Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell
Close
Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar.
Close

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

– Amy kommer hit en gång i veckan och går även till Göteborg. Många av ”burkarna” ska av här i Helsingborg, men inte alla, säger Peter Swärdh och nickar mot feeder-båten.

Peter ingår vanligen i ett av elvamanna gängen som jobbar treskift, men för tillfället utbildar han Robin Westlund till kranförare. Utbildningen sker till en början på dagtid.

Cirkulerar

Alla i elvamannagänget cirkulerar mellan att arbeta ombord på fartygen, köra dragbil och att plocka av klackarna som sitter i hörnen på containrarna. Ett byte av arbetsuppgift då och då är helt enkelt bra för kroppen. Att köra dragbil, till exempel, innebär mycket stillasittande. Normalt ingår fyra kranförare i varje gäng.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. På andra sidan hamnområdet lossas det något mindre fartyget Elbsund som rymmer 500 containrar. Förra året, 2021, passerade 8 394 ton gods genom hamnen.

De flesta av containrarna (eller ”burkarna” som Peter också kallar dem) är rödbruna, men nedtill i staplarna finns även vita fryscontainrar. Julen rycker närmare och det betyder att många fryscontainrar innehåller apelsiner och andra citrusfrukter. I Helsingborg finns, enligt uppgift från kommunen, ett 40-tal frukt- och grönsaksgrossister. Till de största hör Ewerman, Everfresh, Ica och AB Banan-kompaniet.

Containerhamn

Helsingborgs hamn är specialiserad som containerhamn. Innehållet i containrarna varierar stort vilket medför att flödet är ganska jämnt. Under pandemin ökade flödet något. En nischad hamn, på till exempel trävaror, är vanligen mer konjunkturkänslig. Men en lågkonjunktur skulle märkas även här i Helsingborg.

Erika Backler, klubbens ordförande i Helsingborgs hamn. Foto: Sven Rosell
Erika Backler, klubbordförande i Helsingborgs hamn. Foto: Sven Rosell

– Den här veckan är rätt normal. Inga tomma luckor, i princip båtar hela tiden. Båtar tre nätter, säger Erika Backler, klubbens ordförande i hamnen, när hon läser igenom veckans båtlista.

Finns forfarande jobb

Erika har just parkerat dragbilen och kopplat i elkabeln. Klockan är 12 och förmiddagsskiftet är slut. De tre skiften täcker dygnets timmar mellan klockan 6 på morgonen och midnatt. De som jobbar skiftet klockan 18–24 måste jobba övertid om det ligger båtar inne.

Många är oroliga för att vi är på väg in i en lågkonjunktur, men Erika tycker inte att det märks än.

– Extringarna rullar på och vi har jobb, säger hon.

Under lågkonjunktur ökar antalet tomma containrar.

Inhoppare

Uppdraget som klubbordförande gör att Erika är inhoppare i de gäng som jobbar treskift. Ett 40-tal av de runt 100 som arbetar i hamnen är anslutna till Transport.

Erika arbetar mest dagtid, men emellanåt även nattskift.

– Jobbet är fritt, man är utomhus och man jobbar i lag med trevliga arbetskamrater. Jag hoppar runt så det blir en variation. Innan var jag lastbilschaufför, men det här är bättre. Det var genom att jag var lastbilschaufför som jag upptäckte jobben i hamnen, säger Erika innan vi skiljs åt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.