Corona

Oro för YKB-kurser när pandemin växer

Åkeri. Pandemin växer i en andra våg. Samtidigt stiger oron bland yrkesförare med yrkeskompetensbevis (YKB) som snart löper ut att de ska smittas i skolsalar. – Min kompis ska på kurs i helgen och är så stressad att han mår illa, säger Freddy Welle.

Freddy Welle
Freddy Welle.

Han är själv åkerichaufför, ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg och brinner för åkerifrågorna. Dessutom tillhör han riskgruppen och närmar sig 66 år.

– Mitt YKB löper ut i juni och jag har två delkurser kvar. Många kollegor ringer till mig eftersom jag är fackligt engagerad och säger att de varken vill eller vågar sätta sig ihop med andra nu när pandemin växer igen.

Freddy Welle pekar på myndigheternas skärpta restriktioner i bland annat Stockholm, Göteborg och på fler håll. Och lyfter fram råden om att man i riskområden bara ska träffa sin närmaste familj. Det rimmar illa med att samlas i ”trånga skolsalar med en massa okända människor”, betonar han.

Signaler om att avstånden kan bli svåra att hålla i kurslokalerna har kommit från bekymrade chaufförer i Gävle, berättar Freddy Welle. Han sitter i Transports delegation som nu förhandlar om ett nytt åkeriavtal och har kontaktat förbundet i frågan.

– EU borde göra ett nytt undantag från utbildningsreglerna fram till halvårsskiftet 2021 eller året ut, råder Freddy Welle makthavarna.

– Fruktansvärt många är oroliga nu och vi blir ju inte sämre chaufförer för att vi väntar lite med att gå YKB-kurserna, anser han.

När Transportarbetaren ringde sektionschef Anna Westerlund på Transportstyrelsen i augusti hade smittspridningen planat ut. Hon förklarade då att det inte var aktuellt att förlänga dispensen och ge förarna ytterligare tid, innan de måste förnya sina yrkeskompetensbevis. Några sådana signaler hade heller inte kommit från EU eller ansvarigt departement i Sverige.

Nu när coronan slagit till i en andra våg säger Anna Westerlund att myndigheten är väl medveten om att situationen förändrats.

– Chaufförerna ringer oss också och är oroliga. Det jag kan säga är att vi drar i de trådar vi kan och tar de kontakter som behövs med infrastrukturdepartementet och så vidare. Kort sagt: Frågan är uppe på bordet hos oss och vi jobbar med den, säger Anna Westerlund.

Hon tillägger:

– Jag har full förståelse för att förare i dagsläget inte vill sätta sig i en utbildningslokal med andra människor som de inte känner.

Samtidigt har Transportstyrelsen inget mandat att utfärda dispens från utbildningskravet, betonar Anna Westerlund. Hon refererar till den så kallade Omnibusförordningen, som EU–kommissionen fattade beslut om i våras. Den innebar att giltighetstiden för YKB förlängdes i sju månader – för chaufförer med bevis som löpte ut mellan den 1 februari och den 31 augusti i år. Därefter var det dags att sätta sig på skolbänken igen.

Oroliga förare ringde Transportarbetaren redan då och ville att undantaget skulle förlängas, för att hindra onödig smittspridning. Men fick alltså nobben.

Anna Westerlund konstaterar att inte bara Sverige utan en hel rad andra länder i Europa nu drabbas av pandemin. Det ger frågan större tyngd bland politikerna på EU-nivå, där den ytterst avgörs. I dagsläget törs hon inte ge några löften om nya undantag från unionens utbildningsregler, men hoppas kunna komma med klarare besked längre fram.

– Vi kommer att lägga upp information på vår hemsida, transportstyrelsen.se, så fort vi vet mer, tipsar Anna Westerlund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle:
    13 november, 2020

    Jag efterfrågar ykb helt web-baserad!
    Under perioden med pandemin??
    Varför är det så svårt att fixa??
    Mvh Lackberg

  2. Justina Öster:
    13 november, 2020

    Det korta svaret är: det är en fråga som avgörs på EU-nivå, inte nationellt. Därför blir det krångligt och tar tid... Utförligare svar finns i länken till en tidigare artikel jag skrev om YKB i augusti. Justina, reporter

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.