Therese Thörner
Close
Nära toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skog.
Close

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

– Jag har tänkt mycket på hur mycket transportledaren påverkar ens liv. Det handlar om arbetsmiljön, om hur stressigt det är och hur körningarna fördelas, säger Therese Thörner.

Tillsammans med två kurskamrater från Teknikhögskolan i Uddevalla håller hon på med sitt examensarbete. Det handlar om transportledarens påverkan på chaufförens liv och hälsa. Therese Thörner och kursarna hoppas få svar på en rad frågor. Hur realistiska är förväntningarna din transportledare har på dig? Har du känt oro eller ångest på grund av din transportledning? Brukar du ofta hoppa över rast på grund av transportledarens planering?

– Idén till arbetet föddes efter landsvägen. Vi är tre tjejer från utbildningen som pratat mycket, det är roligt att samarbeta, säger Therese Thörner, som framför allt pluggat i hytten.

Therese Thörner Flisa
Therese med Flisa i hemmet på Värmlandsnäs.

Hon bor tillsammans med maken i Norra Averstad på Värmlandsnäs, utanför Säffle.

Rättvis fördelning

Hennes studiekamrater bor i Eksjö respektive Ystad. Att utbildningen var på distans var en förutsättning för att Therese skulle läsa till transportledare. Frågan hur hon själv trivs på jobbet hemma i Säffle känns överflödig.

– Jag trivs med att ligga ute i lastbil, det är gött. Jag är praktiskt taget uppvuxen i bil, säger hon.

Therese Thörner tror också att hon är privilegierad när det gäller den egna arbetsledningen. Hon kör för ett mindre åkeri där arbetsmiljön är bra och där åkaren lyckas pussla ihop flödet så väl ”så man kan tro att han är kvinna”. Det är sällan stressigt och körningarna fördelas rättvist.

Staffan Thörner
Therese pappa, Staffan Thörner, svänger förbi med hunden Thessie.

– Flis är ju på ett vis också behändigt att köra. Många av sågverken går skift och man kan oftast lasta mer eller mindre dygnet runt, säger Therese Thörner.

– När semestern var slut kände jag absolut ingen ångest. Tvärtom, det var skönt att komma tillbaka till rutinerna. Nu kör vi igen!

Även hos ett tidigare, mindre organiserat, åkeri upplevde hon att det fanns lyhördhet och respekt för chaufförerna. Med en transportledare som tog sig tid och behöll lugnet även när hon körde vilse i början.

I dag kör Therese Thörner mycket på Norge, på schema som innebär att hon ofta är borta från hemmet flera dagar i sträck. Senare på dagen ska hon åka in till stan – Säffle – för att hämta lastbilen, och gå på ett pass. Förmodligen blir det övernattning i Skövde i natt.

Men Therese Thörner vet att långt ifrån alla upplever arbetet på samma vis. Ett arbete som skulle kunnat fungera så mycket bättre, om arbetsledningen gjorde det. På nära håll har hon bevittnat hur plågsamt det kan vara för andra chaufförer. När planeringen gör att det blir omöjligt att vila eller ta rast, när stressen leder till sömnlöshet och problem också med familjelivet.

Så ämnet för examensarbetet engagerar.

– Det handlar ju inte bara om gods som transporteras. Det handlar också om människor som kör, hur de mår, säger Therese.

– Vi kanske inte kan lösa världsproblemen med vår undersökning. Men vi vill lyfta upp något, bidra till att få veta mer om vad folk tycker och hur man upplever situationen.

Lite skrivet

Therese Thörner sökte information om tidigare undersökningar och forskning om transportledarens roll. Utan att finna mycket. Hon vände sig också till flera branschorganisationer. Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) tyckte att ämnet var intressant, och försökte hjälpa till med bakgrundsinformation men utan att finna material som specifikt rörde frågan.

Inte heller Transportarbetaren kunde hjälpa henne med tidigare artiklar. Många tangerar dock det Therese och hennes kurskamrater undersöker. De har hittat ett eget, nytt område. Samtidigt som många känner igen sig och har egna historier att berätta. Och förhoppningsvis gör det i undersökningen.

Therese Thörner Värmlandsnäs
Lastningsställe i Värmlandsnäs skog.

Till sin avdelning, Transports avdelning 6 Värmland, vill Therese Thörner skicka med en fråga: Är det här något ombudsmännen kommer i kontakt med; hur ofta hör de chaufförer berätta om problem med transportledare som stressar och skapar dålig arbetsmiljö?

Med sedan länge

Hon är sedan många är medlem i Transportarbetareförbundet. Therese arbetade tidigare inom bevakningsbranschen och har bland annat jobbat som vakt på Oslos flygplats Gardermoen. När hon för snart tio år sedan tagit körkort för tunga fordon behövde hon inte byta fack. ”Praktiskt”, tycker Therese Thörner.

Hon visar var hon ibland hämtar last: En imponerande plats, med jättelika flishögar, i närheten av hemmet ute på Värmlands näs. En intensiv grandoft slår emot en ute i skogen:

– Härligt! Som att ha en jätte-Wunderbaum i bilen. En kan inte klaga på lukten på lasten!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Störst på skogen!

Mässa. Mitt i landet möts alla som på olika vis får skogstransporterna att rulla. På mässan Mittia Skogstransport i Ljusdal förenades nytta med nöje i slutet av augusti.

Transportarbetarens logga

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.