Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

I december suckade Johan Danielsson av lättnad. Transports internationella sekreterare tyckte också att den nattliga överenskommelsen såg bra ut.

De tre tunga EU-instanserna hade då kommit överens om att mobilitetspaketet, slarvigt kallat vägpaketet, ska genomföras. En samling lagar, som ska motverka fuskande åkare och utnyttjande av chaufförer, ska införas i alla EU-länder. Det handlar om utstationering, cabotage samt kör- och vilotider.

Formellt ska paketet antas av EU-parlamentet under våren. Sedan ska beslutet bekräftas av ministerrådet där alla EU-ländernas transportministrar är samlade. Därefter har länderna ett och ett halvt år på sig att införa de nya lagarna.

Men i måndags skrev åtta länders transportministrar till parlamentet, kommissionen och EU:s ordförande. De vill skjuta fram hela införandet av mobilitetspaketet, och hänvisar till coronapandemin.

De nya lagarna kan, i kombination med coronakrisens efterdyningar, tvinga många europeiska transportföretag att lägga ner, skriver de.

Vägtransporter är avgörande för att läkemedel och livsmedel ska kunna levereras både under och efter pandemin. Men detta är inte möjligt om chaufförerna tvingas återvända till sina hemländer för att ta sin långa vila, enligt de åtta ministrarna.

Johan Danielsson. Foto: Carl von Scheele

De representerar Polen, Rumänien, Bulgarien, Ungern, Lettland, Litauen, Cypern och Malta. Slutklämmen i brevet är ett krav att införandet av mobilitetspaketet ska avbrytas tills pandemin är över. Och att det då ska kunna omprövas.

– Deras motstånd mot mobilitetspaketet är känt sedan tidigare, konstaterar parlamentarikern Johan Danielsson som är S-gruppens koordinator i transportutskottet.

– Men att använda krisen och människors personliga tragedier för att stoppa de nya reglerna är en bisarr argumentation, tycker han. Jag kan inte se att vi ska fortsätta acceptera lönedumpning och slavliknande arbetsvillkor på grund av pandemin.

I praktiken är de tunga EU-organens linje att lagpaketet ska införas. I slutet av april väntar ett gruppledarmöte i transportutskottet för Johan Danielsson.

– Jag utgår från att processen fortsätter trots brevet. Majoritetsförhållandena har inte ändrats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Edita Pinxter:
    4 april, 2020

    Jättebra med ”vägpaketet”! Det är viktigt att få igenom nu. Många olycksfall kan undvikas - äntligen!

  2. Lennart Lennefors:
    3 april, 2020

    Håller helt med Johan Danielsson, om vi ska stödja viss verksamhet får det vara med rimliga arbetsvillkor och som är mer neutralt mot andra trafikslag.

  3. Torgny:
    3 april, 2020

    Kämpa Johan, det finns förare inom EU och Svergie som är arbetslösa.

  4. Lennart:
    2 april, 2020

    Hade det inte varit på plats att förbjuda cabotage transporter nu under en tid och låta godset köras av svenska åkerier, hade kanske kunnat rädda en del företag och jobb.

  5. Birger Wiklund:
    2 april, 2020

    Absolut, inför vägpaketet omg!

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.