Therese Thörner
Close
Nära toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skog.
Close

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

– Jag har tänkt mycket på hur mycket transportledaren påverkar ens liv. Det handlar om arbetsmiljön, om hur stressigt det är och hur körningarna fördelas, säger Therese Thörner.

Tillsammans med två kurskamrater från Teknikhögskolan i Uddevalla håller hon på med sitt examensarbete. Det handlar om transportledarens påverkan på chaufförens liv och hälsa. Therese Thörner och kursarna hoppas få svar på en rad frågor. Hur realistiska är förväntningarna din transportledare har på dig? Har du känt oro eller ångest på grund av din transportledning? Brukar du ofta hoppa över rast på grund av transportledarens planering?

– Idén till arbetet föddes efter landsvägen. Vi är tre tjejer från utbildningen som pratat mycket, det är roligt att samarbeta, säger Therese Thörner, som framför allt pluggat i hytten.

Therese Thörner Flisa
Therese med Flisa i hemmet på Värmlandsnäs.

Hon bor tillsammans med maken i Norra Averstad på Värmlandsnäs, utanför Säffle.

Rättvis fördelning

Hennes studiekamrater bor i Eksjö respektive Ystad. Att utbildningen var på distans var en förutsättning för att Therese skulle läsa till transportledare. Frågan hur hon själv trivs på jobbet hemma i Säffle känns överflödig.

– Jag trivs med att ligga ute i lastbil, det är gött. Jag är praktiskt taget uppvuxen i bil, säger hon.

Therese Thörner tror också att hon är privilegierad när det gäller den egna arbetsledningen. Hon kör för ett mindre åkeri där arbetsmiljön är bra och där åkaren lyckas pussla ihop flödet så väl ”så man kan tro att han är kvinna”. Det är sällan stressigt och körningarna fördelas rättvist.

Staffan Thörner
Therese pappa, Staffan Thörner, svänger förbi med hunden Thessie.

– Flis är ju på ett vis också behändigt att köra. Många av sågverken går skift och man kan oftast lasta mer eller mindre dygnet runt, säger Therese Thörner.

– När semestern var slut kände jag absolut ingen ångest. Tvärtom, det var skönt att komma tillbaka till rutinerna. Nu kör vi igen!

Även hos ett tidigare, mindre organiserat, åkeri upplevde hon att det fanns lyhördhet och respekt för chaufförerna. Med en transportledare som tog sig tid och behöll lugnet även när hon körde vilse i början.

I dag kör Therese Thörner mycket på Norge, på schema som innebär att hon ofta är borta från hemmet flera dagar i sträck. Senare på dagen ska hon åka in till stan – Säffle – för att hämta lastbilen, och gå på ett pass. Förmodligen blir det övernattning i Skövde i natt.

Men Therese Thörner vet att långt ifrån alla upplever arbetet på samma vis. Ett arbete som skulle kunnat fungera så mycket bättre, om arbetsledningen gjorde det. På nära håll har hon bevittnat hur plågsamt det kan vara för andra chaufförer. När planeringen gör att det blir omöjligt att vila eller ta rast, när stressen leder till sömnlöshet och problem också med familjelivet.

Så ämnet för examensarbetet engagerar.

– Det handlar ju inte bara om gods som transporteras. Det handlar också om människor som kör, hur de mår, säger Therese.

– Vi kanske inte kan lösa världsproblemen med vår undersökning. Men vi vill lyfta upp något, bidra till att få veta mer om vad folk tycker och hur man upplever situationen.

Lite skrivet

Therese Thörner sökte information om tidigare undersökningar och forskning om transportledarens roll. Utan att finna mycket. Hon vände sig också till flera branschorganisationer. Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) tyckte att ämnet var intressant, och försökte hjälpa till med bakgrundsinformation men utan att finna material som specifikt rörde frågan.

Inte heller Transportarbetaren kunde hjälpa henne med tidigare artiklar. Många tangerar dock det Therese och hennes kurskamrater undersöker. De har hittat ett eget, nytt område. Samtidigt som många känner igen sig och har egna historier att berätta. Och förhoppningsvis gör det i undersökningen.

Therese Thörner Värmlandsnäs
Lastningsställe i Värmlandsnäs skog.

Till sin avdelning, Transports avdelning 6 Värmland, vill Therese Thörner skicka med en fråga: Är det här något ombudsmännen kommer i kontakt med; hur ofta hör de chaufförer berätta om problem med transportledare som stressar och skapar dålig arbetsmiljö?

Med sedan länge

Hon är sedan många är medlem i Transportarbetareförbundet. Therese arbetade tidigare inom bevakningsbranschen och har bland annat jobbat som vakt på Oslos flygplats Gardermoen. När hon för snart tio år sedan tagit körkort för tunga fordon behövde hon inte byta fack. ”Praktiskt”, tycker Therese Thörner.

Hon visar var hon ibland hämtar last: En imponerande plats, med jättelika flishögar, i närheten av hemmet ute på Värmlands näs. En intensiv grandoft slår emot en ute i skogen:

– Härligt! Som att ha en jätte-Wunderbaum i bilen. En kan inte klaga på lukten på lasten!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.