts inom Panaxia förtfarande finns kvar.

– Det är svårare när ett företag går i konkurs på grund av att kunderna försvunnit. Nu finns det gott hopp om att de tas över av andra leverantörer. Alla anställda kanske inte får behålla sina jobb, men de flesta. Personalen har varit mer lojal mot sin arbetsgivare än man kunnat förvänta sig i den situationen, säger han.

Med tillägget att konkursförvaltaren är den enda som, om en tid, kommer att kunna svara på om Panaxiakoncernen verkligen kommer att rekonstrueras.

Personalen omfattas av lönegarantilagen, vilket betyder att de kan få ut lön eller ersättningar, som arbetsgivaren är skyldig löntagarna. Konkursförvaltaren beslutar i frågor om  lönegarantin. Högsta beloppet man kan få ut är fyra prisbasbelopp. I år är beloppet 176 000 kronor. Garantin innebär också att anställda kan få ut sin uppsägningslön från företaget under den uppsägningstid de har rätt till, enligt lagen om anställningsskydd, las. Uppsägningstiden varierar från person till person, beroende på bland annat anställningstid, mellan en och sex månader.

Samtidigt gäller vanliga regler, Panaxias anställda ska gå till jobbet som de brukar och rapportera frånvaro till sina närmaste chefer eller till de de brukar.

– Så vitt vi vet har personalen fått ut sin senaste lön, den 25 augusti, så det är lite startsträcka där i alla fall, påpekar Matts Haglund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.