Oroligt på SAS
Planerna på att lägga ut SAS marktjänster på en annan aktör har väckt mer oro än vad som först kommit fram. Många känner sig utsatta och kravet på mer information är stort, menar Erik Bohlin, från lastarnas klubb på Arlanda.
I många år har markpersonalen på SAS fått höra att de riskerar att bli outsourcade. De anställda har fått lära sig att leva med tanken på att när som helst tvingas byta arbetsgivare.
Flera Transportmedlemmar har också vittnat om att de känt sig dåligt behandlade av SAS.
När företaget var på väg mot konkurs i höstas påpekade många till och med att det inte skulle spela någon roll vad det stod på jackan, så länge jobben och förmånerna blev kvar.
Men förutsättningarna förändras.
Sedan några veckor tillbaka är det klart att Groundhandling ska göras om till ett eget dotterbolag för att senare tas över allt mer av Swissport.
– Det har varit en lång process som har kantats av informationsbrist och brist på konkreta svar på våra frågor, säger Erik Bohlin, som är med i styrelsen i Transports Groundhandlingsklubb på Arlanda.
Bristen på kunskap om hur Swissport är som arbetsgivare ökar också osäkerheten. Från Helsingfors, där Swissport redan verkar, finns inga negativa synpunkter, men Erik Bohlin är inte säker på att det behöver betyda att allt är frid och fröjd.
– Det beror på vad man har att jämföra med sedan tidigare.
I takt med att förändringen kommer närmare och blir mer konkret växer också motståndet mot att behöva lämna SAS.
– Jag får rapporter från klubbarna. I det första steget blir det inga förändringar, det är stegen bakom som skapar oro, säger Kenneth Grampe, ombudsman på flygavdelning 46.
Förutom de lokala överenskommelserna på Arlanda önskar många att få behålla de så kallade id-biljetterna, som går att använda på alla flygbolag i Star Alliance.
– Biljetterna betyder otroligt mycket. Vissa är till och med beredda att byta jobb om de inte får ha dem kvar, berättar Grampe.
När det blev känt Groundhandling kommer att bli ett eget bolag var planen att ha förändringen klar redan i slutet av den här veckan, men övergången har flyttats fram. Något definitivt datum är inte meddelat, men sannolikt blir det efter sommaren.
– Vi försöker påverka på de sätt vi kan. Juridiskt kan vi inte göra mer än att se till att Swissport följer lagar och regler men genom att ha en stark facklig organisation kan vi visa att vi är en kraft att räkna med, säger Kenneth Grampe.