Close
Tänk på hur du lyfter, bär, står och belastar din kropp. Kader Kavak visar.
Close

Översyn av arbetsmiljön ledde till fler arbetsskor

Arbetsmiljö. Fler modeller av arbetsskor för att ge fötterna bättre stöd och motverka vrickningar. Det var ett av resultaten när DHL Express såg över hur terminalarbetare och chaufförer kan jobba på ett bättre sätt för att slita mindre på sina kroppar.

Lotta Jonsmeden är HR-ansvarig på DHL Express. Hon berättar om företagets arbetsmiljöarbete som också lett till att tre filmer tagits fram. Tanken med dem är att instruera och följa upp hur medarbetarna kan arbeta, lyfta och bära på mer skonsamma sätt.

På filmerna agerar DHL Express medarbetare på Västbergaterminalen i Stockholm. Slarviga, stressiga och felaktiga lyft och bärtekniker demonstreras med stora röda kryss.

– Vi fokuserar på arbetsställningar, arbetsrörelser och annat som påverkar kroppens muskler och leder. Alltså belastningsergonomi, hur man använder sin kropp. Vi visar bland annat hur man lyfter från låg och hög höjd och bär paket, säger Lotta Jonsmeden.

– Tanken är att ge våra medarbetare förutsättningar att jobba på rätt sätt så att de håller längre.

Därutöver handlar företagets arbete även om att olyckor och tillbud ska rapporteras och följas upp i syfte att skapa en säkrare arbetsmiljö.

Att tre filmer tagits fram beror på att morgon- och kvällsskiften jobbar på olika sätt, liksom terminalarbetare på paket- respektive omlastningsterminaler.

Vilken typ av olyckor och tillbud har ni på DHL Express?

– De flesta olyckorna är kläm- och halkskador eller att man snubblar. Men muskel- och skelettskador på ländrygg, axlar och handleder förekommer också. En del hoppar i stället för går ur bilen. Vi har många unga medarbetare och är man ung tänker man generellt inte så mycket på belastningsskador, säger Lotta Jonsmeden.

Att hoppa innebär en stor belastning på knäna och kan ge allvarliga besvär. Andra olyckor inträffar exempelvis när paket ramlar av rullbandet.

Enligt Arbetsmiljöverkets och försäkringsbolaget Afa:s statistik är truckolyckor vanliga bland terminalarbetare. Men Lotta Jonsmeden uppger att DHL varit mer förskonade från detta och lyckligtvis sluppit några dödsfall bland personalen.

Tidigare erbjöd DHL Express bara en typ av arbetsskor, men nu har flera modeller köpts in.

Inte för att dämpa trycket vid gång (eller hopp) utan mer för att öka stabiliteten och minska risken att vricka foten, förklarar Lotta Jonsmeden.

När det gäller flygfrakt ritas ett stort kryss över att ensam dra containern efter sig på DHL: s film. Det sliter hårt på armar och axlar och uppmaningen är att jobba två och två.

Får vi länka till filmerna så att fler chaufförer och terminalarbetare kan lära av råden?

– Nej tyvärr, det blir fel för filmerna är anpassade till de positioner och processer vi har på DHL Express svarar Lotta Jonsmeden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lägg ner:
    6 november, 2022

    Arbetsskor väger mycket. Vad ska man med arbetsskor skydda tån?? Men själva arbete är tungt och fysisk krävande, för ryggen bland annat. Låt folk ha vilka skor dem vill på sig! Det är arbetsgivare och facket som vill få poäng på att folk har skydd. Medan chefer och andra ledare går i fina skor.

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.