På spaning efter den fackliga verksamhet som flytt

Debatt. Marcel Proust ”På spaning efter den tid som flytt” beskriver ett bakåtblickande. Boken har lästs av många och lett till ingående analyser. Den ses som ett mästerverk. Nu tänker jag inte skriva något mästerverk, men jag tänker göra en ”spaning efter den fackliga verksamhet som flytt”.

I sydöstra delen av Småland – Kalmar, Nybro, Hultsfred, Oskarshamn, Mönsterås och Öland, men även i Växjö, Alvesta, Älmhult och Tingsryd – fanns tidigare en facklig närvaro av sektioner och klubbar.

Undertecknad var under 1970-, 80- och 90-talen anställd som ombudsman i dåvarande Transport avdelning 38 Kalmar. Området var enligt ovan beskrivning vidsträckt, vilket ställde krav på att man som ombudsman var oerhört mobil. Medlemmarna ville ha direktkontakt med den som satts att företräda dem. Ett oerhört stimulerande arbete, att möta många medlemmar och ta del av deras arbetssituation.

En del berättade att företaget ville inrätta resultatlön, som beskrevs som ett direkt löneparadis. Något företag ville slopa övertidsersättningen, ett annat vurmade för 14-timmars arbetspass.

Som ombudsman var det oerhört viktigt att på förhand få veta vad som rörde sig ute i verkligheten. Samtidigt bidrog sektions- och klubbordförandena med ett stort arbete. Många samtal kom från fruar som undrade över hur mycket övertid som deras gubbar fick arbeta och om det stod i proportion till den lön som erhölls.

Medlemmarna och deras förtroendevalda var den yttersta nerven i fackföreningens själ – men den viktigaste.

Nu är det ju en tid som flytt. I det område jag räknat upp finns i stort sett ingen facklig aktivitet. Inför sammanslagningen av avdelningarna 38 och 13 (till avdelning 51) frågade jag på ett sektionsmöte vad fördelen var. Fick svaret att det skulle bli mer resurser och mer tid för att ägna sig åt medlemmarna. Ett typiskt standardsvar.

Det blev ingen facklig aktivitet. Tvärtom!

En av fyra sektioner omfattar Kalmar, Nybro, Hultsfred, Oskarshamn. I området finns två klubbar inom bevakningsbranschen. Där finns stora åkerier, men ingen facklig verksamhet. Otroligt eftersom åkerichaufförer är den största medlemsgruppen.

När jag frågar människor som arbetar inom Transports verksamhetsområde hur den fackliga närvaron är möts jag ofta av ett snett leende och frågan ”vilket fack?”.

Som pensionär ska man kanske inte bry sig, men det är ändå med vemod jag ser det förfall som stordriften fört med sig.

Att det pratas om sänkta ingångslöner är kanske inte förvånande. Borgarna och Svenskt Näringsliv har kanske kännedom om den låga fackliga aktivitet som råder inom servicesektorn – och därför riktar in sig på just de områdena. Typ, varför inte anställa en invandrad chaufför som då erhåller så kallad invandrarlön?

Tyvärr ser jag ingen på lokal nivå som tar upp den tankegången och bemöter den. Jag är, med tanke på alla skrämmande artiklar i Transportarbetaren, säker på att det finns åkerier som jublar över major Björklunds och Annie Lööfs framtidsvisioner.

Jag har ibland fått höra att jag inte ska ”titta i backspegeln”. Men att inte se tillbaka och jämföra är ytterst dumt, för då förlorar vi framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Utesluten SD-politiker utesluts från – SD

Politik. Transport har i svenska domstolar förgäves hävdat sin rätt att utesluta en lastbilschaufför sedan han valts in för Sverigedemokraterna i ett kommunfullmäktige. Nu utesluts han från SD efter att ha dömts för grovt rattfylleri.

Transportarbetarens logga

Hyllning och tjat om tjänstepension

Pension. På onsdag infaller Tjänstepensionens dag. Och denna försäkring är det hög tid att ägna tid åt, oavsett var du befinner dig i arbetslivet.

Det händer att det är råttor bland soporna, men det har blivit bättre på senare år. Foto: John Antonsson

Svenskt Näringsliv vill avskaffa fackliga arbetsmiljöombud

Arbetsmiljö. Ersätt de regionala skyddsombuden med fler lokala skyddsombud och låt Arbetsmiljöverket sköta en oberoende rådgivning. Framför allt till småföretag. Svenskt Näringsliv går på tvärs mot den statliga utredning som vill ge fackliga arbetsmiljöombud rätt att besöka fler företag.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.