Oro för mjältbrand i Göteborgs hamn

Ett 20-tal personer behandlas nu med antibiotika efter att containrar som misstänks kunna innehålla mjältbrand lossats i Göteborgs hamn. – Det är absolut ingen rolig situation. Vi går alla och håller tummarna för att proven ska visa att klövmjölet i containern inte innehöll mjältbrandsbakterier, säger Transports huvudskyddsombud Mikael Karamanolis.

Mjältbrand, eller så kallad antrax, är en allvarlig infektionssjukdom. Enligt Vårdguiden förekommer den främst hos djur, men har i vissa fall även överförts till människor.

Proverna analyseras nu vid Statens veterinärmedicinska anstalt och slutgiltiga svar väntas först i mitten av nästa vecka.

Berörd personal har träffat smittskyddsläkare och äter antibiotika i väntan på provsvaren. Deras arbetskläder har förseglats, enligt andra uppgifter bränts upp, av försiktighetsskäl. På APM Terminals har även lastmaskinen, Movern, som användes vid lossningen, tills vidare tagits ur arbetet.

Misstänkta fall av mjältbrand ska alltid rapporteras till den lokala smittskyddsenheten, som vidtar åtgärder, och till Folkhälsoinstitutet.

Uppgifterna är i dagsläget osäkra, men lasten på sammanlagt sex containrar från Indien ska ha hanterats av hamnarbetare anställda vid APM Terminals och Logent port and terminals. Två av arbetarna som kom i kontakt med lasten är medlemmar i Transport. Hur många fler stuveriarbetare respektive provtagningspersonal som är berörda är i dagsläget oklart.

– Vid såna här tillfällen sprids mycket rykten och spekulationer. Vissa är oroliga, andra tar det lugnare. Det är en läggningsfråga, konstaterar huvudskyddsombudet Mikael Karamanolis som arbetar på Logent.

Värst är känslan av ovisshet, menar han.

– Det här är en farlig bakterie så det som hänt är mycket olyckligt, säger Karamanolis.

Han avvaktar utvecklingen och håller kontakt med arbetsgivaren och Transports regionala skyddsombud.

– Vi kommer att göra en ordentlig utredning av händelsen tillsammans med arbetsledningen, försöka förebygga och göra allt som ligger i vår makt för att detta inte ska upprepas, poängterar Mikael Karamanolis.

Klövmjölet tillverkas av klövar och hovar och används som gödningsmedel på åkrarna. Den aktuella sändningen kom till Jordbruksverkets kontrollstation i slutet av förra veckan. När containern öppnades föll några påsar med mjöl ner. De sprack och dammet spreds.

Efter det togs stickprov.

Personalen på APM Terminals kallas i dag, fredag, till ett informationsmöte med företagets säkerhets- och kommunikationsansvariga. Från ledningens sida försöker man tona ner oron med uppgifter från Jordbruksverket om att provtagningarna sker av försiktighetsskäl, för att utesluta eventuell smittorisk. Uppgifter finns om att Smittskyddsläkaren uppfattar fallet som ”lågmisstänkt”.

Transports huvudskyddsombud Daniel Börjesson APM Terminals har bara knapphändiga uppgifter.

– Vi fick information om containrarna med klövmjöl i onsdags och i dag ska vi få veta mer. Enligt de första preliminära resultaten ska det inte vara någon fara, men vi får se när de färdiga provsvaren kommer. Vad jag sett hittills har frågan hanterats på rätt sätt med kontakt med sjukvården.

En kvinnlig stuveriarbetare uppges ha sopat en av de aktuella containrarna.

Daniel Börjesson har arbetat i Göteborgs hamn sedan 1997 och aldrig hört talas om misstänkt mjältbrand i lasten tidigare.

– Någonstans har det felat. Vi måste sätta in åtgärder så att den här händelsen inte upprepas, betonar han.

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud i Transports hamnavdelning 2. Han har länge arbetat med skydd mot farliga gifter och gaser. Misstankar om mjältbrand i lasten är däremot nytt även för honom.

– Det är väldigt allvarligt. Mjältbrandsbakterier eller sporer kan ju användas som strids- eller terrormedel och hittills har jag bara hört talas om det i brevförsändelser i USA. Händelsen ska anmälas till Arbetsmiljöverket som en olycka och bli ordentligt utredd. Nu får vi främst rikta in oss på att hjälpa medlemmarna. Man mår inte så bra när man får den här typen av besked.

I nästa vecka ska Roger Jönsson delta i ett seminarium om farliga gaser i containrar. En viktig arbetsmiljöfråga som lyfts i hamnarna runt om i Europa eftersom hamnarbetarna riskerar att få i sig gifterna när de öppnar containrarna, förklarar han.

– Billiga gaser, bland annat stridsgaser från andra världskriget, används som bekämpningsmedel i containrar från Asien för att ta död på ohyra. Det är allvarligt att man inte följer gällande regelverk och viktigt att lyfta frågan eftersom problemen tyvärr inte minskar utan snarare ökar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.