Pablo hjälper fram nya fackliga ledare

inspirera att ta tag i det som inte funkar på arbetsplatserna. – Vår uppgift är att coacha nya fackliga ledare, betonar Pablo.

Transports organizer Pablo Vergara i Göteborg sitter inte gärna still vid skrivbordet. Han trivs bäst ute på fältet, i snack med transportare som han försöker
Han kastar en blick på klockan. Det blir en snabbutryckning till konditoriet och smörgåstårtorna som han beställt. På en terminal i Angered väntar en grupp anställda.

På Transports kongress i fjol var enigheten stor om att fortsätta satsningen på att söka upp anställda på arbetsplatserna och dra i gång facklig verksamhet ute på företagen. Allt inom ramen för förbundets organiseringsarbete. Organizerprojektet kallades det ursprungligen och startade 2011 – efter amerikansk modell.

Pablo var tidigare fackligt engagerad terminalarbetare. Han har varit med sedan starten och följt utvecklingen av projektet. En stor del av hans arbete sker på kvällar och helger, när medlemmarna kan. Den här tisdagseftermiddagen styr Pablo mot Frode Laursens speditionsfirma. Han började dyka upp där i våras och har haft enskilda samtal med nästan alla terminalarbetarna, som lastar chips och choklad.

Problem som tagits upp är bland annat frågetecken kring befattningstillägg, raster, sjuklön och sjukrutiner. Andra gäller högt jobbtempo, bristande rutiner kring truckkörning och säkerhet, liksom att inhyrda anställda knappt får någon introduktion i jobbet. En anställd säger:

– Arbetsledaren har satt upp listor på hur mycket vi är sjuka och vad det kostar, för att vi ska se att vi är borta så mycket mer än andra.

Det drar ihop sig till att bilda en klubb på terminalen. Eftermiddagens möte är tänkt att samla krafterna

efter semestrarna. Att en ny chef kommit på plats förbättrar läget avsevärt, tycker Pablo.

– Han är intresserad av att ta tag i saker och öppen för samarbete med facket.

Lokala förhandlingar har inletts kring några av knutarna. Bonussystemet är en, där flera anställda, enligt Pablo, i praktiken gick back flera tusenlappar, samtidigt som de tvingades jobba hårdare. Han säger:

– Vill ledningen att ni ska jobba snabbare så får de betala för det. Men det är också viktigt att kunna dra ner på tempot och inte bara jobba, jobba, jobba tills ni blir sjukskrivna. Ni ska hålla till 65! Vad är det för system ni vill ha?

Frågan diskuteras kring bordet, liksom upplevelsen av underbemanning.

– Ska man ha det så att man jobbar över varje dag? Jag kallar det dålig planering, tycker någon.

– Cheferna vet sedan många år att två gånger om året är det högsäsong. Jag skulle önska att de planerade mer innan.

– Alla behöver pengar, men en dag kommer man till den punkten när man inte orkar längre, fyller bordsgrannen i.

Kollegan berättar om problem med att instämplad tid stryks bort och Pablo plockar fram kollektivavtalet. Nästa diskussion gäller att de som åtar sig fackliga uppdrag måste få stöd av kollegorna.

– Vi har en kille som inte är färdigt skyddsombud än, men han sitter på kvällarna och läser på Arbetsmiljöverkets hemsida, säger Transportombudet Omar Toledo som efter Transportarbetarens besök väljs till klubbordförande. Jobbarkompisarna lovar stötta mer.

– Vi får inte alltid reda på vad som görs av fackets representanter, säger en av dem.

Så gruppen enas om att kalla till möten en gång i månaden. Pablo påpekar att de kommit en god bit på väg.

– Företaget har fått veta att ni vill ändra på saker och de lyssnar. Jag vill att ni ska utbilda er och bli så välorganiserade att ni vet vad som ska förhandlas med ledningen. Att ni ska få eget förhandlingsmandat, men vi på avdelningen kommer att backa upp er.

Mötet avbryts av en stressad kollega, som sticker in huvudet i matsalen:

– Ursäkta, men ni måste komma och jobba nu. Jag vet inte hur jag ska hinna plocka allt.

Pablo kommenterar det bakvända i att en kollektivare skyndar på andra kollektivare att jobba, innan vi hoppar i bilen igen. Det är gasen i botten till nästa möte på Göteborgsavdelningens kontor.

Malin-Månstråle Björkdahl, Malin Englund, Felix Schwerin och ytterligare två väktare har startat en organisationskommitté för G4S-anställda väktare på Volvo.

– Det är mycket svårare eftersom bevakningspersonalen oftast jobbar ensamma eller två och två. Man har inte mycket kontakt med kollegorna och vet ofta inte att man har samma problem, förklarar Pablo.

Han är imponerad över väktarnas engagemang och allt arbete de lagt ner. I slutet av veckan har Pablo bjudit in dem till en kick-off-träff med fler unga transportare. Trion som kommer i dag är lite modstulen eftersom det varit svårt att få till en bra kommunikation med ledningen.

– När vi började gå runt och fråga vad kompisarna tyckte att vi skulle ta tag i var många skeptiska. De förstod inte riktigt vad vi ville göra, men meningen var ju inte att driva våra egna frågor utan våra kollegors fram till vår chef, säger Malin Englund.

– Många är duktiga på att klaga. Men sedan när det gäller att lyfta fram problemen, och göra något åt dem, blir de lätt lite lata och säger att det är nog inte så farligt ändå, fyller Malin-Månstråle i.

Kommittén har tagit mycket hjälp av Facebook och e-post för att hålla kontakten med kollegorna, uppdatera dem om vad de gör och uppmana kompisarna att komma på möten. Att de lagt ner så mycket fritid förklarar Felix:

– Vi vill förbättra arbetsmiljön och trivseln. Det ska vara kul att gå till jobbet och man ska våga säga vad man tycker och tänker utan att vara rädd.

– Vi tog tag i det som alla bara går och tänker och gjorde något åt saken, tillägger Englund.

Dit hörde att samla in 40 namnunderskrifter för att få till ett första möte med ansvarig chef. Då gällde det bristen på dialog. En annan viktig fråga rör behovsanställda, som ska ska erbjudas fastarbetstidsmått efter nio månader. Det slarvas det fortfarande med, trots att parterna kom överens om en skärpning i senaste förhandlingen av bevakningsavtalet.

Andra problem gäller svårigheter att få tag i sin närmaste chef och att anställda får vänta på svar om exempelvis ledigheter och arbetsrutiner. Väktarna tycker inte att företaget tar till vara erfaren personal vilket leder till hög personalomsättning och att arbetsmiljön, förebyggande hjälpmedel och skyddsskor har låg prioritet.

Nu har kollegorna vant sig vid organisationskommittén och frågar hur det går.

– Vi har mött motstånd och har haft en liten svacka, men nu är vi på väg upp igen, säger Malin, Malin och Felix.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!