Oviss framtid för Örebro truckstop
En strid har blossat upp om vem som ska ansvara för parkeringen vid Örebro truckstop, som blivit en samlingsplats för utländska chaufförer. Kommunen hävdar att initiativtagaren – företaget Engströms – ska arrendera marken och stå för bevakning och skötsel.
– Så var det inte sagt. I så fall hade vi aldrig gått in i det här, säger Jan-Olow Engström som är mycket besviken över kommunens agerande.
Truckstop ligger i utkanten av Örebro och är en av Sveriges största rastplatser för den tunga trafiken.
Enligt Jan-Olow Engström var målet att anlägga en säker parkering med tillgång till restaurang, duschar, biltvätt, verkstad och annan service för besökande lastbilschaufförer.
Kommunen bekostade själva parkeringen och äger marken där. Byggföretaget Engströms står för hus och lokaler som uppförts på det stora industriområdet
Efter invigningen för ett och ett halvt år sedan har resultatet inte blivit det förväntade. Parkeringen är gratis och har lockat till sig många utländska chaufförer som sällan har råd att fika eller äta inne på kaféet eller vägkrogen.
Thomas Hydén driver Trucknet Radio som har lokaler inne på området. Han säger:
– Det är ett jäkla liv här på nätterna, med nedskräpning, fylla och stölder. Det har förekommit prostitution och droghandel också.
Jan-Olow Engström, som är vd i Engströms, är bekymrad:
– Folk står med spritkök eller gasolkök ovanpå dieseltankarna och lagar mat. Det är bara en tidsfråga innan en olycka händer. Det värsta är den hotfulla stämningen. Går man ut på parkeringen och försöker säga ifrån när någon inte sköter sig, har man omedelbart tre fyra killar omkring sig.
– Kommunen har inte byggt klart parkeringen. Det behövs en inhägnad runt hela planen och in- och utpassering med alkobommar.
I dag bekostar Engströms städning av toalett och duschar, utan att ha några direkta intäkter från besökarna. Företaget har fört diskussioner med Örebro kommun om huvudmannaskapet, men parterna har inte kunnat enas.
– Kommunen påstår att det var uttalat från början att vi skulle arrendera parkeringen och stå för skötseln, säger Jan-Olow Engström. Men det är inte sant, i så fall hade det inte funnits något truckstop i dag.
Han anser att parkeringen borde vara ett ansvar för samhället:
– Det finns många intressenter som kan hjälpa till, exempelvis fack och branschorganisationer. Kommunen försöker tvinga oss att skriva ett arrendeavtal.
– Samtidigt finns ju inte en svensk kommun som inte vill vara framtidens logistikcenter. Men vem ska då ta ansvar för att chaufförerna har någonstans att ta vägen?
Förhandlingarna med kommunen har strandat, uppger Jan-Olow Engström.
Transport har sökt ansvariga på kommunen, utan framgång.