Överlastade Samtek-bilar ertappades av polis
Som Transportarbetaren rapporterade i går, har det blivit stora problem med sophämtningen i Västerås sedan den nya entreprenören Samtek tog över. I morse ertappades två Samtek-bilar med överlast.
Sedan en dryg vecka tillbaka är det Samtek som sköter sophämtningen i västra delen av Västerås, med helt nyanställd personal. Tidigare var det Sita som hade uppdraget.
Men Samteks uppstart har varit problemfylld. Högar av soppåsar har samlats runt hämtningsplatserna, medan de nyanställda chaufförerna har kämpat för att lära sig rutter och rutiner. Bara under förra helgen fick kommunen in cirka 300 anmälningar om utebliven hämtning.
Och i morse kontrollerade polisen två Samtek-bilar som misstänktes vara överlastade.
– Jag kan bekräfta att de visade sig vara för tungt lastade, men jag kan i nuläget inte säga hur mycket överlast de hade. Såvitt jag förstår blir det böter för chaufförerna och företagsbot för Samtek, säger Tommy Roos på trafikpolisen i Västerås.
Anna Ryding, ombudsman på Transport avdelning 19 Västerås, tror att det är de försenade hämtningarna som ligger bakom de överlastade bilarna.
– Chaufförerna har säkert haft en jättepress att hinna jobba ikapp, säger hon.
Avdelning 19 har begärt ut riskbedömning och övertidsjournaler från Samtek, och avvaktar närmare kontakt med bolagets personal.
– Vi följer utvecklingen naturligtvis. Fri upphandling i all ära, men den ska bygga på sund konkurrens. Och kör man med överlast är det inte sund konkurrens, säger Anna Ryding.
Samteks Marcus Ramming, projektansvarig för uppstarten i Västerås, tycker att man nu är på god väg att få ordning på situationen.
– Vi har tagit in extra bilar och extra personal så inte den ordinarie personalen ska behöva slita ihjäl sig. Killarna gör ett jättejobb och vi börjar komma ikapp nu, säger han.
Han hoppas att Samtek ska ha nått upp till nivå i själva Västerås under morgondagen, torsdag. Men det kan dröja ett par dagar in i nästa vecka innan man är ikapp i sitt uppsamlingsområde på landsbygden utanför staden.
Vad gäller de överlastade bilarna, ska Ramtek ta en diskussion med fordonsleverantören.
– Det visade sig att bilarnas vågar diffade med två ton jämfört med polisens vägning. Det ska givetvis inte killarna som jobbar behöva lida för, säger Marcus Ramming.
Han uppger att de berörda chaufförerna ska hållas skadeslösa oavsett vad diskussionerna med leverantören utmynnar i.
– Självklart. De gör ett jättejobb för att vi ska hinna ikapp, då ska de inte åka på böter för det.
Avslutningsvis vill Marcus Ramming passa på att hälsa till avdelning 19 och tacka för gott samarbete.
– Vi har en rak och öppen dialog med dem, precis som det ska vara, säger Marcus Ramming.