Tiden håller på att rinna ifrån oss

Debatt. Skulle du våga flyga om du visste att världen drabbas av cirka 1 500 allvarliga flygolyckor varje dag? Knappast. Men detta är precis den risk vi tar i dag, enligt miljöprofessor Johan Rockström som jämför våra globala flygresor med att temperaturen i världen höjs med katastrofala sex grader om vi fortsätter på samma sätt.

Växthusgaserna gör att temperaturen stiger. Vart och ett av de tre senaste decennierna har haft en högre medeltemperatur än det föregående, och de har alla varit varmare än något tidigare decennium sedan 1850. Och 2015 ser ut att bli ett nytt rekordår.

Det påverkar klimatet på många sätt: Isarna i Arktis smälter, havsnivåerna stiger, haven blir varmare och surare, glaciärer krymper och försvinner. Extrema väderhändelser som torka, värmeböljor och översvämningar har blivit vanligare och orsakar enorm förstörelse på många håll runt om i världen. Årstider förvrängs, skördar förstörs och människor svälter och flyr när enorma skyfall, översvämningar eller torka drabbar de redan mest utsatta och fattiga.

Fackföreningar, politiker och alla jordens invånare måste snabbt inse att tiden håller på att rinna ifrån oss. Om utvecklingen fortsätter som ingenting hänt skulle vi behöva tre jordklot redan om 35 år.

Varför ska då fackföreningar bry sig om klimatfrågan? Svaret är ganska enkelt – på en död planet finns inga jobb.

Många som arbetar i fossilberoende branscher, inte minst transportsektorn, står i centrum för klimatdebatten. Vi kommer att vara bland de allra första som påverkas av den omställning som måste till för att rädda planeten. Utsläppen från transportsektorn, i synnerhet lastbilstransporter och flyg, ses som stora miljöbovar och utgör cirka 41 procent av den totala utsläppsnivån av koldioxid i Sverige om vi räknar in internationella transporter.

Billiga transporter kan liknas vid det blod som rinner i ådrorna på den liberaliserade globala ekonomin – kapad av avreglering, fusk, låglönepolitik, slavliknande villkor för chaufförer och andra inom transportsektorn samt en subventionerad fossilindustri. Många är i det läget helt naturligt rädda för att förlora sitt arbete.

Men klimatutmaningarna kommer inte att lösas av politiker och transnationella företag. Det är därför logiskt för fackföreningar att bygga en massrörelse från gräsrötterna och leda kam­panjer för massiva statliga investeringar som stoppar klimatförändringarna. Facket har ­gedigna kunskaper och erfarenheter när det ­gäller kampen för bättre levnadsvillkor, jämställdhet och jämlikhet.

Den åtstramningspolitik som tillämpats av trojkan (ECB, EU, IMF) i nyliberal anda har medfört att klyftorna ökat enormt mellan fattiga och rika, arbetare och tjänsteman. 85 personer i världen äger i dag lika mycket som halva jordens befolkning. Slutsatsen är att pengar finns för klimatomställning och skapandet av gröna schysta jobb – men de är i händerna på ett fåtal rovkapitalister, banker och finansinstitut.

Inför FN:s klimatmöte i Paris i december måste fackföreningar, miljöorganisationer och andra progressiva krafter sluta sig samman för att påverka politikerna så att ett bindande avtal skrivs och omställningen omgående sätter i gång. Om förhandlingarna misslyckas och vi fortsätter att släppa ut växthusgaser som om inget hänt, kommer vi troligen att få uppleva en fyragradig höjning av jordens medeltemperatur före nästa århundrade.

Så fackföreningar måste agera, inte bara för medlemmarnas intressen, utan för hela mänskligheten. Facket kommer då att nå ut till nya människor, speciellt unga, varav många troligen kommer att bli nya medlemmar. LO måste vakna, ta lärdom av Transport och ta sitt ansvar innan sista tåget lämnar stationen.

Vid Parismötet, dit jag reser den 2 december, kommer vi från Internationella transportarbetarefederationen att framföra tre huvudkrav:

1. Ambitionsnivån måste höjas, vilket också skulle generera miljoner nya gröna jobb.

2. Det globala Syd måste få tillräckligt med pengar från den gröna klimatfonden för investeringar som både främjar fattigdomsbekämpning och en hållbar utveckling.

3. Omställningen till ett nytt fossilfritt samhälle måste ske på ett socialt hållbart sätt i dialog med arbetarna. Kollektivavtal, schysta villkor och en sund, säker arbetsmiljö är grundförutsättningar för social hållbarhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

VTI ska bland annat undersöka hur klimatförändringar påverkar gamla flygfält. Foto: Justina Öster

Forskning om framtidens flyg

Flyg. Stora satsningar pågår för att utveckla ny teknik och nya ­bränslen inom flyget. Nu ska forsknings­institutet VTI i tre projekt bidra till att bredda forskningen och bland annat undersöka hur batteriladdning på flygplatser kan gå till.

LO: Det krävs för rättvis klimatomställning

Klimat. Omställningen till ett hållbart samhälle är nödvändig. För att den ska bli rättvis krävs en ny politik och krafttag från både fack och arbetsgivarförbund. Det är slutsatsen i en ny LO-rapport med konkreta förslag på hur det ska gå till.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.