Oviss framtid för Örebro truckstop

En strid har blossat upp om vem som ska ansvara för parkeringen vid Örebro truckstop, som blivit en samlingsplats för utländska chaufförer. Kommunen hävdar att initiativtagaren – företaget Engströms – ska arrendera marken och stå för bevakning och skötsel.

– Så var det inte sagt. I så fall hade vi aldrig gått in i det här, säger Jan-Olow Engström som är mycket besviken över kommunens agerande.

Truckstop ligger i utkanten av Örebro och är en av Sveriges största rastplatser för den tunga trafiken.

Enligt Jan-Olow Engström var målet att anlägga en säker parkering med tillgång till restaurang, duschar, biltvätt, verkstad och annan service för besökande lastbilschaufförer.

Kommunen bekostade själva parkeringen och äger marken där. Byggföretaget Engströms står för hus och lokaler som uppförts på det stora industriområdet

Efter invigningen för ett och ett halvt år sedan har resultatet inte blivit det förväntade. Parkeringen är gratis och har lockat till sig många utländska chaufförer som sällan har råd att fika eller äta inne på kaféet eller vägkrogen.

Thomas Hydén driver Trucknet Radio som har lokaler inne på området. Han säger:

– Det är ett jäkla liv här på nätterna, med nedskräpning, fylla och stölder. Det har förekommit prostitution och droghandel också.

Jan-Olow Engström, som är vd i Engströms, är bekymrad:

– Folk står med spritkök eller gasolkök ovanpå dieseltankarna och lagar mat. Det är bara en tidsfråga innan en olycka händer. Det värsta är den hotfulla stämningen. Går man ut på parkeringen och försöker säga ifrån när någon inte sköter sig, har man omedelbart tre fyra killar omkring sig.

– Kommunen har inte byggt klart parkeringen. Det behövs en inhägnad runt hela planen och in- och utpassering med alkobommar.

I dag bekostar Engströms städning av toalett och duschar, utan att ha några direkta intäkter från besökarna. Företaget har fört diskussioner med Örebro kommun om huvudmannaskapet, men parterna har inte kunnat enas.

– Kommunen påstår att det var uttalat från början att vi skulle arrendera parkeringen och stå för skötseln, säger Jan-Olow Engström. Men det är inte sant, i så fall hade det inte funnits något truckstop i dag.

Han anser att parkeringen borde vara ett ansvar för samhället:

– Det finns många intressenter som kan hjälpa till, exempelvis fack och branschorganisationer. Kommunen försöker tvinga oss att skriva ett arrendeavtal.

– Samtidigt finns ju inte en svensk kommun som inte vill vara framtidens logistikcenter. Men vem ska då ta ansvar för att chaufförerna har någonstans att ta vägen?

Förhandlingarna med kommunen har strandat, uppger Jan-Olow Engström.

Transport har sökt ansvariga på kommunen, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.