På marsch för schysta villkor
”Stopp för exploatering av utländska arbetare. Vi vill ha svensk lön och schysta villkor för alla som arbetar i Sverige”. I lördags drog en demonstration med 70 till 80 deltagare mellan Gustav Adolfs torg och Götaplatsen i Göteborg.
Marschen till stöd för den svenska åkeribranschen och arbetsmarknaden i stort arrangerades för tredje året i rad av Transports Göteborgsavdelning 3.
– Förra året var vi ungefär 400 i tåget. Jag vet inte riktigt varför vi var färre i år, trots att vi gått ut med ännu mer information än tidigare. Men det var jättego stämning i alla fall, säger avdelningens ordförande Patrik Ljunggren.
Han beskriver höstens demonstration som extra viktigt eftersom valet stundar.
– Vi fick tillfälle att framföra Transport viktigaste krav och trycka på varför det är så viktigt att rösta, tillfogar Patrik Ljunggren.
Bland kraven finns bland annat att kollektivavtal ska vara obligatoriskt vid upphandlingar, höjd ersättning i a-kassan och fast lön för färdtjänstförare. Förbundet begär också att digitala färdskrivare och maxtaxa ska införas inom taxi, liksom redovisningcentraler för att hejda skattefusket.
Inom åkerinäringen kräver Transport att alla som kör för ett åkeri ska vara anställda av bolaget och inte bemanningsanställda eller så kallat falska egenföretagare. Förbundet efterlyser ett beställaransvar, som innebär att transportköparna ska ha ansvar för alla entreprenörer i hela kedjan. Förbundet vill även att böterna ska höjas rejält för åkerier som kör olaglig inrikestrafik, så kallat cabotage och att fordon som stoppas för lagbrott ska ”klampas” på plats. De ska inte få köra vidare förrän böterna är betalda.
– Vi är förbannade. Åkeribranschen har blivit ett eldorado för allsköns lycksökare och brottslighet. Vi måste få ett stopp för det! Det är dags att byta regering för att få ordning och reda i åkerinäringen och på hela arbetsmarknaden, sa Transports förbundsorförande Lars Lindgren som talade på lördagen.
Att deltagarna var färre antog han berodde på det vackra vädret och andra familjeåtaganden.
– Många känner också en uppgivenhet inför alla problem i branschen. När det efter alla påtryckningar äntligen kom ett förslag på klampning av fordon, så blev det ett dåligt förslag. Det innebär att fordon bara kan hållas kvar på platsen i 24 timmar. Sedan kan lastbilsekipaget köra vidare igen, ifall en åklagare inte beslutar om förlängning, anmärker Lindgren.
– Jag skulle vilja se den åklagare som tar sig tid att göra det. Förslaget duger inte! Ska åtgärden ha någon effekt så måste fordonet klampas och hållas kvar, ända tills böter och avgifter är betalda, anser Lars Lindgren.
Tågar ni igen nästa år, Patrik Ljunggren, ordförande i Göteborgsavdelningen?
– Det behövs inte. Då kommer vi att ha en ny regering som tar tag i våra frågor, siar han.