ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

Det är en budget med stora investeringar i jobben, välfärden och trygghet för vanligt folk. Det är bra!

Den viktigaste nyheten är att de höjda nivåerna i a-kassan som infördes i våras ligger kvar 2021 och 2022. Man ska inte tvingas lämna hus och hem för att man förlorar jobbet. A-kassan ska vara en trygghet tills att man får nytt jobb. Så klart skulle vi hellre se att dessa nivåer permanentas. Jag förväntar mig att de högre nivåerna ligger kvar även efter 2022. Annars kommer jag och förbundet arbeta för att det ska bli en valfråga.

En annan sak i budgeten som är glädjande är att pensionerna äntligen höjs. Många medlemmar har väldigt låga pensioner, men det är fortfarande lång väg kvar till de pensioner som medlemmarna förtjänar efter ett långt arbetsliv.

Vi kan inte bygga upp välfärden med skattesänkningar.

Skattesänkningarna i budgeten är oansvariga och 2022 vill jag ha en annan regeringskonstellation utan centerpartister och liberaler. Jag är övertygad om att varken pandemin, arbetslösheten, bristerna i välfärden eller för den delen gängkriminaliteten kommer att lösas av skattesänkningar.

Våra medlemmar behöver framför allt se att vården och omsorgen funkar, att försäkringarna är starka om man blir sjuk eller förlorar jobbet och att vi investerar i sådant som bygger Sverige starkare långsiktigt.

Jag vill också se en rejäl satsning på trafikpolisen och ett övervakningssystem som kan få ordning på den illegala inrikestrafiken som kanske kan stoppas eller minskas via det mobilitetspaket som EU nyligen fattade beslut om.

Nog är det märkliga tider, och ovissheten är enorm, skrämmande och overklig.

Förhandlingarna med Svenskt Näringsliv om förändringarna i las är mycket oroande. Osäkerheten blir inte mindre av att vi även återupptar avtalsförhandlingarna nu i höst. Det blir många kontakter och fighter med arbetsgivarna de närmaste månaderna.

Signalerna vi fått från Svenskt Näringsliv är ett nollbud, alternativt ett kort avtal med bara tid och pengar utan besked om hur dom ser på retroaktiviteten. Svaret vi gett tillbaka är att det får vi avgöra i förhandlingarna samt att retroaktiviteten är oerhört viktig för vår del.

Las-förhandlingarna mellan LO och Svenskt Näringsliv har pågått ett par veckor och kommer att fortsätta september månad ut. Frågan om framtidens arbetsrätt och förhandlingarna som ska genomföras utifrån januariöverenskommelsen mellan Socialdemokraterna och Centern och Liberalerna har påbörjats. Jag är orolig för att vi inte kommer att enas. Då blir denna ovisshet än större och jag tror inte vi behöver det just nu.

Men nog om detta. Fortsätt att vara försiktiga och hänsynsfulla när det gäller covid-19. Ta hand om er och följ de råd och rekommendationer som kommer från Folkhälsomyndigheten och förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.