Fruktkontroll.
Close
Chaufförer som ertappas med överlast måste lasta om godset till andra bilar.
Close

Överlast ger dryga böter för varubilsförare

Mängder av lätta lastbilar rullar omkring med överlass. Bland de värsta syndarna finns varubilarna som kör ut frukt och grönsaker från partihallarna i Stockholm. – Fusket är systematiskt. Inte en enda bil vi stoppat hittills har följt reglerna, säger arbetsmiljöinspektör Mikael Roos.

Måndag morgon. Klockan är ett par minuter över sex. Polisen lotsar fram ännu en lätt lastbil till vågplattan. De röda digitala siffrorna stannar på 5 280 kilo. Maxvikten får vara högst 3 500 kilo.

– Nytt dagsrekord. Chauffören kommer att få körkortet indraget och 4 000 kronor i böter, förutspår Mikael Roos.

I höstas inledde Arbetsmiljöverket en specialgranskning av godstransporter. Tillsammans med trafikpolisen har inspektörerna inledningsvis siktat in sig på lätta varubilar och tung anläggningstrafik.

Den här morgonen står man vid polisens kontrollplats på E4, i höjd med förorten Fruängen. En polispatrull fångar in lätta lastbilar som lämnar Årsta partihallar.

Den första bilen har ”bara” 109 procents överlass, alltså dubbelt så mycket som registreringsbeviset medger. Chauffören har tur. Han får behålla körkortet.

– Gränsen går egentligen vid 100 procent i överlass, säger trafikpolisen som leder polisstyrkan.

Nästa lastbil noteras för 4 700 kilo. Burarna med potatis, gurka och andra grönsaker får väga knappt 600 kilo, det är vad bilen är godkänd för. På flaket finns tre gånger så mycket vikt.

Chauffören slår uppgivet ut med armarna. Han har invandrarbakgrund och pratar knappt någon svenska. Långsamt går det upp för mannen att han kommer att få 4 000 kronor i böter och indraget körkort i flera månader.

Han får heller inte köra vidare med den stoppade bilen. Den ska ombesiktigas för att kolla att bromsar, styrleder och annat inte tagit stryk. Godset måste plockas över på andra bilar och polisen kollar noga att ersättningstransporterna håller viktgränserna.

– Vid en kontroll hittade vi ett överlass på mer än 500 procent, säger inspektör Mikael Roos. Det gick åt fem lagliga resor för att tömma flaket. Det är synd om chaufförerna. Ofta har de inte lastat bilarna själva. De är beordrade att köra. Flera har sagt att de får sparken om de vägrar.

Roos är kritisk mot grossistfirmorna som satt i system att köpa in lätta lastbilar och bemanna dem med chaufförer med vanligt B-körkort:

– På det sättet kommer företagen undan C-körkort och yrkeskompetensbevis. Men det fungerar ju inte! Knäckebröd skulle kanske gå, men med den här sortens gods är det omöjligt.

– Det är heller inte seriöst att sälja eller hyra fordon som har massor av flakyta, men som bara klarar att lasta omkring 600–900 kilo. Tyvärr påverkas både arbetsmiljön och trafiksäkerheten negativt av överlast. Det är en fara både för föraren och andra trafikanter.

Arbetsmiljöverket konstaterar att de senaste månadernas granskning skakat om grossisterna. Inom den tunga trafiken kan överlaster bli mycket kostsamma för åkeriet – i form av överlastavgifter. Men så är det inte vid lätta transporter. Här får chauffören ta hela smällen. Redan vid 41 procent överlass utdöms maxböter – 4 000 kronor.

En av firmorna som fastnat i poliskontrollerna är Fruktnätet. Ägaren, Solafa Afram, är upprörd:

– Det är dåligt att mina chaufförer stoppas! När jag köpte bilarna sa säljaren att de kunde lasta sju ton. Jag har jobbat så här i 25 år. Vi har aldrig blivit kollade tidigare. Jag hade ingen aning om att det var olagligt att köra på det här sättet.

– Jag vet inte vad jag ska göra nu. Vi har ingen egen våg att väga bilarna på. Att köra som polisen säger går inte, då får jag inte ut varorna till kunderna. Jag ska kontakta min advokat. Det är möjligt att förarna måste få C-kortsutbildning.

Polisen och Arbetsmiljöverket har också börjat kontrollera anläggningsbilar. Ett företag som fått påhälsning är Skanska Asfalt och Betong. En genomgång av vågsedlar visade att var tredje lastbil som lämnade Skanskas grusgrop i Järna hade överlast.

– Vi har begärt ut mer handlingar från Skanska. Men det går trögt, säger Mikael Roos.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thor Björn Engebretsen:
    1 mars, 2022

    Många av dessa små last och varubilar som minsta företag bruker är rena skämtet, skåpet kan vara på 8m³, men när du får in chaufför och två gubbar med en värktygslåda, så får du inte åka på Ica för att köpa lunchen.
    Bilarna tål oftast betydligt högra vikter då exakt samma bil blir solgt i andra länder med begränsning 4250kg, men svenska regler gör att dom säljer med max vikt i Sverige 3500kg

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundbergpriset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.