Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell
Close
Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar.
Close

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

– Amy kommer hit en gång i veckan och går även till Göteborg. Många av ”burkarna” ska av här i Helsingborg, men inte alla, säger Peter Swärdh och nickar mot feeder-båten.

Peter ingår vanligen i ett av elvamanna gängen som jobbar treskift, men för tillfället utbildar han Robin Westlund till kranförare. Utbildningen sker till en början på dagtid.

Cirkulerar

Alla i elvamannagänget cirkulerar mellan att arbeta ombord på fartygen, köra dragbil och att plocka av klackarna som sitter i hörnen på containrarna. Ett byte av arbetsuppgift då och då är helt enkelt bra för kroppen. Att köra dragbil, till exempel, innebär mycket stillasittande. Normalt ingår fyra kranförare i varje gäng.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. På andra sidan hamnområdet lossas det något mindre fartyget Elbsund som rymmer 500 containrar. Förra året, 2021, passerade 8 394 ton gods genom hamnen.

De flesta av containrarna (eller ”burkarna” som Peter också kallar dem) är rödbruna, men nedtill i staplarna finns även vita fryscontainrar. Julen rycker närmare och det betyder att många fryscontainrar innehåller apelsiner och andra citrusfrukter. I Helsingborg finns, enligt uppgift från kommunen, ett 40-tal frukt- och grönsaksgrossister. Till de största hör Ewerman, Everfresh, Ica och AB Banan-kompaniet.

Containerhamn

Helsingborgs hamn är specialiserad som containerhamn. Innehållet i containrarna varierar stort vilket medför att flödet är ganska jämnt. Under pandemin ökade flödet något. En nischad hamn, på till exempel trävaror, är vanligen mer konjunkturkänslig. Men en lågkonjunktur skulle märkas även här i Helsingborg.

Erika Backler, klubbens ordförande i Helsingborgs hamn. Foto: Sven Rosell
Erika Backler, klubbordförande i Helsingborgs hamn. Foto: Sven Rosell

– Den här veckan är rätt normal. Inga tomma luckor, i princip båtar hela tiden. Båtar tre nätter, säger Erika Backler, klubbens ordförande i hamnen, när hon läser igenom veckans båtlista.

Finns forfarande jobb

Erika har just parkerat dragbilen och kopplat i elkabeln. Klockan är 12 och förmiddagsskiftet är slut. De tre skiften täcker dygnets timmar mellan klockan 6 på morgonen och midnatt. De som jobbar skiftet klockan 18–24 måste jobba övertid om det ligger båtar inne.

Många är oroliga för att vi är på väg in i en lågkonjunktur, men Erika tycker inte att det märks än.

– Extringarna rullar på och vi har jobb, säger hon.

Under lågkonjunktur ökar antalet tomma containrar.

Inhoppare

Uppdraget som klubbordförande gör att Erika är inhoppare i de gäng som jobbar treskift. Ett 40-tal av de runt 100 som arbetar i hamnen är anslutna till Transport.

Erika arbetar mest dagtid, men emellanåt även nattskift.

– Jobbet är fritt, man är utomhus och man jobbar i lag med trevliga arbetskamrater. Jag hoppar runt så det blir en variation. Innan var jag lastbilschaufför, men det här är bättre. Det var genom att jag var lastbilschaufför som jag upptäckte jobben i hamnen, säger Erika innan vi skiljs åt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Helsingborgs containerhamn

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.