Oväntat besök

Krönika. En torsdagseftermiddag står det en trailer på min lilla gårdsplan. Dragbilen har nätt och jämnt passerat den trånga passagen mellan äppelträdet och den gamla ladan. Trailern når ända ut i vägen.

Ut hoppar en liten trind man som påminner om Karlsson på taket. Först säger han något på polska. Sen frågar han om jag pratar ryska.

Sannolikheten att en chaufför som bara behärskar två slaviska språk ska köra vilse hos en bonnläpp som pratar ryska är inte stor. Men jag gör faktiskt det.

Och vilse är han. Jag bor längst ut på en smal grusväg några kilometer från en mellansvensk stad. Mellan min by och stan ligger ett industriområde så det här har hänt förr.

En kväll när första snön hade fallit mötte vi en ungrare som blinkade med ljuset och med panik i rösten frågade: Is this the road to Gothenburg? Göteborg?”

Vi dementerade. Han hade tagit till vänster lite för tidigt. Han fastnade i snön.

En annan gång körde en trailer förbi vändplanen och rakt upp på skogen. Den fick dras loss av två bärgare.

Vår polack vill vända på min gårdsplan. Jag förklarar att det inte går och visar honom vändplanen. Han blir så glad att han lägger om ratten alldeles för tidigt så trailern backar in i vår fina lönn. Framändan står sju centimeter från den vackra uthusväggen. Dragbilen fastnar i ett stenskrammel på gräsmattan. Vår polack blir så ledsen att han gråter.

Jag ringer grannen som är maskinentreprenör och lovar att komma om en halvtimme. Under tiden tar jag in hästarna och flyttar på ett stängsel så traktorn tar sig in framför dragbilen.

I bakhuvet mal en oro för vad som gäller om chauffören klämmer in hela ekipaget i mitt uthus. Lagar han det då? Är han försäkrad?

När vi fått upp trailern till vändplanen och vänt den åt rätt håll har det gått ett par timmar. Det blir kallt. Chauffören tar på sig jackan. Där står ”Andreassons åkeri AB Veddinge”.

På min gårdsplan har jag haft en superstressad polsk f-skattare som kör för Sveriges mest ökända åkeri. Stena Recycling är kund. Mellan dem och polacken finns minst en speditör och Andreassons. Alla har kontrakt där de friskriver sig allt ansvar, men egentligen borde någon av alla inblandade direktörer personligen laga de djupa hjulspåren i min gräsmatta.

Jag tvivlar på att chauffören har haft råd med ansvarsförsäkring. Vad händer då? Gäller trafikförsäkringen på en gårdsplan?

Men nu är inte chauffören ledsen längre. Han är glad som en lärka och undrar vad vi vill ha som tack för hjälpen.

Min granne tar betalt för en timme fast det tagit två. Där ryker en femtondel av chaufförens månadsfakturering med f-skatt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.