Överklagad färdskrivarbot sänktes
Grusbilschauffören Mattias Welle skulle efter polisens kontroll böta 10 000 kronor för att han missade en knapptryckning om start- och slutland på färdskrivaren. Tingsrätten mildrade boten till 3000 kronor. – Det lönar sig att överklaga, säger Mattias Welle.
Han är lättad över att slippa punga ut med nästan en halv månadslön. Ändå kallar Mattias Welle den rättsliga processen för en ”skrivbordsprodukt”. Alltihop handlar om att han, under en arbetsvecka i april, missade att knappa in koden för start- och slutland i den digitala färdskrivaren. Varje dag.
Mattias Welle förde helt enkelt in startland när han satte förarkortet i skrivaren på måndagsmorgonen och lät det sitta kvar till fredagseftermiddagen, då han markerade slutland. Han trodde att det räckte, eftersom han bara körde i Göteborgsregionen, aldrig utanför landsgränsen.
Polisen, däremot ansåg att han ”uppsåtligen” eller ”av oaktsamhet” inte registrerat landskoden varje dag.
– Jag är den enda som kör grusbilen för Göteborgs lastbilscentral och jag avslutar körningarna på samma ställe varje dag. Att jag glömde trycka på en knapp handlade inte om trafiksäkerhet och jag bröt inte mot några andra regler heller. Men visst, jag gjorde fel. Det erkänner jag.
– Maxgränsen för personer går vid 10 000 kronor, annars hade de bötfällt mig för 46 000 kronor för de där dagarna…
Mattias Welle hade Thomas Morell från branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag som ombud vid rättegången. Morell har tidigare arbetat som trafikpolis och brukar bistå åkare och förare vid rättsliga tvister. Han jobbar hårt för säkrare färdskrivare och en rättslig tillämpning av reglerna som bättre följer verkligheten på vägarna.
– Utan honom hade jag nog åkt på 10 000 kronor, men Thomas Morell är påläst och kan regelverket. Det tar tid för advokaterna att sätta sig in i det, jag såg att de satt och läste innantill hela tiden, säger Mattias Welle.
Han har kört lastbil i tio år och önskar att polisen skulle satsa hårdare på större trafikförseelser och överse mer med mindre fel.
– Jag hade inget brottsligt uppsåt. Det är mänskligt att missa en knapptryckning. Det ska inte leda till hutlösa böter.
Mattias Welle har inte fått någon utbildning om den digitala färdskrivaren, men på egen hand läst på så mycket han kunnat. Efter att han ”åkte fast” har han suttit vid datorn och lusläst reglerna för att undgå fler misstag.
– Nu tar jag alltid ut kortet, när jag slutar och sätter i det igen på morgonen. Då kommer automatiskt en fråga om land upp. Det råder jag alla andra att göra också. Kollegorna tycker att böterna var idiotiska, men har lärt sig av mitt misstag.
Fick Mattias Welle bestämma skulle utbildningsmaterial och information kring färdskrivare och regler samlas i användarvänliga foldrar, som delades ut till åkare och chaufförer. Även åkeriägarna har problem med regelverket, påpekar han.
En nämndeman i Göteborgs tingsrätt hade en annan syn på saken. Han ogillade åtalet och ansåg att det inte var oaktsamt av Welle att inte ange start- och slutland i en bil, som bara körs i Sverige.
– Han verkade mer human och förstod min situation också, kommenterar Mattias Welle.
Han råder andra lastbilschaufförer på vägarna:
– Ta er tid, plugga på och sätt er in i reglerna mer och mer, annars kan det bli jäkligt dyrt. Försök ta hjälp av varandra också!
Ytterligare en distributionschaufför, som kör styckegods i Helsingborg och Malmö, har fått en bot på 10 000 kronor. Han gjorde på samma sätt som Mattias Welle och lät färdskrivarkortet sitta kvar i skrivaren i 19 dagar.
Föraren vill vara anonym och säger att den utbildning han fått handlar om kör- och vilotidsregler. Han konstaterar att mycket ansvar vilar på chaufförerna, men svarar både ja och nej på frågan om åkerierna borde bistå med mer utbildning.
– Jag kände inte till att man måste ”slå in” startland varje morgon. Vi snackar inte så mycket om sånt, chaufförer emellan. Men nu efteråt fick jag höra att de andra tar med sig kortet när de lämnar bilen.
Chauffören har arbetat i branschen i åtta år och med hjälp av Transport överklagat domen. Han vädjar om att misstaget ska bedömas som ett enda brott, och därmed stanna vid en bot på 1800 kronor.
Domen mot ”olycksbrodern” Welle låter hoppfull, tycker han när Transportarbetaren berättar om den.
– 3 000 kronor verkar mer rimligt.
Transports lokalombudsman Jörgen Danielsson har hjälpt föraren. Han hoppas att domen ska bli vägledande för fler chaufförer, som hamnat i samma knipa.
– Åklagaren har inte svarat på överklagandet än, men alla böter som är högre än 3 000 spänn är ju värda att driva vidare i rätten, menar han.
Thomas Morell på Sveriges Åkeriföretag betonar att Mattias Welle registrerat sina körningar helt felfritt, med undantag för landskoden. Morell kallar felet för administrativt och förstår inte logiken i att föraren för misstaget skulle få böta mer, än chaufförer som kört för lång tid.
– Straffet ska stå i proportion till brottet. Mattias Welle har gjort fel och med böter på 2 000–3 000 kronor hamnar man på en mer sansad nivå. Ska man vara ärlig skulle myndigheterna ha bättre koll på vad förarna gör, om de låter kortet sitta kvar i bilen, än om de tar det med sig.
Kunskaperna brister hos trafikpolisen och de tar inte hänsyn till om chaufförer verkligen gjort fel eller om tekniken brister. Dagens färdskrivare är långt ifrån tillförlitliga. Fel är vanliga och tekniken behöver förbättras, påpekar Morell.
– Polisen är skyldig att kontrollera både kort och skrivare, men det görs inte i dag.
Thomas Morell är inte övertygad om att Welles dom blir prejudicerande.
– Den ena tingsrätten är inte den andra lik. Man vet inte hur de resonerar, men det är säkert bra att skicka över domen från Göteborgs tingsrätt, säger han.