Oro när Proffice tar över kontrollerna på Arlanda
Bemanningsbolaget Proffice tar över säkerhetskontrollerna på Arlanda den första juni nästa år. Att Securitas förlorade den jättelika upphandlingen påverkar bolagets nuvarande 800-1 000 flygplatskontrollanter. – De anställda är väldigt oroliga över vad som kommer att hända nu, säger Transports centrala ombudsman inom bevakning, Jerker Nilsson.
Det statliga bolaget Swedavia ansvarar för upphandlingen av säkerhetskontrollen med tillhörande tjänster på Arlanda. Ett prestigefyllt uppdrag som Securitas haft sedan 2007. Dessförinnan skötte bevakningsbolaget G4S bevakningen och säkerheten i hela 30 år.
Både Proffice och Securitas har bekräftat Swedavias (tidigare Luftfartverkets) beslut. Det innebär att ett av bemanningsföretagets dotterbolag kommer att ta över driften.
– Den uppgift jag har är att 800 till 1 000 flygplatskontrollanter på Securitas berörs. Då talar vi inte bara om heltidsanställda utan också halvtids- och behovsanställda, förklarar Transports ombudsman Jerker Nilsson.
Han poängterar att Securitas dock kommer att behålla bevakningsuppdraget, som i dag sköts av ett hundratal skyddsvakter, såväl heltids- som halvtids- och behovsanställda.
Securitas har nu tio dagar på sig att överklaga beslutet, räknat från torsdag i förra veckan. Så länge varar den så kallade avtalsspärren efter Swedavias tillkännagivande.
Proffice hänvisar också till den när Transportarbetaren tar kontakt för att ställa frågor om hur bolaget kommer att tillsätta tjänsterna för Arlandas alla flygplatskontrollanter.
– Så länge avtalsspärren råder kan vi inte uttala oss. Ni är välkomna att ställa frågor när tio dagar gått, säger företagets presschef Maria Uggla.
Avtalet löper över sammanlagt sju år och beräknas ha ett värde av 275 miljoner kronor – per år. Securitas har enligt uppgifter i medierna uppgett ett belopp på cirka 200 miljoner kronor om året, under de senaste tre åren.
Den stora skillnaden i den nya upphandlingen, jämfört med den som G4S förlorade till Securitas, är att ett bemanningsbolag nu kommer att ta över.
– Det spär på oron över vad som ska hända bland personalen att det inte är ett traditionellt bevakningsbolag som tar över, säger Jerker Nilsson på Transport.
Oron sprider sig även bland säkerhetspersonalen på andra flygplatser i landet.
– Kommer bemanningsföretag att gå in där också, när det är dags för upphandling för dem undrar många, förklarar Jerker Nilsson.
Swedavias presschef Ulf Wallin säger i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt att bolaget hade flera likvärdiga bud att välja bland. Att valet ändå föll på Proffice berodde på att bolaget kunde erbjuda ”ökad kundservice för säkerhetstjänsten.”
Priset uppges vara ”en del i det hela” och säkerheten ”naturligtvis det helt avgörande”.
– Securitas har ännu inte fattat beslut om ifall vi kommer att överklaga upphandlingen. Vi håller på och analyserar beslutet och utesluter inte att vi kommer att göra det, säger bolagets kommunikationsdirektör Gisela Lindstrand.
Hon hänvisar frågor om eventuellt missnöje med Securitas arbete till Swedavia:
– Vi tycker att vi har utfört en bra tjänst på Arlanda. Vi har och har haft en god kundservice och en hög säkerhetsnivå.
Transports ombudsman Jerker Nilsson bedömer att ett eventuellt överklagande inte kommer att påverka upphandlingen. När Securitas kammade hem flygplatskontrollen från G4S år 2007 valde G4S att överklaga beslutet. Det ledde till att länsrätten stoppade upphandlingen en tid, men sedan fick Securitas ändå klartecken att ta över.
Proffice lämnar i dagsläget inga besked om kommande anställningar, men Jerker Nilsson utgår ifrån att Proffice kommer att erbjuda flertalet av dagens flygplatskontrollanter nytt arbete i bemanningsbolaget.