Oroliga SAS-anställda väntar på besked om jobben
Förhandlingarna fortsätter om neddragningar inom SAS. Klart är att flygbolaget tänker avveckla de så kallade B-checkarna på Boeing 737-flottan. Kontrollerna tar omkring 1 200 timmar per flygplan och sysselsätter närmare 50 personer på Arlanda. – Folk på golvet är oroliga. Ingen vet hur framtiden ser ut, säger Lars Hedström, klubbordförande för Transports flygtekniker.
SAS är ekonomiskt pressat och under hösten har bolaget aviserat nya åtstramningar. I augusti fick Arbetsförmedlingen ett varsel som berörde markpersonal inom SAS Ground Handling (SGH). Mellan 25 och 99 anställda kan påverkas, varnade bolaget.
Hur det blir med neddragningen är oklart.
– Förhandlingarna har inte ens startat. Mycket hänger på hur det går med den omorganisation som SGH precis genomfört inom bagagehanteringen, säger Transports ombudsman Kenneth Grampe.
Under hösten kom sedan ett andra, mer omfattande varsel. Där sägs att 300 tjänstemän ska bort från huvudkontoret i Frösundavik.
Dessutom påverkas verkstadsbasen. I de stora hangarerna utför tekniker och mekaniker underhåll på flygplanen. En stor del av servicen sker efter ett bestämt schema och de så kallade checkarna är mer eller mindre omfattande.
På Arlanda har personalen hittills skött B-checkarna på flygplanen av typen Boeing 737. En sådan kontroll tar omkring en vecka.
Nu vill SAS lägga om underhållsprogrammet. Det innebär att B-checkarna försvinner och de nya kontroller som införs kommer att ske utanför Norden. I länder där lönerna är lägre.
Teknikernas klubbordförande Lars Hedström är i nuläget försiktig med kommentarer:
– Situationen är pressande. Många på basen har jobbat 20–30 år i SAS och arbetsmarknaden för flygtekniker och mekaniker är väldigt begränsad. Men jag tycker faktiskt att företaget verkar bry sig om personalens framtid. Möjligen går det att få fram någon form av uppgörelse för dom som väljer att gå frivilligt.