Över 35 000 skadade i olyckor på jobbet

Arbetsmiljö. När effekterna av pandemin klingat av har det totala antalet anmälda olyckor och fall av arbetssjukdom minskat. Men förra året anmälde 35 400 personer att de råkat ut för arbetsolyckor som ledde till att de tvingades sjukskriva sig. Det visar statistik som Arbetsmiljöverket sammanställt i en ny rapport.

Transport och lager är den allra värst olycksdrabbade näringsgrenen sett till antalet anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro. I denna kategori ingår truckförare, den yrkesgrupp som hade klart flest anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro under 2019–2021, men där antalet sysselsatta i gruppen minskat så att Arbetsmiljöverket inte längre redovisar den separat i den senaste rapporten, Arbetsskador 2022.

Bland män som skadas på jobbet är orsaken oftast förlorad kontroll över transportfordon, maskiner eller verktyg. För kvinnor är det vanligare med fallolyckor och tunga eller besvärliga lyft. Även våld och hot är vanliga orsaker till att kvinnor anmäler arbetsolyckor.

– Det är allvarligt att tusentals personer utsätts för farlig arbetsmiljö och drabbas av olyckor på arbetet, särskilt när vi vet att många olyckor skulle kunna förebyggas, säger Erna Zelmin, generaldirektör på Arbetsmiljöverket, i ett pressmeddelande.

– Ingen ska behöva bli sjuk, skadas eller dö på jobbet. För att vi ska nå dit är det viktigt att lära av tidigare olyckor och incidenter, så att de inte sker igen.

Arbetsmiljöverkets generaldirektör betonar att det är arbetsgivarens ansvar att undersöka, bedöma och åtgärda de risker som finns på varje arbetsplats. Och att det ska ske regelbundet, i dialog med de anställda.

Arbetsmiljöverkets rapport visar att drygt 20 300 män och 15 100 kvinnor förra året råkade ut för en arbetsolycka som lett till sjukfrånvaro. Av dem behövde var fjärde vara sjukskriven längre än 14 dagar. Unga män, i åldern 16­–24 år, är de som anmäler flest arbetsolyckor per 1 000 anställda.

De flesta arbetsolyckor ger skador på höft, ben eller fötter. Näst vanligast är skador på flera kroppsdelar, som händer och rygg.

I Arbetsmiljöverkets rapport är det kategorin ”Transport och magasinering” som står för flest anmälda olyckor per 100 000 anställda. Det gäller både män och kvinnor. I gruppen ingår både de som arbetar med vägtransporter, både lastbilschaufförer och bussförare, och järnvägstransporter liksom gods- och posthantering.

Arbetssjukdomar minskar

Förra året anmäldes omkring 16 600 arbetssjukdomar. Det är en långt färre, en minskning med 44 procent, jämfört med 2021 och kan förklaras av att antalet anmälningar som rör covid har minskat kraftigt.

Det är fortsatt så att det är fler kvinnor än män som anmäler arbetssjukdomar. En förklaring är att det är inom den kvinnodominerade vård och omsorgen de flesta fall av arbetssjukdom inträffar. De vanligaste orsakerna är smitta, sociala faktorer samt ergonomi och belastning.

Trots nedgången rörde många anmälda arbetssjukdomar covidsmitta även under 2022.

Pandemin satte också förra året tydliga avtryck i arbetsskadestatistiken, även om det inte var lika påtagligt som för 2020 och 2021. När det gäller arbetssjukdomar är anmälningar totalt sett dock snart tillbaka på samma nivå som 2019, det sista året före pandemin, enligt Arbetsmiljöverkets statistiker.

När det gäller olyckor på väg till och från arbetet, så kallade färdolycksfall, har de legat på i stort sett samma nivå ända sedan 1980-talet. Det senaste årtiondet har antalet färdolyckor varit ungefär lika många som antalet fall av anmälda arbetssjukdom.

Dödlig utgång

Förra året dog 49 personer i Sverige till följd av arbetsolyckor. Av dem som räknas in i den svenska arbetskraften var det 31 män och 9 kvinnor som dog i olyckor på jobbet. Utöver dessa dödsfall omkom 2 utländska medborgare i samband med arbete i Sverige och 7 personer i olika typer av arbetsmarknadsåtgärder.

Under den senaste kartlagda tioårsperioden, 2013–2022, har det skett totalt 380 arbetsolyckor med dödlig utgång i den svenska arbetskraften.

I ett längre perspektiv har antalet dödsolyckor i arbetet minskat. Från mitten av 1950-talet till slutet av 1970-talet var nedgången bland anställda arbetstagare mycket kraftig. Minskningen har sedan fortsatt men i svagare takt och med undantag för vissa år.

År 1955 skedde närmare 16 arbetsolyckor med dödlig utgång per 100 000 arbetstagare, förra året skedde knappt 1 dödsolycka räknat per 100 000 sysselsatta.

Flest arbetsolyckor med dödlig utgång per 100 000 sysselsatta under den senaste tioårsperioden har skett inom Arbetsmiljöverkets kategori ”Jordbruk, skogsbruk och fiske”; 6,6 arbetsolyckor med dödlig utgång per 100 000 sysselsatta. Inom kategorin ”Vattenförsörjning, avloppsrensning, avfallshantering och sanering” är siffran 3,7.

Under åren 2013–2022 skedde 3,2 dödsolyckor per 100 000 sysselsatta i kategorin ”Transport och magasinering”.

Den klart vanligaste orsaken till olyckor med dödlig utgång, alla branscher inräknade, var förlorad kontroll över fordon eller annat transportmedel. Av antalet dödsolyckor på arbetet under den senaste tioårsperioden hade det i 161 fall, eller 42 procent, samband med fordon.

Fotnot: Rapporten Arbetsmiljöstatistik 2023:01 Arbetsskador 2022 finns att ladda ned från Arbetsmiljöverkets hemsida, av.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.