Oro när Proffice tar över kontrollerna på Arlanda

Bemanningsbolaget Proffice tar över säkerhetskontrollerna på Arlanda den första juni nästa år. Att Securitas förlorade den jättelika upphandlingen påverkar bolagets nuvarande 800-1 000 flygplatskontrollanter. – De anställda är väldigt oroliga över vad som kommer att hända nu, säger Transports centrala ombudsman inom bevakning, Jerker Nilsson.

Det statliga bolaget Swedavia ansvarar för upphandlingen av säkerhetskontrollen med tillhörande tjänster på Arlanda. Ett prestigefyllt uppdrag som Securitas haft sedan 2007. Dessförinnan skötte bevakningsbolaget G4S bevakningen och säkerheten i hela 30 år.

Både Proffice och Securitas har bekräftat Swedavias (tidigare Luftfartverkets) beslut. Det innebär att ett av bemanningsföretagets dotterbolag kommer att ta över driften.

– Den uppgift jag har är att 800 till 1 000 flygplatskontrollanter på Securitas berörs. Då talar vi inte bara om heltidsanställda utan också halvtids- och behovsanställda, förklarar Transports ombudsman Jerker Nilsson.

Han poängterar att Securitas dock kommer att behålla bevakningsuppdraget, som i dag sköts av ett hundratal skyddsvakter, såväl heltids- som halvtids- och behovsanställda.

Securitas har nu tio dagar på sig att överklaga beslutet, räknat från torsdag i förra veckan. Så länge varar den så kallade avtalsspärren efter Swedavias tillkännagivande.

Proffice hänvisar också till den när Transportarbetaren tar kontakt för att ställa frågor om hur bolaget kommer att tillsätta tjänsterna för Arlandas alla flygplatskontrollanter.

– Så länge avtalsspärren råder kan vi inte uttala oss. Ni är välkomna att ställa frågor när tio dagar gått, säger företagets presschef Maria Uggla.

Avtalet löper över sammanlagt sju år och beräknas ha ett värde av 275 miljoner kronor – per år. Securitas har enligt uppgifter i medierna uppgett ett belopp på cirka 200 miljoner kronor om året, under de senaste tre åren.

Den stora skillnaden i den nya upphandlingen, jämfört med den som G4S förlorade till Securitas, är att ett bemanningsbolag nu kommer att ta över.

– Det spär på oron över vad som ska hända bland personalen att det inte är ett traditionellt bevakningsbolag som tar över, säger Jerker Nilsson på Transport.

Oron sprider sig även bland säkerhetspersonalen på andra flygplatser i landet.

– Kommer bemanningsföretag att gå in där också, när det är dags för upphandling för dem undrar många, förklarar Jerker Nilsson.

Swedavias presschef Ulf Wallin säger i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt att bolaget hade flera likvärdiga bud att välja bland. Att valet ändå föll på Proffice berodde på att bolaget kunde erbjuda ”ökad kundservice för säkerhetstjänsten.”

Priset uppges vara ”en del i det hela” och säkerheten ”naturligtvis det helt avgörande”.

– Securitas har ännu inte fattat beslut om ifall vi kommer att överklaga upphandlingen. Vi håller på och analyserar beslutet och utesluter inte att vi kommer att göra det, säger bolagets kommunikationsdirektör Gisela Lindstrand.

Hon hänvisar frågor om eventuellt missnöje med Securitas arbete till Swedavia:

– Vi tycker att vi har utfört en bra tjänst på Arlanda. Vi har och har haft en god kundservice och en hög säkerhetsnivå.

Transports ombudsman Jerker Nilsson bedömer att ett eventuellt överklagande inte kommer att påverka upphandlingen. När Securitas kammade hem flygplatskontrollen från G4S år 2007 valde G4S att överklaga beslutet. Det ledde till att länsrätten stoppade upphandlingen en tid, men sedan fick Securitas ändå klartecken att ta över.

Proffice lämnar i dagsläget inga besked om kommande anställningar, men Jerker Nilsson utgår ifrån att Proffice kommer att erbjuda flertalet av dagens flygplatskontrollanter nytt arbete i bemanningsbolaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.