Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin
Close
Gnarp, Hälsingland: Chaufförerna Magnus Byström och Mikael Pedersen i samtal med Transports centrala ombudsman Magnus Larsson.
Close

Kom och träffa Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Aktivitetsveckan är i full gång. I dag täcks mer än halva Sverige när Transportavdelningar från Norrland till Värmland gör gemensam sak och har uppsökeri längs motorvägar och rastplatser.

Det handlar om avdelning 26 Norrbotten, 28 I norr (hela Västerbotten och delar av Norrbotten,  kommunerna Arvidsjaur och Arjeplog), 32 Mellersta Norrland, 18 Hälsingland, 88 Dalarna och avdelning 6 Värmland.

Uppsökeri Myre dinner
Vid Myre dinner, utanför Sundsvall, slog avdelning 32 upp sitt tält. Foto: Mikael Kyttänen

Håll ögonen öppna längs motorvägarna. Transportare kommer att finnas på plats vid E4:an i Harrbäcken, E45:an i Storuman och E4:an i Skellefteå. Vidare vid OKQ8-mackarna längs E45:an i Strömsund och Sveg, liksom vägkrogarna Dockstabaren och Myre Dinner vid E4:an.

Ytterligare platser är Circle K-mackarna vid E4:an i Gnarp och Hudiksvall och i Dalarna: Circle K-stationen vid E45:an i Orsa. Värmlänningar kan du träffa över en kopp kaffe vid Rasta vägkrog i Grums.

Har du frågor så finns chansen till snabb kontakt nu.

Vid E4:an i Harrbäcken bjöd Transports avdelning 26 på nygrillade hamburgare och kaffe. Himlen har gått från mulen och lite regn till uppklarnande under eftermiddagen.

– Hittills har vi träffat 25, 30 personer. Det är bra men inte riktigt så många som vi hade velat ha hit. Det är inte riktigt det tryck vi hoppats på, säger ombudsman Olov Wiklund efter lunchtid.

Dagens ”uppsökeri” är den första aktiviteten ”i det fria” på nästan två år, konstaterar han.

– Det känns jättebra, som att man kan börja leva upp igen efter den hemska coronatid som varit. Härligt att få börja jobba som vanligt igen!

”Träffas på riktigt”

Några chaufförer från det litauiska logistikföretaget Girteka har tagit rast intill avdelningens tvindskydd- och grillplats, men bara en av dem har vågat sig fram och fått en hamburgare och kaffe, berättar Olov Wiklund.

– Han kom till slut, men kollegorna törs inte. De är väldigt dåliga på engelska så vi har svårt att kommunicera, tyvärr.

Någon som kan tolka finns inte på plats.

Harrbäcken, norr om Piteå: Transport avdelning 26 på plats under torsdagen. Foto: Cristian Bergvall

Annars har fyra, fem medlemmar dykt upp i personbil eftersom de visste att Transport var på plats.

– De ville prata om lite olika saker. En anställd hade arbetsmiljöproblem på sin körning och ville veta mer om vad man kan göra. En annan person undrade om chefen kan byta schema med bara en veckas varsel.

– Det är jättetrevligt att kunna träffas öga mot öga igen och inte bara prata i telefon. Vi ska försöka komma ut på en sån här aktivitet igen innan vi får snö, säger Olov Wiklund och brassar en hamburgare till.

Planen var att stanna i Harrbäcken till klockan 15 i dag, torsdag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.