Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket
EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).
I december suckade Johan Danielsson av lättnad. Transports internationella sekreterare tyckte också att den nattliga överenskommelsen såg bra ut.
De tre tunga EU-instanserna hade då kommit överens om att mobilitetspaketet, slarvigt kallat vägpaketet, ska genomföras. En samling lagar, som ska motverka fuskande åkare och utnyttjande av chaufförer, ska införas i alla EU-länder. Det handlar om utstationering, cabotage samt kör- och vilotider.
Formellt ska paketet antas av EU-parlamentet under våren. Sedan ska beslutet bekräftas av ministerrådet där alla EU-ländernas transportministrar är samlade. Därefter har länderna ett och ett halvt år på sig att införa de nya lagarna.
Men i måndags skrev åtta länders transportministrar till parlamentet, kommissionen och EU:s ordförande. De vill skjuta fram hela införandet av mobilitetspaketet, och hänvisar till coronapandemin.
De nya lagarna kan, i kombination med coronakrisens efterdyningar, tvinga många europeiska transportföretag att lägga ner, skriver de.
Vägtransporter är avgörande för att läkemedel och livsmedel ska kunna levereras både under och efter pandemin. Men detta är inte möjligt om chaufförerna tvingas återvända till sina hemländer för att ta sin långa vila, enligt de åtta ministrarna.
De representerar Polen, Rumänien, Bulgarien, Ungern, Lettland, Litauen, Cypern och Malta. Slutklämmen i brevet är ett krav att införandet av mobilitetspaketet ska avbrytas tills pandemin är över. Och att det då ska kunna omprövas.
– Deras motstånd mot mobilitetspaketet är känt sedan tidigare, konstaterar parlamentarikern Johan Danielsson som är S-gruppens koordinator i transportutskottet.
– Men att använda krisen och människors personliga tragedier för att stoppa de nya reglerna är en bisarr argumentation, tycker han. Jag kan inte se att vi ska fortsätta acceptera lönedumpning och slavliknande arbetsvillkor på grund av pandemin.
I praktiken är de tunga EU-organens linje att lagpaketet ska införas. I slutet av april väntar ett gruppledarmöte i transportutskottet för Johan Danielsson.
– Jag utgår från att processen fortsätter trots brevet. Majoritetsförhållandena har inte ändrats.