Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.
Close
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.
Close
Kultur

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

De gick till sjöss vid västkustens hamnar och gick i land i New York, Buenos Aires eller Brasiliens Ilhéus. På den tiden var de ganska många. Som vid permisen kunde vingla mellan barer bland busar och prostituerade. Berättade skrönor och sanningar i en miljö som doftade brännvin av sockerrör och tobaksrök.

Krigstidens mineringar och efterkrigstidens politiska revolutioner var händelser i bakgrunden för sjöfolkets liv. Mest och nog bäst i Sverige skildrat av Ove Allansson. Han som kom från Varaslätten och började jobba i metallindustrin innan han till slut själv började segla.

Han som smet in på toaletterna under resorna över Atlanten. För att skriva ner vad han hört innan minnet suddade bort detaljerna.

Första mötet

Den första gången journalisten Lennart Johnsson träffade Ove Allansson var han 21 år gammal. Det var i Allanssons lilla hus i Sätila. Lennart var nervös men det blev lättare då Allanson var vänlig och hustrun Sonja bjöd på bullar och kaffe. Intervjun handlade om en nyskriven roman, som också var en stridsskrift för att rädda den nedläggningshotade järnvägen.

Året var 1973 och bara två år tidigare hade Ove Allansson fått sitt stora genombrott med boken Ombordare. En skildring av ett skitigt och tufft liv för sjöfolket. I ett liv på nedre botten seglade de jorden runt vid maskinernas buller och sot.

– Boken resulterade i tre riksdagsmotioner och förbättrade villkor på fartygen. På ett sätt kan man säga att Ove Allansson gjorde för sjöfolket vad Ivar Lo-Johansson gjorde för statarna.

Nyutgiven novellsamling

Lennart Johnsson var under 25 års tid redaktör för tidningen Sjömannen och Ove Allansson skrev för tidningen under hela perioden. Kort efter att Ove Allansson gick bort 2016 var Lennart Johnsson med och bildade föreningen Ove Allanssonsällskapet. Johnsson är föreningens ordförande och redaktör för den nyutgivna samlingen Afton i Ilhéus och andra noveller skrivna av Ove Allansson, där  svenska arbetarförfattare presenterar varsin novell.

Som läsare fastnade Lennart Johnsson för humorn i Allanssons böcker.

– De svenska arbetarförfattarna är många gånger väldigt realistiska, ibland kan det bli tråkigt. Ove använde sig av skrönor och la alltid in något lättsamt, humorn var en slags ledstjärna. Ove påminde på så sätt mer om latinamerikanska författare som Gabriel García Márquez än de svenska.

Återkom alltid till havet

I en av de senare romanerna, Blues för Maria, skriver Ove Allansson om en taxichaufför i Göteborg. Andra böcker har handlat om andra kommunikationsmedel, som tåg och zeppelinare. Men författaren återkom alltid till havet. Ove Allansson gick då och då själv till sjöss igen för att uppdatera sig om hur det var på fartygen och fylla på i plånboken. Under 1990-talet beslutade Sjöfolksförbundet att ge Ove Allansson ett kulturstipendium på 60 000 kronor.

– Han gick upp i talarstolen och sa att det var ett jättefint pris men jag skänker det till Sjöfolkets internationella solidaritetsfond. Han var hedersmedlem i Sjöfolksförbundet men ville stå fri och höll sig alltid utanför partier och var kritisk till att Sjöfolksförbundet liksom LO-ledningen svek arbetarna när de ville gå med i EU, säger Lennart Johnsson.

Novellsamling

I den nyutgivna novellsamlingen presenterar författaren tillika Transportarbetarens krönikör David Ericsson en novell om en man som gift sig med en kvinna utan att veta att hon är prostituerad. Historien slutar inte lyckligt. Författaren Aino Trosell presenterar novellen Frysarn, sättpotatis och Chile, en berättelse som handlar om lantarbetarnas fattigdom i Chile, USA:s stöd till Pinochet och arbetarens förhållande till ny teknik. Frysarn har nämligen det viktiga jobbet att se till att kylaggregaten håller frukten färsk och att potatisen inte börjar grodda förrän det är dags. Arbetaren var redan då hotad av det som kallas automatisering. Ungefär som i dag.

– Ove återkommer ofta till vem är herre, vem är dräng? Hur ska arbetarna ha kontroll över ny teknik? Till risken att de tekniska landvinningarna tar över människan. Det kan man fortfarande fundera över ibland, vilket inflytande tekniken har över arbetarna, säger Lennart Johnsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. gunnar rogvall:
    11 februari, 2023

    Tack får den artikeln, redan lånat två av hans böcker, så bra och igenkänning.
    Tycker jag som gammal mässkalle i 4 månader 1963

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Davids krönika. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.