Översyn av arbetsmiljön ledde till fler arbetsskor
Arbetsmiljö. Fler modeller av arbetsskor för att ge fötterna bättre stöd och motverka vrickningar. Det var ett av resultaten när DHL Express såg över hur terminalarbetare och chaufförer kan jobba på ett bättre sätt för att slita mindre på sina kroppar.
Lotta Jonsmeden är HR-ansvarig på DHL Express. Hon berättar om företagets arbetsmiljöarbete som också lett till att tre filmer tagits fram. Tanken med dem är att instruera och följa upp hur medarbetarna kan arbeta, lyfta och bära på mer skonsamma sätt.
På filmerna agerar DHL Express medarbetare på Västbergaterminalen i Stockholm. Slarviga, stressiga och felaktiga lyft och bärtekniker demonstreras med stora röda kryss.
– Vi fokuserar på arbetsställningar, arbetsrörelser och annat som påverkar kroppens muskler och leder. Alltså belastningsergonomi, hur man använder sin kropp. Vi visar bland annat hur man lyfter från låg och hög höjd och bär paket, säger Lotta Jonsmeden.
– Tanken är att ge våra medarbetare förutsättningar att jobba på rätt sätt så att de håller längre.
Därutöver handlar företagets arbete även om att olyckor och tillbud ska rapporteras och följas upp i syfte att skapa en säkrare arbetsmiljö.
Att tre filmer tagits fram beror på att morgon- och kvällsskiften jobbar på olika sätt, liksom terminalarbetare på paket- respektive omlastningsterminaler.
Vilken typ av olyckor och tillbud har ni på DHL Express?
– De flesta olyckorna är kläm- och halkskador eller att man snubblar. Men muskel- och skelettskador på ländrygg, axlar och handleder förekommer också. En del hoppar i stället för går ur bilen. Vi har många unga medarbetare och är man ung tänker man generellt inte så mycket på belastningsskador, säger Lotta Jonsmeden.
Att hoppa innebär en stor belastning på knäna och kan ge allvarliga besvär. Andra olyckor inträffar exempelvis när paket ramlar av rullbandet.
Enligt Arbetsmiljöverkets och försäkringsbolaget Afa:s statistik är truckolyckor vanliga bland terminalarbetare. Men Lotta Jonsmeden uppger att DHL varit mer förskonade från detta och lyckligtvis sluppit några dödsfall bland personalen.
Tidigare erbjöd DHL Express bara en typ av arbetsskor, men nu har flera modeller köpts in.
Inte för att dämpa trycket vid gång (eller hopp) utan mer för att öka stabiliteten och minska risken att vricka foten, förklarar Lotta Jonsmeden.
När det gäller flygfrakt ritas ett stort kryss över att ensam dra containern efter sig på DHL: s film. Det sliter hårt på armar och axlar och uppmaningen är att jobba två och två.
Får vi länka till filmerna så att fler chaufförer och terminalarbetare kan lära av råden?
– Nej tyvärr, det blir fel för filmerna är anpassade till de positioner och processer vi har på DHL Express svarar Lotta Jonsmeden.