P-vakter måste använda bank-id
Bevakning. I Stockholm måste parkeringsvakterna som jobbar för staden använda bank-id på sina privata telefoner när bilar ska forslas bort. Transportklubben på Avarn Security söker en lösning.
– Vi samverkar med arbetsgivaren i det här fallet och det finns en tänkbar lösning, men sedan gäller det att det funkar för uppdragsgivaren också, säger Jörgen Öhman, ordförande för Transports klubb på Avarn Security i Stockholm.
Lösningen han pekar på kan vara att använda väktarlegitimationen. Den har både chip och magnetremsa. Chippen går att läsa av med mobiltelefonen, och det blir i praktiken en legitimering.
Frågan om bank-id för parkeringsvakter dök upp tidigare under 2023 när Stockholms stad beslutade om ett nytt sätt att beställa bortforsling av bilar. Parkeringsvakterna hos alla entreprenörer som sköter parkeringsbevakning på kommuners gator måste legitimera sig med bank-id i samband med det. Bank-id har vakterna på sin personliga telefon och förväntas därför ha med den. Ordningsvakter har i flera år också använt bank-id när de ska logga in i Polisens system, så problemet är inte nytt.
– Så vitt jag vet får varken ordningsvakter eller parkeringsvakter någon ersättning för det, men förutsätts använda sin privata telefon i tjänsten. Vi försöker hitta en lösning för parkeringsvakterna först, kan det funka där kan det kanske fungera på andra stället också, säger Jörgen Öhman.
Men är det ett så stort problem att man måste legitimera sig digital på jobbet?
– Parkeringsvakterna jobbar i ur och skur och säg att det kommer en arg bilägare och slår telefonen ur handen och den åker i backen. Eller om en ordningsvakt får en spark och så har du telefonen i fickan och displayen spräcks. Som det är nu finns ingen försäkring på jobbet som täcker det. Det är såna frågor som måste få en lösning.
Jörgen Öhman betonar att det inte finns någon konflikt med arbetsgivaren i frågan och att parterna letar efter en lösning som alla kan gå med på.
– Men om svar dröjer för länge får vi sätta oss ner i en lokal förhandling och ställa krav på ersättning och försäkring som är rimlig. Går inte det får parterna kanske lösa det centralt, för jag misstänker att det här förekommer på fler stället, säger Jörgen Öhman.