På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.
Close
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.
Close
Fusket i åkeribranschen

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Det är en lördag morgon i oktober. Tommy Jonsson knappar in en första adress i bilens gps. Sedan kör han mot hamnområdet i Malmö. Där finns ett antal adresser han ska kolla upp. Den här gången följer Transportarbetaren med för att se hur Tommy Jonsson jobbar för ordning och reda i åkeribranschen.

Vid den första adressen i Malmö är det stendött den här lördagen. På den andra adressen är det lite liv och Jonsson antecknar regnummer på släp och dragbilar.

Kartlägger

Det är så han jobbar. Kartlägger lastbilar, företag och ställplatser. Lägger ett pussel för att förstå nya och skiftande upplägg. Det kräver fältarbete eftersom han allt oftare hittar företag som är skrivna på ägarnas hemadresser. Trots att de ibland omsätter tiotals miljoner kronor.

Sedan EU:s mobilitetspaket infördes har mycket av den gamla kombitrafiken börjat utföras av företag med svenska adresser.

– Jag såg att de började förbereda sig redan innan reglerna genomfördes, säger Tommy Jonsson.

Få känner till

Reglerna som EU beslutade om ger den som kör inrikestransporter i annat land rätt att tjäna lika mycket som värdlandets löner. En regel som få utländska chaufförer känner till, enligt en undersökning från Transportstyrelsen, och som varken fack eller myndigheter anser sig klara av att kontrollera.

Största delen av de internationella transporterna kommer till Sverige genom Skåne och det är därför Tommy Jonsson regelbundet kör rundor för att kolla upp adresser till olika åkerier han tipsats om eller upptäckt på vägarna. Lördagskvällen avslutas med en tripp till Trelleborgs hamn. Jonsson antecknar uppgifter från några bilar som tillhör ett utländskt åkeri som dyker upp oftare och oftare.

Men huvudmålet för den här resan är Landskrona, och dit åker vi på söndagsmorgonen. Tommy Jonsson har en adress där att kolla upp. Någon vecka tidigare har polisen gjort kontroller vid ett åkeri som håller till nere vid det gamla varvsområdet. Polisens uppgifter till Tommy Jonsson handlade om chaufförer som tjänar så lite som 8 000 kronor i månaden.

Tommy Jonsson pratar med en chaufför från Nordmakedonien. Foto: John Antonsson

”Brukade vara ett bra jobb”

Där står bilar på rad och tuffar på tomgång. Vi hittar bara en chaufför som vill prata. Chauffören kommer från Nordmakedonien och har varit i Sverige i ett par månader. Han har kommit upp hit efter många år i Tyskland. Ett land där han sett lönerna ligga stilla på runt 1 800 euro i månaden i flera år.

– Chaufför brukade vara ett bra jobb.

Han bor i lastbilshytten på gatan utanför åkeriet och tillbringar alla sina helger i lastbilen.

– Jag klagar inte. De är bra och fixar mat till oss varje helg och alla får en bra lön, säger han.

Saknar familjen

Han säger att han tjänar 24 000 i månaden efter skatt och det är i samma nivå som kollektivavtalet anger. Familjen har han kvar i Nordmakedonien. Efter att vi pratat en stund tar han fram mobilen och visar fotografier på sin son som han har kvar där hemma.

– Jag saknar familjen men har gjort det här i 18 år och är van, säger han.

Vi åker därifrån.

– Han var mycket medveten om att myndigheterna var här tidigare och det han säger står i kontrast till vad polisen sagt till mig tidigare, säger Jonsson.

– Det är uppenbart att de lever sitt liv i lastbilshytten och det är inte tillåtet. Det jag inte förstår är varför myndigheterna inte slår ner på det.

Problem kontrollera

Det är fullt lagligt att ta den korta helgvilan i hytt. Däremot inte den långa. Men det finns stora problem med att kontrollera den, skriver Transportstyrelsen i den årliga mätningen av regelefterlevnad inom yrkestrafik med godstransporter. Rapporten pekar på att de chaufförer som kör i Sverige men är anställda av utländska åkerier börjar närma sig svenska löner.

I undersökningen har Transportstyrelsen låtit 384 förare svara på en enkät. Av dem var 28 procent anställda av företag i ett annat land, merparten Rumänien och Polen.

På frågan om lön var det dock ett stort bortfall. 24 procent svarade aldrig på de frågorna.

Chaufförer med en utländsk arbetsgivare har 26 900 kronor i medianlön, och chaufförer med en svensk arbetsgivare har 29 700 i medianlön. Skillnaden har aldrig varit så liten.

Svenskregistrerade

Tommy Jonsson har sett att flera bilar som körde med utländska plåtar är registrerade i Sverige. Rapporten från Transportstyrelsen visar att bland förarna som har utländskt pass är det bara 57 procent som jobbar på företag med kollektivavtal.

Företaget vi besökt under söndagsmorgonen har inte kollektivavtal och Tommy Jonsson har därför ingen insyn i hur mycket chauffören tjänar. Men tidigare erfarenhet pekar på att lönerna brukar få en skjuts uppåt efter att avtal tecknats. Så blev det för chaufförerna som Samskip utstationerat i Sverige. De har ett utstationeringsavtal med Transport och har därför samma löner som svenska chaufförer. Ett tiotal av deras bilar står parkerade vid ett uttjänt hus i Älmhult som vi passerar.

Men vi kör vidare mot Värnamo.

Där finns ytterligare en adress att kolla upp.

Tommy Jonsson spanar på ett åkeri i Värnamo. Foto: John Antonsson
Tommy Jonsson spanar på ett åkeri i Värnamo. Foto: John Antonsson

Fick för lite lön

Tommy Jonsson fick först höra talas om den efter att en slovakisk förare, som fått för lite lön, misshandlats där och hamnat på sjukhus efter att ha frågat om sin lön.

– Han fick aldrig sin månadslön, bara någon tusenlapp här och där, berättar Tommy Jonsson då vi kör mot uppställningsplatsen.

Tommy Jonsson kunde hjälpa medlemmen, som till slut fick ut sin lön och därefter kontaktade Jonsson myndigheterna och tipsade om företaget. Med hjälp av handlingar som Transport skickat till Transportstyrelsen återkallades trafiktillståndet för företaget och bolaget fick dessutom viten på mer än en miljon kronor.

”Business as usual”

Trots att företaget blivit av med trafiktillståndet i januari är det ”business as usual” på adressen i Värnamo.

– Jag ser ofta upplägg då lastbilarna är på ett bolag, trafiktillståndet på ett annat och kanske de anställda på ett tredje. När jag ser den typen av upplägg tipsar jag direkt om center mot arbetslivskriminalitet. Men problemet är att den här typen av upplägg kan vara helt lagliga. Nu behövs en lagändring så att det inte går att ha anställda på ett bolag och trafiktillståndet på ett annat, säger Tommy Jonsson.

Det var det sista stoppet för den helgen.

– Nu ska jag sammanställa det jag sett och skicka till myndigheterna, säger Tommy Jonsson.

Sex anmälningar

Några veckor senare hörs vi igen. Vad blev det för resultat?

– Det var ganska tomt på adresserna jag kollade upp. Men jag har ändå hittat ett antal åkerier med tveksamma upplägg. Bland annat åkerier med flera lastbilar som inte betalar in några arbetsgivaravgifter. Sammanlagt sex anmälningar har skickats till center mot arbetslivskriminalitet. Men sedan är det sekretess, jag vet inte vad som händer förrän någon blir av med trafiktillståndet, då blir det offentligt.

Så vanliga är utländska lastbilstransporter

Åkeri. Var femte kilometer som körs med lastbil i Sverige körs av en utländsk lastbil, visar Trafikanalys årliga genomgång av utländska lastbilstransporter.

Den svenska myndigheten Trafikanalys sammanställer årligen statistik över varutransporter på väg, baserat på uppgifter från de EU-länder som frivilligt rapporterar in data.

Under 2023 deltog 25 länder i denna rapportering. Även om det finns en viss osäkerhet i siffrorna utgör detta den mest omfattande informationen om utländska åkeriers verksamhet i Sverige.

För länder utanför EU är rapporteringen frivillig, vilket innebär att transporter från exempelvis Ryssland, Ukraina och Nordmakedonien inte inkluderas i statistiken. Olagliga transporter ingår inte heller.

– Vi är medvetna om att siffrorna kan innebära en viss underskattning, men detta är trots allt den bästa data vi har, säger Anette Myhr på Trafikanalys.

2,7 miljoner transporter

Rapporten från Trafikanalys visar att utlandsregistrerade tunga fordon genomförde 2,7 miljoner transporter på svenska vägar under 2023, och fraktade sammanlagt 35 miljoner ton gods.

Av alla transporter som utfördes av utländska lastbilar var 69 procent internationella transporter mellan Sverige och utlandet. 23 procent utgjordes av tillfällig inrikestrafik, så kallat cabotage, vilket innebar omkring 600 000 cabotagetransporter under 2023.

Till skillnad från andra transporter kördes fler cabotagetransporter utan last än med last under året. De återstående 8 procenten var transittrafik, där lastbilar passerade genom Sverige utan att lasta eller lossa gods.

Polska lastbilar vanligast

De vanligaste utländska lastbilarna på svenska vägar kom från Polen, som stod för 38 procent av den utländska trafiken. Därefter följde lastbilar registrerade i Litauen och Norge.

Största delen av den utländska lastbilstrafiken utgörs, som tidigare nämnts, av internationella transporter, och merparten av dessa godsleveranser tas emot i Skåne.

Under de senaste tio åren har utländska transporter stått för drygt en femtedel av transportmarknaden i Sverige, med ett tillfälligt avbrott under 2022. År 2023 återhämtades dock marknadsandelen till samma nivå som 2021.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.