Reno Norden Malmö bilar
Close
När Reno Norden i Malmö tog över anställda från den förra entreprenören fick rutinerade sopgubbar sex månaders provanställning.
Close
Upphandling

Osäkerhet vart femte år

Sophämtning. Vart femte år är det dags. Då kommunerna upphandlar sophämtning får landets sopgubbar leta nytt jobb igen. Ingen av landets största kommuner har ställt krav på att personalen ska få följa med efter upphandling av sophämtning.

Sju av de tio största kommunerna i Sverige upphandlar hämtning av hushållssopor. Ingen av dem kräver att personalen ska få följa med till de nya entreprenörerna.

– Ett hot mot fackligt engagemang och människors trygghet, säger Transports centrala ombudsman Joakim Guttman.

Det var på många sätt upphandlingen av sophämtning i Stockholm som låg till grund för sommarens vilda sopstrejk. Reno Norden och Suez ska hämta alla hushållssopor i hela kommunen från och med den 1 oktober. I upphandlingen fanns inga krav på att personalen skulle få följa med, och därför inte heller krav på att några villkor skulle hänga med.

I somras när sopkonflikten just inletts berättade Reno Nordens vd Peter Ekholm att sopgubbarnas förändrade lönevillkor stod klart för Stockholms kommun redan när upphandlingen gjordes. De summor staden betalar till Reno Norden räcker inte till de gamla lönerna.

– Det hade gått att sätta krav på lönenivåer, men det gjordes inte, sa Ekholm till Svenska Dagbladet.

Störst i Sverige

Reno Norden är störst i Sverige på sophämtning. Företaget har funnits i Malmö i många år. Men när bolaget i våras fick ett nytt område började det kärva även där. En del fick följa med från den gamla entreprenören. Men då med provanställning. En person som jobbat som sopgubbe i Malmö i 17 år fick sex månaders provanställning.

Kim Jensen är huvudskyddsombud på Reno Norden i Malmö:

– Jag tycker inte det är bra. Om man har jobbat så många år kan man jobbet. Problemet är att man kan gallra bort de lite äldre för att man tror de är slitna. Vi sopgubbar har ett tungt jobb och håller inte i all evighet.

Han undrar hur det kommer sig att bussförare får behålla sin trygghet när en ny entreprenör vinner, men inte sopgubbar.

– För dem går det automatiskt.

– När man är provanställd är man förstås lite rädd. Du vill inte vara obekväm i arbetsgivarens ögon. Är det dåliga hämtställen så är det inte säkert att du säger det.

Just nu är du ett ganska obekvämt skyddsombud som ställer hårda krav på arbetsgivaren. Hade du vågat göra det som provanställd?

– Jag hade nog tänkt sig för en och två gånger innan jag hade sagt att något är fel. Vad jag förstår var det inget skyddsombud som fick följa med efter förra upphandlingen.

Ekonomiska bekymmer

Reno Nordens ekonomiska bekymmer är numera vida kända. Det är just dåliga upphandlingar som ligger bakom förlustsiffrorna.

– Det har blivit mycket sämre på företaget. Flera gubbar har slutat för att arbetsbelastningen blivit för stor. Alla mår dåligt. Vi har hus och lån och vet inte om jobbet finns kvar om några månader, säger Jensen.

Ingen av de största kommunerna som upphandlar sophämtning ställer krav på att personal ska få följa med, enligt Transportarbetarens undersökning.

Helsingborg är en av de stora kommuner som har hämtning av hushållsavfall i egen regi. Kommunen har däremot lagt ut slamsugning och hämtning av trädgårdsavfall. I den senaste upphandlingen av slamsugning påverkades två anställda. Helsingborg ställde då krav på att båda skulle följa med från Sita till Ohlssons. Och med dem skulle alla villkor och anställningsförmåner följa med. Helsingborg var också den enda av de tio största kommunerna som ställt den typen av krav.

Men går det att kräva att personalen får följa med?

Kommunal har länge kämpat för att busschaufförer ska få vara kvar vid upphandlingar och numera är det ganska vanligt. I Stockholms tunnelbana har personalen fått följa med i varje upphandling sedan slutet av 1990-talet.

Flera parametrar

Lagen om offentlig upphandling är komplicerad och har flera parametrar att väga in.

Om samma krav går att ställa på sophämtning är fortfarande oklart, berättar Petter Florwald, jurist på Upphandlingsmyndigheten.

– Det här är en fråga som debatterats mycket i politiken. Men den har inte prövats juridiskt ännu och vi på Upphandlingsmyndigheten har inte tagit ställning till hur vi ser på det.

Transportarbeten ringer också till LO-TCO Rättsskydd för att dubbelkolla. Rättsskyddets chef Dan Holke säger samma sak. Ingen vet säkert.

Däremot tillägger han att det är tveksamt om en ny entreprenör kan ta med alla utom ett par ”obekväma” eller ”utslitna”. I lagen om anställningsskydd (las) finns en paragraf som heter 6b. Den handlar om verksamhetsövergång. Den reglerar bland annat på vilket sätt personal och löner och förmåner ska få följa med när anställda ofrivilligt byter arbetsgivare.

Vid en första privatisering av kommunal verksamhet är det alltid en verksamhetsövergång. Vad som gäller när nästa privata entreprenör tar över är inte lika klart. Det finns ett antal kriterier som avgör om las 6b ska gälla eller inte.

– Om en stor del av personalen och kanske sopbilarna hänger med börjar det likna en verksamhetsövergång. Då ska alla dagar på las-listan och alla anställningsförmåner följa med, säger Dan Holke.

Varför provanställning?

Joakim Guttman är central ombudsman på Transport. Han tycker att kommunerna alltid borde kräva att personalen ska få följa med.

– Vad ska de vara provanställda för? De hämtar ofta samma sopor och kör ibland i samma bilar som bara målats om. Jag tycker att personalen och villkoren alltid ska få följa med vid upphandlingar, precis som vid en verksamhetsövergång, säger han. Och fortsätter:

– Den som arbetar på ett företag som upphandlas är aldrig riktigt trygg. Speciellt då det oftast kommer en ny entreprenör som vinner på lägre bud, och så ska mindre folk och färre bilar täcka större områden.

Joakim Guttman är rädd att ständiga arbetsgivarbyten på sikt minskar förutsättningarna för lokalt fackligt engagemang.

– Personer som är obekväma riskerar att inte få följa med till nästa arbetsgivare. Och om de väl får göra det är det med provanställning, då är man lite mer försiktig, säger han.

Vad säger lagen?

Två lagar avgör om eller när personalen får följa med vid upphandling.

1. Den ena är lagen om offentlig upphandling. Den finns till för att alla företag inom EU ska kunna konkurrera på lika villkor. Ofta vinner det lägsta budet. Men det har blivit vanligare med andra så kallade kvalitetskrav.
De krav köparen ställer i en upphandling ska vara proportionerliga. Det går till exempel att kräva att en lastbil ska ha en viss storlek, men inte att det ska vara en Scania.

Med krav på att personal ska följa med, finns en risk att befintlig personal i det vinnande företaget hamnar i ett sämre läge i turordningsreglerna. Då ska de som upphandlar klara av att argumentera för att den gamla personalen borde följa med.

Kraven som ställs i upphandlingen får inte heller diskriminera.

2. Den andra är lagen om anställningsskydd § 6 b. Avsnittet är främst till för att arbetstagare ska skyddas när de flyttas från en arbetsgivare till en annan. Det mest tydliga exemplet är när kommunal verksamhet privatiseras eller läggs ut på entreprenad. Men det kan också vara aktuellt i andra fall. I så fall finns sju olika kriterier som vägs ihop.
Vid verksamhetsövergång flyttas anställningskontrakten över. Dessutom ska alla löner, förmåner och tid på las-listan följa med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kenneth Grampe:
    13 september, 2017

    Detta system som är ett resultat av EU medlemskapet. Ett otyg som gör att medlemmarna aldrig kan känna sig säkra. Sophämtingen borde Kommunaliseras!

  2. Tjocke Farbrorn:
    5 september, 2017

    Avseende stockholms upphandlingar av avfallstjänster o den "remake" avs ackordslön mm det medförde...
    Kolla fakta om uppgifterna avs kommunens namnlista över sopgubbar man inte ville entreprenörerna skulle överta/tillåtas anställa vid ett vinnande anbud. Är det ryktet sant bör det få földer

Lästips:

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Krönika. Upphandling. Ordet får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.