Close
Transports Ulf Jarnefjord på väg mot klimatriksdagen.
Close

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

Mottagare till de konkreta förslagen för en bättre klimatpolitik är partierna som röstats in i den vanliga riksdagen. Till klimatriksdagen är däremot alla välkomna att rösta fram rätt förslag. Utöver transporter handlar det om till exempel mat, utbildning och livsstil.

Ulf Jarnefjord, till vardags regionalt skyddsombud i Transports avdelning 3 i Göteborg, är en av delegaterna. Han håller också, tillsammans med Hans Kotzan från Kommunal, ett seminarium om facken som drivkraft i klimatarbetet.

Huvudbudskapet?

– Våra medlemmar är redan mitt uppe i omställningen. Transporter är en stor fråga när vi talar om en smartare klimatpolitik, säger han.

– Samtidigt är det viktigt att det sker på ett schyst och rättvist sätt.

Ulf Jarnefjord beskriver en hållbar framtid som består av tre lika viktiga delar: ekologisk hållbarhet (för världens överlevnad), ekonomisk hållbarhet (så att åkerier och andra företag klarar sig) och social hållbarhet (det vill säga schysta villkor för chaufförer och andra anställda). Grunden är FN:s mål att bromsa den globala uppvärmningen så att den inte överstiger två grader, helst stannar under 1,5 grader.

Själv är han lite av Transports spjutspets när det handlar om klimatmål och omställningen till ett hållbarare samhälle. Engagemanget startade med det internationella klimatmötet i Sydafrika 2011. Ulf Jarnefjord är också en av dem som tagit fram LO:s första klimatpolitiska rapport någonsin. Den kom i början av året.

– Jag är glad att vi kunde enas om en linje med de olika förbunden.

Rapporten fokuserar på fem områden. Ett är transportsektorn, som står för ungefär en tredjedel av de svenska klimatutsläppen.

– När det handlar om transporter behövs det många olika energibärare för att vi ska minska koldioxidutsläppen, säger Ulf Jarnefjord. Och jag tror att elektrifierade vägbanor är det bästa sättet. Det kan både den tunga trafiken och vanliga bilar använda sig av.

Hans slutsats är att staten behöver ta ett större ansvar för att bygga ut en hållbar infrastruktur.

Klimatriksdagen hålls på universitetet i Stockholm. Ett evenemang som arrangeras för andra gången.

Målet är att få upp klimatet på den politiska dagordningen inför höstens val. Alla som har anmält sig får rösta. De cirka 800 delegaterna kommer att stå bakom tolv motioner som klimatriksdagen skickar vidare till de vanliga riksdagspartierna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    8 maj, 2018

    Återigen en man som skjuter ifrån sig problemen, man börjar tröttna på tjatet om utsläppsnivån gällande transportsektorn. En taxibil drar lika mycket energi som tre normalvillor. Hur skall man då komma tillrätta med problemen. Första steget är renare bränslen baserat tex på naturgas, det ger mindre utsläpp förutsatt att processenergin inte blir för hög och att man kan hålla energivärdet på bränslet runt 10 kWh/liter. Vätgas kan man fetglömma då energivärdet är för lågt. Ja men naturgasen är fossil, förvisso, men nu handlar det om utsläppsnivåerna av föroreningar gällande trafiken. ett exempel, Uppsala bränner sopor för uppvärmning 1 kg sopor ger 3,5 kWh per kilo. Olja ger 13 kWh per kilo. Det innebär att du måste elda upp ca 4 ggr så mycket sopor för att få lika mycket energi som vad 1 kilo olja ger. Eftersom förbränning är oxidering så innebär det att 4 ggr mer gaser i form av CO2, NOx går upp i atmosfären om man eldar med sopor istället för olja. Här har vi problemet med biobränslen och bränslen med låga energivärden. El-drift har högre verkningsgrad än andra energislag för fordonsdrift. El kräver dock fruktansvärt mycket investeringar i infrastrukturen och det är tveksamt för Sveriges del om eldrift i större skala går att genomföra. Hybridbilar kan lösa luftkvaliteten i städerna. På totalen blir effekten dock liten. Vi har ännu ingen teknisk- praktisk lösning för alla fordonstyper idag. Man får leva med vissa föroreningar, det gäller dock att minska de totala utsläppen istället för att öka dem i ena änden för att försöka minska dem i andra änden.

Lästips:

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

En demonstrationsdragbil med vätgasteknik (H2) som ännu inte går så långt.

Kaj inrikes i Älmhult satsar på vätgas

Klimat. Åkaren och miljöansvar­­iga Kaj Johansson på Kaj inrikes i Älmhult tror stenhårt på vätgas i lastbilarnas förbränningsmotorer.

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande, Taxi Stockholm

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.