Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”
Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.
– Vi tar förarnas upplevelser på stort allvar. De gör ett bra jobb och är en viktig del i att färdtjänsten och sjukresorna i Östergötland ska fortsätta att ha den höga kundnöjdhet som den har, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.
Det regionala trafikbolaget hade då endast tagit del av redovisningen och inte själva analyserat resultaten.
– Vårt generella synsätt är att körtiderna ska vara rätt och vi eftersträvar att hela tiden hålla dem uppdaterade i vårt planeringssystem, säger Mattias Näsström.
– Östgötatrafiken levererar fordonsscheman till trafikföretagen, men det är inte detsamma som personalscheman. Där måste trafikföretagen själva ta sitt ansvar och tillse att deras personal har tillräckligt med tid för det som förarna behöver, utöver själva körtiden.
Östgötatrafiken framhåller att bolaget från 2019 skärpt avtalskraven när det gäller kollektivavtal och sociala krav. Det bland annat efter påtryckningar från facket.
– Vi upplever att det påverkat positivt och vi fortsätter dialogen med Transport om de berörda frågorna, säger Mattias
Näsström.
När det gäller arbetsmiljön generellt betonar Östgötatrafiken det viktiga i grunden; att trafikföretagen – åkerierna – arbetar systematiskt med arbetsmiljöarbetet. Och att Östgötatrafiken inte begärt att alla fordon alltid ska vara i tid. Det är naturligt att det ibland uppstår förseningar och det är något som man som förare ska kunna hantera.
Torsdagen den 16 februari möttes representanter för Östgötatrafiken för att fortsätta dialogen med Transport och trafikföretagen som kör servicetrafik.