På scenen blir tre stolar en taxibil

Just nu spelas Bluebird på Östgötateatern. Föreställningen utspelar sig i en taxi och handlar om möten, ensamhet och försoning. Transportarbetaren har träffat huvudrollsinnehavaren Tobias Almborg som berättar om repetitionsarbetet och vad som krävs för att få en teaterscen att bli en taxibil.

Det är en ovanligt varm försommarkväll. Taxichauffören Jimmy ska jobba hela natten. Kunderna han plockar upp berättar om sina liv, sitt arbete eller någon de förlorat eller mött. Alla lämnar något hos Jimmy, en insikt eller ibland ett skämt. Senare under kvällen ska han träffa sin fru som han inte sett på fem år. Om hon ändå bara ville svara när han ringer, trots allt som har hänt…

Taxin utgörs av tre stolar, i två rader, på Östgötateaterns stora scen i Norrköping. Tobias Almborgs roll, chauffören Jimmy, är huvudpersonen i engelsmannen Simon Stephens Bluebird. Det är andra gången Tomas Almborg jobbar med en pjäs av Stephens och han är förtjust. Uppsättningen håller ett stillsamt tempo, och trots sitt allvar bjuder den också på ett och annat skratt.

– Stephens bryr sig om sina karaktärer på ett sätt som är unikt, faktiskt. Han skriver fantastiska dialoger. De är realistiska och väldigt mänskliga.

Nästan hela föreställningen utspelar sig i Jimmys taxi och mötet med kunderna och deras berättelser är det som för historien framåt. Tobias­ Almborg tror att behovet av att ibland anförtro sig åt en främling också finns i verkligheten. Taxin ser han som ett biktbås och Jimmy som en jourhavande lyssnare.

– I en sådan situation som skildras, tror jag förutsättningarna för ett innerligt samtal kan uppstå. Möjligtvis inte på kortare resor. Men spenderar man tid tillsammans i ett så litet utrymme, är det kanske till och med nödvändigt att prata med varandra.

Lyckligtvis är karaktären Jimmy en bra lyssnare. Och Tobias Almborg känner sympati för honom, trots att han tidigare har druckit för mycket och begått en del misstag. Jimmy verkar vilja alla sina passagerare väl, även om några av dem till och med beter sig hotfullt ibland.

Arbetet med Bluebird har varit speciellt. Inför uppsättningen köpte teatern just en Nissan Bluebird i marknadsföringssyfte. Nu står den parkerad utanför teatern som ”reklamskylt”, men bilen blev också en viktig del i förberedelsearbetet. ­Tobias Almborg körde runt sina motspelare i den för att repa dialog och för att ta reda på hur det är att prata med någon och samtidigt hålla koll på vägen. Många erfarenheter fick sedan följa med upp på scen.

– Det har varit väldigt nyttigt. Jag har aldrig gjort något liknande ­tidigare och det har varit en häftig process.

En av slutsatserna var att det vanliga scenspråket inte fungerar för att gestalta taxiresan och pjäsens intima samtal. Både det röstläge och kroppsliga uttrycket som skådespelarna använder är därför nedtonat för att kunna rymmas i en bil, även om de starka känslorna inte saknas.

Regissören Tereza Andersson har också tagit vara på intimiteten i föreställningens scenografi. För att låta publiken komma närmre, eller in i taxin, filmas skådespelarna under föreställningen och projiceras i jätteformat på de betongväggar som utgör dekoren. En kamera filmar bara Jimmys ögon och projektionen utgör den backspegel han talar med sina passagerare genom. Effekten blir att publiken får sitta i taxins baksäte, samtidigt som de kan betrakta samtalet på håll.

Kamera­vinkeln tillsammans med Tomas Almborgs skådespeleri skapar också en illusion av att han håller ett öga på vägen medan han pratar med passagerarna.

– Det mest utmanade med den här uppsättningen har varit att spela att jag sitter i en bil. Jag har fått ställa om rent muskulärt eftersom jag är van att tala och röra mig på ett annat sätt på stora scenen. Arbetet har varit lärorikt och intressant och jag tycker Bluebird är en jävligt bra pjäs, avslutar Tobias Almborg.

I andra akten, när historien och natten börjar närma sig sitt slut, har Jimmy äntligen fått tag i sin fru Clare och hon har gått med på att träffas. Nu samlar sig frågorna och historierna från kvällens alla möten i Jimmys huvud. Ensamma människor som missat sin chans till försoning eller saknar någon de inte kan få tillbaka.

Han vill gärna att hon ska åka med en sväng så han kan få berätta vad han tänkt och vad som hände den där kvällen för fem år sedan, när deras dotter dog. Nu har han sin chans. Men hon tvekar…

 

Jonas Löwenberg

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.