Oskarshamns hamn får pengar till sanering
Naturvårdsverket har garanterat finansieringen. Nu väntar man bara på miljötillstånd för att få muddra bort över en halv miljon ton förorenade sediment ur hamnbassängen, innan färjeterminalen kan byggas ut.
Oskarhamns Hamn vill bygga ett nytt hamnområde längre ut mot havet, och anlägga en ny färjeterminal för Gotlandstrafiken. Utbyggnaden beräknas kosta cirka 800 miljoner kronor, varav ungefär en halv miljard måste gå till att sanera den gamla hamnbassängen. Där beräknas ligga 1 000 ton tungmetaller lagrade i bottensedimentet. Mer än hälften av detta måste muddras bort innan den nya terminalen kan byggas.
– Det här är nog den mest förorenade hamnen i Sverige, och det är allra mest förorenat där den nya färjeterminalen ska ligga. Så det hänger mycket på den här saneringen, säger Stefan Andersson, ordförande i Transports stuveriavdelning 1.
I våras meddelade Naturvårdsverket att finansieringen är säkrad. Inte bara för att möjliggöra utbyggnaden, utan också därför att Oskarshamns hamnbassäng är en betydande källa för utsläpp till Östersjön. Varje år sprids cirka 3 ton zink, 350 kilo arsenik och 20 kilo kadmium från hamnen och ut i havet.
Nu väntar man bara på miljötillstånd för saneringen. Mark- och miljödomstolen har hållit huvudförhandling i ärendet, och ska ge besked i september.
– Med den nya terminalen blir liggetiden för Gotlandsfärjorna kortare, lastningen blir effektivare, det blir bättre för alla. Vi ser fram emot detta och hoppas på ett positivt besked, sammanfattar Stefan Andersson.
Enligt planerna ska saneringsarbetet starta under nästa år.