P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

– Varningarna har skapat oro. P-vakterna frågar sig om de vågar gå på toaletten, säger Olivera Pobra, regionalt skyddsombud (RSO) på Transports Stockholmsavdelning.

Apcoa utför parkeringsövervakning åt Stockholms stad. I avtalet som parterna skrivit ingår att Apcoa måste avkräva all sin personal en fullmakt som ger staden rätt till långtgående gps-övervakning. Även i realtid.

I fullmakten står det: ”Positionsangivelsen från handdator/mobiltelefonen kommer att kunna användas i realtid för att lokalisera enskilda vakter anonymt, i syfte att effektivisera parkeringsövervakningen.”

Ordet anonymt har inte lugnat p-vakterna. Tillsammans kan staden och Apcoa enkelt räkna ut vilken p-vakt som har vilken handdator. RSO Olivera Pobra har talat med kvinnliga Apcoa-anställda som inte längre vågar följas åt till toaletten under arbetspassen.

– I stället väntar en person på gatan. Ensam. Det är inte alls bra, av säkerhetsskäl. Vakterna ska alltid jobba två och två. Många är faktiskt jätteoroliga nu. Det är en yrkesgrupp där många har invandrarbakgrund och är nya på arbetsmarknaden.

Transport kritiserar fullmakten som Stockholms stads trafikkontor har snickrat ihop. Förbundets arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig säger:

– Vår uppfattning är att den strider mot Datainspektionens direktiv. Gps-övervakning kan vara okej om det handlar om exempelvis fordon. Vilken taxibil som finns närmast en kund som beställt en resa.

– Men här vill Stockholm stad kunna övervaka hur effektivt personalen arbetar, hur och när man tar pauser. Det är ett stort intrång i den personliga integriteten.

Martin Miljteig anser att fullmakten är ett hopkok av olika krav. Förutom positioneringsdata vill Trafikkontoret upprätta ett register med personuppgifter.

Alla parkeringsvakter uppmanas nu av Apcoa att skriva under på att man ”samtycker” till integritetsintrången. Transport kontrar med att uppmana medlemmarna att avvakta och begära rådrum – innan de skriver på formuläret.

Just ordet samtycke finns på Datainspektions hemsida. Där skriver myndigheten att arbetsgivaren i regel inte kan stödja sig på samtycken vid användning av positioneringssystem. Orsaken är att anställda normalt befinner sig i en beroendeställning och därför inte kan lämna sådana frivilliga samtycken som lagen kräver.

En stor fråga är de skriftliga varningarna som sex p-vakter fått. Hur visste Apcoa vilka personer som tagit paus? Gps-data hanteras av Stockholms stad. Kom uppgifterna därifrån?

Nej, säger Fredrik Westergård, driftschef på Apcoa parking.

– Uppgifterna kom från en medborgare som sett p-vakterna sitta länge och som undrade om det var det här som skattepengarna skulle gå till. Vår personal har rätt att ta pauser, men det är inte bra om man rutinmässigt samlas i grupper för att ta långa fikapauser.

Fredrik Westergård hävdar bestämt att Stockholm stad inte får tillgång till vilka individer som har en viss utrustning. Han förnekar också att Apcoa kommer att realtidsövervaka personalen.

– Vi har inte tillgång till utrustningen och vi får heller inte göra det, annat än efter överenskommelse med facket.

Vad händer med dem som vägrar skriva under samtyckesformuläret?

– Det har inte hänt än. Vi har ett avtal med Stockholms stad där kravet finns med. Skulle frågan aktualiseras får vi ta ställning till det då.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Stockholms stads trafikkontor, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Crister:
    3 september, 2023

    Funderade just på på den frågan härom veckan när jag beställde från matsmart och fick en länk till en sida där jag kunde i realtid se var transporten var.

  2. M. Henriksson:
    13 november, 2020

    Finns fler företag i denna bransch som håller koll på sin personal. Dom vet exakt vilka som gör vad. Har själv sett det..
    Dom loggar in på gps och ser över sin personal men det heter ju att dom ser över så bästa bevakningen ligger ute hos kund. Helt enkelt kontrollerar dom sin personal..

  3. Orolig:
    28 april, 2019

    Oroligt !

  4. Johan Öster:
    18 april, 2019

    Bra att ni tar upp frågan!

Lästips:

Parkeringsvakt. Foto: John Antonsson

P-vakter måste använda bank-id

Bevakning. I Stockholm måste parkeringsvakterna som jobbar för staden använda bank-id på sina privata telefoner när bilar ska forslas bort. Transportklubben på Avarn Security söker en lösning.

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Varför söka sitt eget jobb på nytt vart femte år!?

Insändare. Sedan 2009 har jag varit inom parkeringsvaktsyrket, sett många fina människor komma och gå.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.