Oroligt på SAS

Planerna på att lägga ut SAS marktjänster på en annan aktör har väckt mer oro än vad som först kommit fram. Många känner sig utsatta och kravet på mer information är stort, menar Erik Bohlin, från lastarnas klubb på Arlanda.

I många år har markpersonalen på SAS fått höra att de riskerar att bli outsourcade. De anställda har fått lära sig att leva med tanken på att när som helst tvingas byta arbetsgivare.

Flera Transportmedlemmar har också vittnat om att de känt sig dåligt behandlade av SAS.

När företaget var på väg mot konkurs i höstas påpekade många till och med att det inte skulle spela någon roll vad det stod på jackan, så länge jobben och förmånerna blev kvar.

Men förutsättningarna förändras.

Sedan några veckor tillbaka är det klart att Groundhandling ska göras om till ett eget dotterbolag för att senare tas över allt mer av Swissport.

– Det har varit en lång process som har kantats av informationsbrist och brist på konkreta svar på våra frågor, säger Erik Bohlin, som är med i styrelsen i Transports Groundhandlingsklubb på Arlanda.

Bristen på kunskap om hur Swissport är som arbetsgivare ökar också osäkerheten. Från Helsingfors, där Swissport redan verkar, finns inga negativa synpunkter, men Erik Bohlin är inte säker på att det behöver betyda att allt är frid och fröjd.

– Det beror på vad man har att jämföra med sedan tidigare.

I takt med att förändringen kommer närmare och blir mer konkret växer också motståndet mot att behöva lämna SAS.

– Jag får rapporter från klubbarna. I det första steget blir det inga förändringar, det är stegen bakom som skapar oro, säger Kenneth Grampe, ombudsman på flygavdelning 46.

Förutom de lokala överenskommelserna på Arlanda önskar många att få behålla de så kallade id-biljetterna, som går att använda på alla flygbolag i Star Alliance.

– Biljetterna betyder otroligt mycket. Vissa är till och med beredda att byta jobb om de inte får ha dem kvar, berättar Grampe.

När det blev känt Groundhandling kommer att bli ett eget bolag var planen att ha förändringen klar redan i slutet av den här veckan, men övergången har flyttats fram. Något definitivt datum är inte meddelat, men sannolikt blir det efter sommaren.

– Vi försöker påverka på de sätt vi kan. Juridiskt kan vi inte göra mer än att se till att Swissport följer lagar och regler men genom att ha en stark facklig organisation kan vi visa att vi är en kraft att räkna med, säger Kenneth Grampe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.