Överläkare vill se individuella prövningar

Överläkare Jan Calissendorff tycker att dagens regler kring körkort och diabetes präglas mer av tyckande än vetenskap. – Transportstyrelsen drar alla yrkesförare med diabetes över en kam. Det behövs mer av individuell prövning, säger han.

Förvaltningsrätten avslog Christian Östmans begäran om att återfå behörigheterna för att köra tung lastbil och släp. Men domstolen var inte enig. Två ledamöter reserverade sig. De anser att Transportstyrelsens indragning av C-kortet strider mot villkoren i körkortslagen.

Frågan om typ 1-diabetes och möjligheterna att köra yrkesmässig trafik är omdiskuterad. 2012 var Jan Calissendorff en av flera specialistläkare som skrev under en debattartikel i Läkartidningen.

Innebörden var att den rutinmässiga indragningen av tunga behörigheter saknar stöd i forskningen. Det finns inga studier som klart visar att typ 1-diabetiker är inblandade i fler bilolyckor än andra förare.

Visserligen finns det personer med förhöjd risk för blodsockerfall, men de kan identifieras och i många fall behandlas – så att även de bör kunna ha körkort med C- och CE-behörighet, ansåg debattörerna.

– Dagens regler är för stelbenta,
säger Jan Calissendorff när Transportarbetaren ringer upp honom på
Södersjukhuset i Stockholm. Har man en välreglerad och välbehandlad typ 1-diabetes, och inte svårigheter med blodsockerfall, bör man kunna fortsätta jobba som lastbilschaufför.

– Visst, en del personer har svårare än andra att känna av för lågt blodsocker. Man kan också bli avtrubbad efter hand. Men för en ung människa där sjukdomen nyligen debuterat är känsligheten för de här signalerna ofta bra.

Reglerna för diabetiker och bilkörning har ändrats. Senaste skedde det i september 2010, då Sverige införde ett EU-direktiv.

På Transportstyrelsen finns ett trafikmedicinskt råd. Där ingår överläkare Stina Stenback.

Vad gäller nu för förare med diabetes?

– Diabetes som kräver insulinbehandling utgör hinder för behörigheterna C och CE. Det framgår av kapitel 6 i Transportstyrelsens föreskrifter. Skrivningen innebär egentligen att typ 2-diabetiker också kan omfattas. Men i Sverige har vi valt en mildare tolkning.

– Förare med typ 2 får normalt behålla C- och CE-behörigheterna. Skälet till av vi är restriktiva vid typ 1 är att de patienterna ofta inte har någon egen insulinproduktion alls. I och med det ökar risken för blodsockerfall.

För tre år sedan skrev Stina Stenback och andra läkare i trafikmedicinska rådet under ett debattinlägg där man medgav att tillämpningen av föreskrifterna möjligen varit ”alltför sträng”, med hänsyn till de vetenskapliga uppgifter som kommit fram. Rådets läkare uppgav också att det fanns skäl att se över de medicinska kraven inom något eller några år.

Hur går det med översynen?

– Vi har ett nära samarbete med andra läkare och efter sommaren kommer vi att träffa dem. Vi är väldigt lyhörda för nya forskningsrön och följer hela tiden utvecklingen.

Vilket råd ger du till Thomas Östman, som inte gett upp hoppet om att köra lastbil. Söka dispens eller överklaga till domstol en gång till?

– Domstolarna tittar bara på om Transportstyrelsen följt gällande regler, de gör ingen dispensprövning. Man kan alltid söka dispens hos oss, men vi beviljar det sällan när det handlar om typ 1-diabetes.

– Jag kan på rak arm erinra mig ett fall där vi sagt ja. Det handlade om en person som jobbar på Bilprovningen och bara kör tunga fordon korta sträckor. Yrkeschaufförer är normalt ute väldigt länge i trafiken. Och de kör väldigt stora fordon.

Ger den medicinska utvecklingen hopp för Thomas Östman och andra drabbade yrkesförare?

– Ja, det händer väldigt mycket. Bland annat prövar man med att transplantera stamceller. Det är därför vi ser över föreskrifterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.