Tiden håller på att rinna ifrån oss

Debatt. Skulle du våga flyga om du visste att världen drabbas av cirka 1 500 allvarliga flygolyckor varje dag? Knappast. Men detta är precis den risk vi tar i dag, enligt miljöprofessor Johan Rockström som jämför våra globala flygresor med att temperaturen i världen höjs med katastrofala sex grader om vi fortsätter på samma sätt.

Växthusgaserna gör att temperaturen stiger. Vart och ett av de tre senaste decennierna har haft en högre medeltemperatur än det föregående, och de har alla varit varmare än något tidigare decennium sedan 1850. Och 2015 ser ut att bli ett nytt rekordår.

Det påverkar klimatet på många sätt: Isarna i Arktis smälter, havsnivåerna stiger, haven blir varmare och surare, glaciärer krymper och försvinner. Extrema väderhändelser som torka, värmeböljor och översvämningar har blivit vanligare och orsakar enorm förstörelse på många håll runt om i världen. Årstider förvrängs, skördar förstörs och människor svälter och flyr när enorma skyfall, översvämningar eller torka drabbar de redan mest utsatta och fattiga.

Fackföreningar, politiker och alla jordens invånare måste snabbt inse att tiden håller på att rinna ifrån oss. Om utvecklingen fortsätter som ingenting hänt skulle vi behöva tre jordklot redan om 35 år.

Varför ska då fackföreningar bry sig om klimatfrågan? Svaret är ganska enkelt – på en död planet finns inga jobb.

Många som arbetar i fossilberoende branscher, inte minst transportsektorn, står i centrum för klimatdebatten. Vi kommer att vara bland de allra första som påverkas av den omställning som måste till för att rädda planeten. Utsläppen från transportsektorn, i synnerhet lastbilstransporter och flyg, ses som stora miljöbovar och utgör cirka 41 procent av den totala utsläppsnivån av koldioxid i Sverige om vi räknar in internationella transporter.

Billiga transporter kan liknas vid det blod som rinner i ådrorna på den liberaliserade globala ekonomin – kapad av avreglering, fusk, låglönepolitik, slavliknande villkor för chaufförer och andra inom transportsektorn samt en subventionerad fossilindustri. Många är i det läget helt naturligt rädda för att förlora sitt arbete.

Men klimatutmaningarna kommer inte att lösas av politiker och transnationella företag. Det är därför logiskt för fackföreningar att bygga en massrörelse från gräsrötterna och leda kam­panjer för massiva statliga investeringar som stoppar klimatförändringarna. Facket har ­gedigna kunskaper och erfarenheter när det ­gäller kampen för bättre levnadsvillkor, jämställdhet och jämlikhet.

Den åtstramningspolitik som tillämpats av trojkan (ECB, EU, IMF) i nyliberal anda har medfört att klyftorna ökat enormt mellan fattiga och rika, arbetare och tjänsteman. 85 personer i världen äger i dag lika mycket som halva jordens befolkning. Slutsatsen är att pengar finns för klimatomställning och skapandet av gröna schysta jobb – men de är i händerna på ett fåtal rovkapitalister, banker och finansinstitut.

Inför FN:s klimatmöte i Paris i december måste fackföreningar, miljöorganisationer och andra progressiva krafter sluta sig samman för att påverka politikerna så att ett bindande avtal skrivs och omställningen omgående sätter i gång. Om förhandlingarna misslyckas och vi fortsätter att släppa ut växthusgaser som om inget hänt, kommer vi troligen att få uppleva en fyragradig höjning av jordens medeltemperatur före nästa århundrade.

Så fackföreningar måste agera, inte bara för medlemmarnas intressen, utan för hela mänskligheten. Facket kommer då att nå ut till nya människor, speciellt unga, varav många troligen kommer att bli nya medlemmar. LO måste vakna, ta lärdom av Transport och ta sitt ansvar innan sista tåget lämnar stationen.

Vid Parismötet, dit jag reser den 2 december, kommer vi från Internationella transportarbetarefederationen att framföra tre huvudkrav:

1. Ambitionsnivån måste höjas, vilket också skulle generera miljoner nya gröna jobb.

2. Det globala Syd måste få tillräckligt med pengar från den gröna klimatfonden för investeringar som både främjar fattigdomsbekämpning och en hållbar utveckling.

3. Omställningen till ett nytt fossilfritt samhälle måste ske på ett socialt hållbart sätt i dialog med arbetarna. Kollektivavtal, schysta villkor och en sund, säker arbetsmiljö är grundförutsättningar för social hållbarhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.