Parkeringsvakt. Foto: John Antonsson

P-vakter måste använda bank-id

Bevakning. I Stockholm måste parkeringsvakterna som jobbar för staden använda bank-id på sina privata telefoner när bilar ska forslas bort. Transportklubben på Avarn Security söker en lösning.

– Vi samverkar med arbetsgivaren i det här fallet och det finns en tänkbar lösning, men sedan gäller det att det funkar för uppdragsgivaren också, säger Jörgen Öhman, ordförande för Transports klubb på Avarn Security i Stockholm.
Lösningen han pekar på kan vara att använda väktarlegitimationen. Den har både chip och magnetremsa. Chippen går att läsa av med mobiltelefonen, och det blir i praktiken en legitimering. 

Frågan om bank-id för parkeringsvakter dök upp tidigare under 2023 när Stockholms stad beslutade om ett nytt sätt att beställa bortforsling av bilar. Parkeringsvakterna hos alla entreprenörer som sköter parkeringsbevakning på kommuners gator måste legitimera sig med bank-id i samband med det. Bank-id har vakterna på sin personliga telefon och förväntas därför ha med den. Ordningsvakter har i flera år också använt bank-id när de ska logga in i Polisens system, så problemet är inte nytt. 

– Så vitt jag vet får varken ordningsvakter eller parkeringsvakter någon ersättning för det, men förutsätts använda sin privata telefon i tjänsten. Vi försöker hitta en lösning för parkeringsvakterna först, kan det funka där kan det kanske fungera på andra stället också, säger Jörgen Öhman. 

Men är det ett så stort problem att man måste legitimera sig digital på jobbet? 

– Parkeringsvakterna jobbar i ur och skur och säg att det kommer en arg bilägare och slår telefonen ur handen och den åker i backen. Eller om en ordningsvakt får en spark och så har du telefonen i fickan och displayen spräcks. Som det är nu finns ingen försäkring på jobbet som täcker det. Det är såna frågor som måste få en lösning. 

Jörgen Öhman betonar att det inte finns någon konflikt med arbetsgivaren i frågan och att parterna letar efter en lösning som alla kan gå med på. 

– Men om svar dröjer för länge får vi sätta oss ner i en lokal förhandling och ställa krav på ersättning och försäkring som är rimlig. Går inte det får parterna kanske lösa det centralt, för jag misstänker att det här förekommer på fler stället, säger Jörgen Öhman. 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. stevO:
    9 januari, 2024

    Vem använder sin privata telefon för detta? Jag hade vägrat…

Lästips:

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Varför söka sitt eget jobb på nytt vart femte år!?

Insändare. Sedan 2009 har jag varit inom parkeringsvaktsyrket, sett många fina människor komma och gå.

Transportarbetarens logga

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.