Close
Transports Ulf Jarnefjord på väg mot klimatriksdagen.
Close

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

Mottagare till de konkreta förslagen för en bättre klimatpolitik är partierna som röstats in i den vanliga riksdagen. Till klimatriksdagen är däremot alla välkomna att rösta fram rätt förslag. Utöver transporter handlar det om till exempel mat, utbildning och livsstil.

Ulf Jarnefjord, till vardags regionalt skyddsombud i Transports avdelning 3 i Göteborg, är en av delegaterna. Han håller också, tillsammans med Hans Kotzan från Kommunal, ett seminarium om facken som drivkraft i klimatarbetet.

Huvudbudskapet?

– Våra medlemmar är redan mitt uppe i omställningen. Transporter är en stor fråga när vi talar om en smartare klimatpolitik, säger han.

– Samtidigt är det viktigt att det sker på ett schyst och rättvist sätt.

Ulf Jarnefjord beskriver en hållbar framtid som består av tre lika viktiga delar: ekologisk hållbarhet (för världens överlevnad), ekonomisk hållbarhet (så att åkerier och andra företag klarar sig) och social hållbarhet (det vill säga schysta villkor för chaufförer och andra anställda). Grunden är FN:s mål att bromsa den globala uppvärmningen så att den inte överstiger två grader, helst stannar under 1,5 grader.

Själv är han lite av Transports spjutspets när det handlar om klimatmål och omställningen till ett hållbarare samhälle. Engagemanget startade med det internationella klimatmötet i Sydafrika 2011. Ulf Jarnefjord är också en av dem som tagit fram LO:s första klimatpolitiska rapport någonsin. Den kom i början av året.

– Jag är glad att vi kunde enas om en linje med de olika förbunden.

Rapporten fokuserar på fem områden. Ett är transportsektorn, som står för ungefär en tredjedel av de svenska klimatutsläppen.

– När det handlar om transporter behövs det många olika energibärare för att vi ska minska koldioxidutsläppen, säger Ulf Jarnefjord. Och jag tror att elektrifierade vägbanor är det bästa sättet. Det kan både den tunga trafiken och vanliga bilar använda sig av.

Hans slutsats är att staten behöver ta ett större ansvar för att bygga ut en hållbar infrastruktur.

Klimatriksdagen hålls på universitetet i Stockholm. Ett evenemang som arrangeras för andra gången.

Målet är att få upp klimatet på den politiska dagordningen inför höstens val. Alla som har anmält sig får rösta. De cirka 800 delegaterna kommer att stå bakom tolv motioner som klimatriksdagen skickar vidare till de vanliga riksdagspartierna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    8 maj, 2018

    Återigen en man som skjuter ifrån sig problemen, man börjar tröttna på tjatet om utsläppsnivån gällande transportsektorn. En taxibil drar lika mycket energi som tre normalvillor. Hur skall man då komma tillrätta med problemen. Första steget är renare bränslen baserat tex på naturgas, det ger mindre utsläpp förutsatt att processenergin inte blir för hög och att man kan hålla energivärdet på bränslet runt 10 kWh/liter. Vätgas kan man fetglömma då energivärdet är för lågt. Ja men naturgasen är fossil, förvisso, men nu handlar det om utsläppsnivåerna av föroreningar gällande trafiken. ett exempel, Uppsala bränner sopor för uppvärmning 1 kg sopor ger 3,5 kWh per kilo. Olja ger 13 kWh per kilo. Det innebär att du måste elda upp ca 4 ggr så mycket sopor för att få lika mycket energi som vad 1 kilo olja ger. Eftersom förbränning är oxidering så innebär det att 4 ggr mer gaser i form av CO2, NOx går upp i atmosfären om man eldar med sopor istället för olja. Här har vi problemet med biobränslen och bränslen med låga energivärden. El-drift har högre verkningsgrad än andra energislag för fordonsdrift. El kräver dock fruktansvärt mycket investeringar i infrastrukturen och det är tveksamt för Sveriges del om eldrift i större skala går att genomföra. Hybridbilar kan lösa luftkvaliteten i städerna. På totalen blir effekten dock liten. Vi har ännu ingen teknisk- praktisk lösning för alla fordonstyper idag. Man får leva med vissa föroreningar, det gäller dock att minska de totala utsläppen istället för att öka dem i ena änden för att försöka minska dem i andra änden.

Lästips:

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.