Fruktkontroll.
Close
Chaufförer som ertappas med överlast måste lasta om godset till andra bilar.
Close

Överlast ger dryga böter för varubilsförare

Mängder av lätta lastbilar rullar omkring med överlass. Bland de värsta syndarna finns varubilarna som kör ut frukt och grönsaker från partihallarna i Stockholm. – Fusket är systematiskt. Inte en enda bil vi stoppat hittills har följt reglerna, säger arbetsmiljöinspektör Mikael Roos.

Måndag morgon. Klockan är ett par minuter över sex. Polisen lotsar fram ännu en lätt lastbil till vågplattan. De röda digitala siffrorna stannar på 5 280 kilo. Maxvikten får vara högst 3 500 kilo.

– Nytt dagsrekord. Chauffören kommer att få körkortet indraget och 4 000 kronor i böter, förutspår Mikael Roos.

I höstas inledde Arbetsmiljöverket en specialgranskning av godstransporter. Tillsammans med trafikpolisen har inspektörerna inledningsvis siktat in sig på lätta varubilar och tung anläggningstrafik.

Den här morgonen står man vid polisens kontrollplats på E4, i höjd med förorten Fruängen. En polispatrull fångar in lätta lastbilar som lämnar Årsta partihallar.

Den första bilen har ”bara” 109 procents överlass, alltså dubbelt så mycket som registreringsbeviset medger. Chauffören har tur. Han får behålla körkortet.

– Gränsen går egentligen vid 100 procent i överlass, säger trafikpolisen som leder polisstyrkan.

Nästa lastbil noteras för 4 700 kilo. Burarna med potatis, gurka och andra grönsaker får väga knappt 600 kilo, det är vad bilen är godkänd för. På flaket finns tre gånger så mycket vikt.

Chauffören slår uppgivet ut med armarna. Han har invandrarbakgrund och pratar knappt någon svenska. Långsamt går det upp för mannen att han kommer att få 4 000 kronor i böter och indraget körkort i flera månader.

Han får heller inte köra vidare med den stoppade bilen. Den ska ombesiktigas för att kolla att bromsar, styrleder och annat inte tagit stryk. Godset måste plockas över på andra bilar och polisen kollar noga att ersättningstransporterna håller viktgränserna.

– Vid en kontroll hittade vi ett överlass på mer än 500 procent, säger inspektör Mikael Roos. Det gick åt fem lagliga resor för att tömma flaket. Det är synd om chaufförerna. Ofta har de inte lastat bilarna själva. De är beordrade att köra. Flera har sagt att de får sparken om de vägrar.

Roos är kritisk mot grossistfirmorna som satt i system att köpa in lätta lastbilar och bemanna dem med chaufförer med vanligt B-körkort:

– På det sättet kommer företagen undan C-körkort och yrkeskompetensbevis. Men det fungerar ju inte! Knäckebröd skulle kanske gå, men med den här sortens gods är det omöjligt.

– Det är heller inte seriöst att sälja eller hyra fordon som har massor av flakyta, men som bara klarar att lasta omkring 600–900 kilo. Tyvärr påverkas både arbetsmiljön och trafiksäkerheten negativt av överlast. Det är en fara både för föraren och andra trafikanter.

Arbetsmiljöverket konstaterar att de senaste månadernas granskning skakat om grossisterna. Inom den tunga trafiken kan överlaster bli mycket kostsamma för åkeriet – i form av överlastavgifter. Men så är det inte vid lätta transporter. Här får chauffören ta hela smällen. Redan vid 41 procent överlass utdöms maxböter – 4 000 kronor.

En av firmorna som fastnat i poliskontrollerna är Fruktnätet. Ägaren, Solafa Afram, är upprörd:

– Det är dåligt att mina chaufförer stoppas! När jag köpte bilarna sa säljaren att de kunde lasta sju ton. Jag har jobbat så här i 25 år. Vi har aldrig blivit kollade tidigare. Jag hade ingen aning om att det var olagligt att köra på det här sättet.

– Jag vet inte vad jag ska göra nu. Vi har ingen egen våg att väga bilarna på. Att köra som polisen säger går inte, då får jag inte ut varorna till kunderna. Jag ska kontakta min advokat. Det är möjligt att förarna måste få C-kortsutbildning.

Polisen och Arbetsmiljöverket har också börjat kontrollera anläggningsbilar. Ett företag som fått påhälsning är Skanska Asfalt och Betong. En genomgång av vågsedlar visade att var tredje lastbil som lämnade Skanskas grusgrop i Järna hade överlast.

– Vi har begärt ut mer handlingar från Skanska. Men det går trögt, säger Mikael Roos.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thor Björn Engebretsen:
    1 mars, 2022

    Många av dessa små last och varubilar som minsta företag bruker är rena skämtet, skåpet kan vara på 8m³, men när du får in chaufför och två gubbar med en värktygslåda, så får du inte åka på Ica för att köpa lunchen.
    Bilarna tål oftast betydligt högra vikter då exakt samma bil blir solgt i andra länder med begränsning 4250kg, men svenska regler gör att dom säljer med max vikt i Sverige 3500kg

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.