Överlast och rattfylla på scenen

I uppsättningen ”Gubbjävel” skildras mötet mellan lastbilschauffören Bengt och polisens förhörsledare Sofia. Ett psykologiskt drama, kryddat med svart humor, som ställer frågor om ansvar och livsval. Transportarbetaren har träffat skådespelarna Frida Liljevall och Bo G Lyckman för att prata om föreställningen och repetitionsarbetet.

När ljuset går på sitter Bengt redan i förhörsrummet, som på scenen utgörs av en dörr, ett bord och två stolar. Förhöret gäller rattfylla, fortkörning och överlast. Det är inte första gången han åkt fast. Men det som skiljer det här tillfället från tidigare, är förhörsledaren Sofia. Hon är ny, ung och kvinna, vilket inte är något som imponerar på den gamla chauffören.

Han tror förhöret ska bli en enkel mach. Först tänker han inte säga ett ord om hur han tvingas köra för kriminella ryssar, och deras hållhakar på honom. Han skiter i vad färdskrivaren säger, några månader på kåken är ett billigt pris att betala. Men trots flera givna tillfällen att resa sig och gå, är det något som håller dem båda kvar.

Stämningen blir mer och mer tryckt. Bengt berättar mer än han tänkt och Sofia börjar avslöja saker om sig själv, som hon kanske inte borde. Gubbjäveln och den unga kvinnan börjar ana att de har något mer gemensamt, något som sträcker sig utanför förhörsrummet och tillbaka i det förflutna.

När Transportarbetaren träffar ensemblen spelas föreställningen på Allan Edwalls gamla teater, Brunnsgatan Fyra, i Stockholm. Snart kommer den att åka ut på turné, för att nå publik i andra delar av landet. Det är frigruppen Teater Iris som gör uruppsättningen av Gubbjävel, skriven av Lars-Christer Karlsson. Frida Liljevall är konstnärlig ledare för Iris och samtidigt en av de två skådespelarna i föreställningen.

– Det är en uppsättning om arbetarklass i modern tid, vilket inte är så vanligt. Frågeställningarna är väldigt allmänmänskliga. Det handlar om att ta ansvar för sina handlingar och inte skjuta det ifrån sig, säger hon.

Bo G Lyckman, som spelar chauffören Bengt, tar vid. Han har ett helt liv som skådespelare bakom sig och har svårt att sluta arbeta, trots att han passerat pensionsåldern.

– Gubbjävel handlar också om val. Bengt bär på en stor sorg som han aldrig släpper fram, på grund av hur han valt tidigare i livet.

Frida Liljevall håller med, men framhåller att uppsättningen också roar.

– Första gången pjäsen spelades i sin helhet inför publik, var på genrepet. Det var väldigt spännande, och vi fick fler skratt än vi trodde, trots att pjäsen är ganska mörk. Jag tror att det beror på att igenkänningen är stor.

Iris är en grupp som har ambitionen att spela för alla, det vill säga även för folk utanför den teatervana publiken. De har satt upp de flesta av sina föreställningar på scener som inte är regelrätta teatrar. Gruppen försöker välja platser som har anknytning till pjäsen de arbetar med.  Valet att göra Gubbjävel på Brunnsgatan Fyra skiljer sig i den aspekten, men håller ändå Iris linje i fråga om tema.

– Förutom vårt sätt att välja scen, är Iris röda tråd att uppsättningarna handlar om hur det är att vara människa. En annan drivkraft är att komma ut från teatrarna eftersom vi upplever att teaterbesök tyvärr har blivit en klassfråga. Det är något vi vill förändra, säger Frida Liljevall.

Lars-Christer Karlsson som skrivit Gubbjävel har själv kört lastbil, vilket märks i detaljerna. Utan att egentligen förklara något för den oinvigda publiken, kommer repliker om hur lastbilar vägs för övervikt och hur färdskrivare används som bevisbörda vid polisutredningar. Även den problematiska arbetsmarknaden, där förarjobben försvinner till billigare arbetskraft, utgör en av utgångspunkterna för den prekära situation Bengt hamnat i.

De båda skådespelarna och regissören Karl Seldahl har mindre erfarenhet av branschen och har bland annat därför ägnat en betydande del av förberedelserna åt research. Något som krävts för att förstå karaktärernas situation och testa rimligheten i manusets mörka bild av verkligheten.

– Under arbetet har jag blivit uppmärksam på hur utsatt yrkesgruppen lastbilschaufförer är. Just den här chauffören är dessutom insyltat i mycket. Han får köra svart och med illegal last eftersom han har svårt att få jobb. Det är intressant att vi får berätta en historia om ett sådant yrke och en sådan situation, säger Bo G Lyckman.

Gruppen har även arbetat med en polis, för att ta reda på hur ett förhör går till. Något som sedan ställts i kontrast till historier från två före detta kriminella, Börge Hellström och Patrik Pelosio. De båda ägnar sig nu åt att hjälpa personer ur kriminalitet på olika sätt och deras erfarenheter har varit till stor hjälp i jobbet med föreställningen.

Att spela med så sparsmakad dekor och få personer på scenen ställer krav på stor närvaro av skådespelarna. Dynamiken mellan de båda skapar spänning i rummet och pauserna blir ibland starkare än orden. En kvalitet som antagligen inte hade kunna uppnås utan det intensiva arbetet på och utanför scenen.

– Jobbar man så här skapar man ett band mellan sig. Det hade kanske gått att åstadkomma med någon annan, men det hade inte blivit samma föreställning. Nu för tiden träffar jag dig mer än vad jag träffar några av mina vänner, säger Frida Liljevall och vänder sig mot Bo G Lyckman.

– Ja, jag har ju inga vänner, så jag träffar bara dig, svarar han.

De skrattar.

När förhöret på scenen kommit halvvägs börjar korta återblickar från de båda karaktärernas förflutna dyka upp. Scenografiskt är lösningen att tända en stor röd box utan väggar, som i sin släckta form tjänar som inramning till förhörsrummet. I det röda ljuset avslöjas detaljer om hur Sofia inte kan förmå sig att söka upp sin frånvarande far och varför Bengt har tvingats byta namn och lämna sitt gamla, sundare liv bakom sig. Den nya informationen skruvar till förhörssituationen ytterligare. Slutligen kraschar de båda historierna ihop till en oväntad vändning som får publiken att kippa efter andan.

– Jag är själv en stor filmälskare, men jag tror att teater har ett annat genomslag. Den går inte att värja sig mot eftersom det är något som händer i realtid. Man når ut på ett annat sätt. Om det är bra teater, sammanfattar Frida Liljevall och ler.

 

Fotnot. Under det kommande halvåret kommer pjäsen att spelas i följande regioner: Ystad, Hemse, Nora, Sala, Hudiksvall, Katrineholm, Linköping, Värmland med flera. Närmare information och datum finns på www.teateriris.se.

Jonas Löwenberg

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.