Corona

Oro över YKB-kurs i coronatid

Åkeri. – Vi är redan så utsatta för corona. Varför ska vi tvingas ihop på YKB-kurser och öka risken? Förläng dispensen för fortbildning ytterligare ett halvår! Uppmaningen kommer från en orolig lastbilschaufför. Får han något gehör hos ansvariga?

Svaren Transportarbetaren får ger inget större hopp om att Sverige ska förlänga undantaget för yrkeskompetensbevis (YKB) till följd av pandemin. Frågan avgörs på EU-nivå, inte av ett enskilt land. EU-rätten står över svensk lag. Men kanske kommer en större del av utbildningen att kunna hållas på distans framöver, siar de som är insatta i frågan på Transportstyrelsen och Tya  (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd).

På grund av covid-19 beslutade EU i våras att införa ett undantag från kravet att förnya YKB för yrkesförare. Undantaget eller dispensen gäller för chaufförer med YKB som löper ut mellan den 1 februari och 31 augusti i år. Förlängningen gäller i sju månader, räknat från det datum beviset går ut.  Det innebär alltså att förare med YKB som upphör den 1 september och därefter får sätta sig på skolbänken igen, oavsett hur pandemin utvecklar sig i höst.

Reglerna återfinns i den så kallade omnibusförordningen, som började gälla den 4 juni och omfattar alla EU-länder. Missuppfattningen att exempelvis Tyskland, Frankrike eller Polen skulle ha längre dispens än Sverige stämmer inte, enligt Anna Westerlund vid Transportstyrelsens sektion för yrkestrafikregler.

Hon berättar att Sverige i juli i år gjorde en bedömning och meddelade EU att någon förlängning inte behövs.

– Utfärdandet av YKB har snarare ökat än minskat under den här perioden och det är viktigt att förarna genomgår de kompetenshöjande utbildningarna för trafiksäkerheten. Att inte ha rätt kompetens när man kör ett tungt fordon är en säkerhetsrisk på våra vägar. Därför ser vi inget behov av en förlängning i nuläget, säger Anna Westerlund.

Vad som orsakat ökningen vet hon inte, men gissar att åkerier som fått mindre att göra i pandemin har passat på att utbilda sina medarbetare.  Om nya dispenser kan komma under hösten, i fall smittan tar ny fart i Europa, har Anna Westerlund svårt att uttala sig om.

– Jag kan inte sia om det, kanske kan EU-kommissionen ta ett nytt grepp i frågan. Men i dagsläget ser vi inga indikationer på det. Vi har inte hört något om det från infrastrukturdepartementet och de brukar vara snabba att meddela oss. Om andra länder har begärt en förlängning av dispenstiden känner jag inte till.

Enligt Anna Westerlund och kollegan Emma Norlander, som Transportarbetaren tidigare intervjuat i frågan, har Transportstyrelsen haft god kontakt med YKB-utbildarna. De har gett positiva besked om att de löst problemen och kan genomföra kurserna på ett säkert sätt.

– Man har till exempel haft färre deltagare och anpassat sig efter rådande omständigheter, säger Anna Westerlund.

Hon påpekar att arbetsgivaren har ansvar för de anställdas arbetsmiljö under utbildningen och att föra en dialog med utbildningsanordnaren om säkerheten.

Henrik Färnbo på Tya och berättar om det nya regelverk för YKB som började gälla den 23 maj i år. Fortfarande är det totalt fem delkurser som gäller, om sammanlagt 35 timmar (trots en del missförstånd där också). EU har utökat antalet kurstimmar som får genomföras på distans till högst tolv, när det gäller fortbildning.

En arbetsgivare eller YKB-utbildare som, på eget bevåg, skulle satsa på mer distans- och digital utbildning för att skydda deltagarna från virus skulle bryta mot reglerna, förklarar Anna Westerlund.

– Vi har EU-rätten att förhålla oss till.

Hon tror inte att fler distanstimmar är på gång just nu, till följd av covid-19, eftersom den nya förordningen kom så sent som i maj.

Tror du det kan bli en förändring på sikt?

– Vi vet inte vilka pandemier som kan komma framöver och hur synen på digitala möten och distansutbildningar kommer att förändras globalt.  Återigen blir det fråga om spekulationer, men världen kommer i alla fall att se annorlunda ut, säger Anna Westerlund.

Henrik Färnbo på Tya, beskriver ett oroligt år bland YKB-utbildarna efter att de nya reglerna infördes. En planerad konferens för att gå igenom regelverket fick ställas in. Återigen corona. I stället genomförde Tya ett digitalt möte, ett webbinarium, för kursanordnarna i juli. Drygt 60 deltager anslöt, trots semestertid, och fick ställa frågor till Transportstyrelsen.

– I mars ställde vi frågan om det var möjligt att anordna lärarledd distansutbildning för förare som ska förlänga sin YKB-behörighet. Den ska i så fall vara precis som i klassrummet där lärare och deltagare kan kommunicera. Det sa Transportstyrelsen nej till. Efter det kom regelverket med högst tolv distanstimmar, säger Henrik Färnbo.

Han ser det som en början att glänta på den digitala dörren.

– Det ställer lite andra krav på både utbildare, arbetsgivare och förare.

Ett annat problem är att Transportstyrelsen inte har något fungerande datorsystem för att ta emot intyg för varje genomgången delkurs. Först när den femte är avklarad ska den sista utbildaren skicka in alla fem pappersintyg, förklarar Henrik Färnbo. Kursarrangören är skyldig att behålla en kopia i fem år, men ett företag kan ju gå omkull, påpekar han.

– Vi har framfört det till Transportstyrelsen och hoppas att ett nytt rapporteringssystem ska komma.

Henrik Färnbo ser mer distansutbildning som praktiskt möjlig.

– Absolut, men det ska inte vara e-learning. Man ska inte bara sätta elever framför datorn och låta dem klara sig själva utan erbjuda digital klassrumsutbildning. Läraren ska finnas med i ett klassrum och bemöta deltagarna. Körkortskontroll krävs också och att man identifierar sig.

Är mer YKB-utbildning på distans på väg?

– Får jag spekulera säger min magkänsla att man kommer att öppna upp mer för det om några år. Särskilt om det blir lättare att delrapportera varje genomförd kurs.

Angående coronaskyddet på kurserna räknar Henrik Färnebo upp munskydd, extra mycket handsprit, större kurslokaler, mer avstånd mellan deltagarna. Och att inte servera buffémat.

Martin Miljeteig är arbetsmiljöombudsman på Transport. Han tillägger att man bara ska gå utbildningen om man är frisk, kan halvera antalet deltagare  och att särskild hänsyn ska tas till personer i riskgrupper.

– Känner jag mig orolig att gå får arbetsgivaren ta höjd för det och ordna individuella lösningar. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för den fysiska och psykosociala arbetsmiljön och ska bekosta det extra skydd som kan behövas. I något fall kan det vara en kurs med bara en eller två anställda, säger

– Ansvaret för att utbildningen genomförs på ett säkert sätt vilar på både arbetsgivaren och utbildaren. Medlemmar som är osäkra kan vända sig till sin lokala Transportavdelning.

Martin Miljeteig ser distansutbildning som ett komplement till ”fysiska” YKB-kurser.

– Att köra huvuddelen digitalt tror jag inte på. Den bör vara lärarledd, på plats. Aktörerna har redan nu visat prov på fusk med intyg och för få lärotimmar, säger han.

Transportstyrelsen ansvarar för tillsynen över utbildningsanordnarna, som måste ha myndighetens tillstånd att bedriva YKB-utbildning.

 

Fotnot. Tya (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) drivs gemensamt av arbetsgivare och fack. Instansen anordnar kurser och bedriver projekt för att förbättra arbetsmiljön, höja kompetensen och statusen inom transportsektorn. Läs mer på tya.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stig:
    13 november, 2021

    Hei, här i Finland kan vi utbilda oss via online hemma på soffan :) Vi har samma 12 timmars-regel men sen kan vi med datorn studera under uppsikt ( man måst ha watsapp eller signal i telefonen, via den kan övervakaren se att personen är den rätta. Tyvärr så är ni långt efter oss på YKP skolningarna, Stigu

  2. patrik nelin:
    12 januari, 2021

    Vi får inte fira jul med våra anhöriga. men att träffa 20 okända människor i en lokal en hel dag är helt okey. Vet inte om jag vill utsätta mig och mina medmänniskor för detta. Hur ska man göra???

  3. Rolf Harry Essebrink:
    1 december, 2020

    Ni och EU skulle ju ha reagerat för länge sen ,vi är i ett ännu sämre läge nu än i våras när det gäller pandemin! Ni tvingar riskgrupper att riskera sina liv !

  4. Christer Hedström:
    14 november, 2020

    Pratas bara om dom som behöver förnya sitt befintliga ykb kort.
    Vi som behöver det för första gången, alltså inte haft ykb tidigare, vad gäller oss?
    Står i startgropen att starta upp mitt åkeri, hade planerat in ykb kursen, men den avblåstes och blir inget förrän i februari.
    Står med ett investerat ekipge men får inte köra.

  5. Justina Öster:
    14 november, 2020

    En viktig fråga för din arbetsgivarorganisation. Vi på red tar också till oss den./Justina

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.