Över 300 ”falska egenföretagare” avslöjade

Drygt 300 utländska chaufförer med enmansbolag, som inte betalar f-skatt i Sverige. Det är resultatet av Skatteverkets stora granskning av svartjobb och organiserad brottslighet. Hittills. – Tyvärr fortsätter siffran att stiga, säger Pia Bergman, nationell samordnare på myndigheten.

Inom åkerinäringen talar man om ”falska egenföretagare”. Ofta handlar det om fattiga chaufförer från öst, som av oseriösa arbetsgivare pressas att köra för låga löner – med mer eller mindre kontroll över om skatt och arbetsgivaravgifter betalas in. Allt i syfte att pressa ner transportpriserna och vinna uppdragen. Priset blir konkurrens på olika villkor.

Skatteverket inledde sin omfattande granskning 2009 och den är planerad att pågå fram till sista december 2013.

– Vi tittar på företag i flera olika branscher som anlitar utländska personer. Inom åkerinäringen handlar det ofta om utländska chaufförer med enmansbolag, som inte har f-skattesedel och inte betalar sociala avgifter.

Ett åkeri som anlitar en person för ett uppdrag måste kontrollera om han eller hon har f-skattesedel och därmed själv ansvarar för att arbetsgivar- och sociala avgifter betalas in. Några polska f-skattesedlar finns inte. Det är svenska som gäller i Sverige, betonar Pia Bergman.

Processen för utländska företagare är den samma som när svenska egenföretagare söker f-skattesedel. Skatteverket granskar den sökandes självständighet gentemot arbetsgivaren och att personen inte har skulder i hemlandet, förklarar hon.

– Det är inte konstigare än när man anlitar en svensk kille eller tjej och kollar om de betalar arbetsgivaravgift. Samma regler gäller. Sedan är det en annan femma om chauffören ska betala skatt i hemlandet eller i Sverige.

Frågan om var de utländska chaufförerna ska erlägga sina skattepengar diskuteras livligt i åkeribranschen. Men det är mindre intressant för den som handlar upp tjänsten, menar Pia Bergman. Det ansvaret landar i stället på den som utför jobbet.

Frågan om vad som ska räknas som ”självständighet gentemot arbetsgivaren” är mer knivig att besvara. Regeringen har lättat på kraven, så att det numera räcker med att ha en arbetsgivare. Pia Bergman är försiktig med att ange några fasta kriterier, men nämner några möjliga:

– Att man inte har fast ersättning, kan vara en fingervisning, men inte alltid. Man kan styra över vissa bitar i verksamheten och ta vissa ekonomiska risker. En annan sak kan vara att man inte har någon ersättning under semestertid utan bara för arbetad tid. Ofta saknar man säker månadsersättning, men det är många olika saker som samverkar.

Antalet upptäckta ”falska egenföretagare” ökar hela tiden under Skatteverkets fortsatta granskning. Något som Pia Bergman beklagar.

– Vi vill ha ett stopp på det här och bästa sättet är att åkerierna kräver att få f-skattesedlar av dem de anlitar.

Skälet till myndighetens kontroll är att åkeribranschen själv ropat efter den, anför Bergman. Enligt henne är reglerna tydliga, det gäller bara att nå ut med dem.

– Får man som upphandlare ett avtal till väldigt lågt pris, där man inser att det inte finns en chans för uppdragstagaren att klara arbetet inom lagens ramar borde man överväga det etiska i sitt handlande.

Om åkerinäringen eller någon annan bransch dominerar när det gäller upptäckta svartjobb kan Pia Bergman inte svara på. De uppgifterna har inte tagits fram.

– Det går trender i det här och de varierar över tid, men vilken trenden är just nu vet jag inte.

Några exakta siffror för uteblivna inbetalningar av arbetsgivaravgifter och sociala avgifter finns heller inte framtagna. Men det handlar om mångmiljonbelopp.

– Om du tänker dig drygt 300 personer med en låg årslön på cirka 150 000 kronor per år, för de här chaufförerna har låga löner, och multiplicerar med 32 procent i arbetsgivaravgift så får du ett ganska högt belopp.

När det gäller skatteintäkter som Sverige går miste om finns ingen uppdaterad siffra, men Bergman nämner åtminstone 66 miljarder. Per år.

Svartarbetet har minskat inom den privata byggsektorn efter införandet av rot-avdraget, liksom inom hotell- och restaurangbranschen, uppger Pia Bergman.

– Men dribblandet med utländsk arbetskraft och människor som inte betalar skatter och avgifter någonstans fortsätter. Att upphandla tjänster där prisbilden tyder på att uppdragstagaren inte tänker betala skatt i något land medför konsekvenser, både för dem som köper och de som utför tjänsterna, säger hon..

Skatteverket arbetar med att identifiera de ”falska egenföretagarna” för att eftertaxera dem i Sverige eller kontakta systermyndigheterna i deras respektive länder, om skatten ska betalas in där. Chaufförerna kommer att kontaktas fortlöpande.

Det låter som ett omfattande arbete?

– Det är det. För oss handlar det om att både förebygga och kontrollera. Vi behöver stöd i arbetet från både fack och arbetsgivare, vad blir annars den långsiktiga konsekvensen för branschen?

Pia Bergman poängterar att majoriteten av de svenska åkeriföretagen är seriösa.

– Därför är det så viktigt att de som inte sköter sig plockas bort, så att vi kan få en schyst konkurrens, utan lönedumpning. Vi jobbar för att skydda dem som sköter sig, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.