Close
Ringduve taxi är ett stort taxibolag som haft avtal med flera Skånekommuner och med Skånetrafiken om färdtjänst, sjukresor och skolskjuts.
Close

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

– Tyvärr kan det bli utdraget. Vi måste först sammanställa lönekraven och gå till tingsrätten med en betalninganmaning. Domstolen måste sedan hitta företrädaren för delgivning, säger Lone Olsson, ombudsman med lång erfarenhet av taxibranschen.

Förarna som spontant sökt sig till Transports kontor var oroliga och frustrerade. Flera beskrev en stark oro över obetalda räkningar.

Många av dem fortsatte att jobba förra veckan – trots att lönen uteblev den 25 januari. I ett mejl hade företaget utlovat löneutbetalning den 28 eller 29 januari, men så blev det inte.

– Får man inte lön har man rätt att frånträda anställningen. Varför fortsatte ni jobba, undrade Lone Olsson.

En förare berättade att han gått till Arbetsförmedlingen för att anmäla sig som arbetslös och söka nytt jobb.

– Jag fick inte anmäla mig. Jag har ju inget arbetsgivarintyg och ingen uppsägning.

– Då har Arbetsförmedlingen gjort fel! Be dem ringa mig om det händer igen, sa Lone Olsson.

Facket befarar att tvisten med Ringeduve taxi kan bli utdragen. Företaget har bytt företrädare – till personer som framstår som målvakter, när man granskar deras tidigare bolagsengagemang.

Bolaget har också utsett en förhandlare, Torbjörn Olsson, som fått fullmakt att företräda Ringduve, bland annat i uppsägningsförhandlingar med Transport. Olsson gick ut med ett långt brev till alla anställda där han lovade att lönerna skulle betalas ut, möjligen någon dag försenade. Han uppgav också att nya investerare var på gång – som skulle rädda det skuldtyngda Ringduve taxi.

I en artikel kallade Transportarbetaren brevet för ett bluffmejl, eftersom inga löner kom.

Tidningen har upprepade gånger försökt nå bolagets olika företrädare, inklusive Torbjörn Olsson – utan att lyckas.

I helgen skickade Olsson ut ett nytt brev. Där skriver han bland annat att Transportarbetaren påstått att Ringduve taxi har fyra miljoner kronor i skatteskulder. Uppgiften är felaktig. Tidningen har aldrig påstått detta.

Här är Torbjörn Olssons brev, som Transportarbetaren fått via chaufförer:

Ni på Transport får så klart skriva vad ni vill. Dock betackar jag mig för inlägg som beskriver min information till bolagets anställda som ’bluffmail’.
För mig är det ett personligt påhopp att ni, på facket, inte respekterar mig och mitt mail. Jag avbryter därför här och nu alla förhandlingar som finns med mig involverad. Ni får hitta en annan part som kan företräda bolaget i era framtida förhandlingar.
Ni som fortfarande arbetar, hör gärna av er, jag hjälper till. Förhandlingarna är inte avslutade för er. Men för er andra, gå till facket, slösa inte min tid, det finns bara tid för er som finns kvar.
Ni som arbetsvägrar eller inte svarar i telefon, ring inte mig igen, maila inte. Förhandla via facket, jag kan inte och vill inte hjälpa er eller företräda er. Kontakta Lone.
Och så du, Jan Lindkvist, du skriver en artikel om bluffmail utan att ens kontakta mig, källan.  Hade du hört av dig hade du haft en scoop-artikel om myndighetsmissbruk. Nu har du istället en anmälan emot dig, om jag nu orkar lägga tid på detta.
Till lojala anställda
Jag försöker hjälpa er och bolaget så gott det går. Jag fortsätter arbeta för er. Det är gratis.
Till illojala anställda
Ni som inte svarar i telefon, ni som stannar hemma utan förklaring. Sluta ring, sluta maijla. Ni har själv bestämt var ni vill vara. Jag är inte anställd av er och ni betalar inte för mitt arbete. Kontakta facket, det är gratis. För er som går själv vidare kostar det 850./h, ja inte för er som är lojala så klart. För er är det gratis.
Till Lone
Tack för den här tiden. Med fackets inställning till mig och min person så kan jag inte längre företräda bolaget. Ni smutskastar mig och min person och kallar mig för en bluff. Om du, personligen, å fackets vägnar tar tillbaka ert påhopp på mig, kan jag överväga att fortsatta förhandlingarna. I annat fall så avslutas alla förhandlingar med mig som ombud här och nu.
Det här är en personlig reaktion från mig, jag uppfattade våra förhandlingar som att de var på en nivå som alla parter kan acceptera. Men, oseriösa artiklar av den här typen skall dementeras av er, i alla fall om jag skall vara ombud.
Till facket.
Ni sprider lögner. Ni kan inte skriva ’bluffmail’ förutom när det är ett bluffmail. Ni kan inte skriva bolaget har 4.000.000 i skatteskulder när ni har svart på vitt att bolaget har en fordran på skatteverket. Ni som är läskunniga kan läsa innantill att vi har en fordran på skatteverket. Ni får så klart skriva vad ni vill, det är ju pressfrihet, men ni måste då också ta konsekvenserna. Ni får förklara för era medlemmar att anledningen till att de inte har sina löner på kontot i morgon är att ni genom ert agerande stoppat mig att i morgon föreslå bolaget att de genom att själv ansöka bolaget i konkurs kan lösa detta alternativt betala ut löner med den inbetalning som förväntas i morgon. Då har alla anställda sin lön omedelbart. Ni motarbetar detta. Förklara er till era medlemmar.
Till ledningen
Ohållbart! Förhandlingarna förs nu via media. Lägg ner detta. Avsluta alla förhandlingar fram tills de förs på ett seriöst sätt. Förhandla inte via pressen. Jag avsäger mig fullmakten att företräda er inför facket.
mvh
Torbjörn

 

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.