Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

– Att pausa hela studieverksamheten var ett svårt beslut. Åtgärden innebär förstås att förbundet tappar fart. Det känns väldigt tråkigt, men vi kan inte riskera att bidra till att smittan sprids. Övriga LO har valt samma väg, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Lars Mikaelsson
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

I våras införde Transport långtgående restriktioner för möten, resor och besök på avdelningarna och på förbundskontoret. Anställd personal uppmanades att jobba hemifrån, så långt möjligt.

Under sommaren har smittspridningen och antalet dödsfall i covid-19 gått ner kraftigt. På ett sammanträde i slutet av augusti diskuterade förbundsstyrelsen läget och möjligheterna att lätta på restriktionerna.

Beslutet blev att fortsätta på samma stränga linje, året ut. När det gäller studierna ställer förbundet in hela det planerade programmet. Kurser som Vi i Transport och utbildningar i kollektivavtalet skjuts på framtiden.

Den grundläggande medlemsutbildningen, Startpunkten, kommer inte heller att hållas i kurslokaler.

Lars Mikaelsson säger:

– Däremot jobbar vi med att ta fram en digital variant, en distansutbildning, redan till den 1 oktober. Det är en lösning som framgångsrikt provats i några avdelningar.

– Liknande tankar finns för Vi i Transport. Fast här är det lite svårare. Utbildningen är längre, 40 timmar, och bygger delvis på grupparbeten.

I varje nummer av Transportarbetaren har avdelningarna egna informationsrutor. I tidningen som når brevlådorna de närmaste dagarna bjuder en handfull avdelningar in till ”fysiska” Startpunktsutbildningar. Enligt vad tidningen erfar kommer kurserna inte att genomföras som aviserats.

Förbundskassör Mikaelsson beklagar de problem som nu uppstår:

– Vi lägger ner mycket arbete på att utbilda nya medlemmar och på att hitta personer som är beredda att ta på sig fackliga uppdrag. Nu kommer vi inte att kunna erbjuda de utbildningar som krävs.

Fackliga möten blev också ett krux när pandemin spred sig. Enligt stadgarna ska förbundets 25 avdelningar hålla årsmöte senast i mars månad. Förbundet gav dispens fram till sista september.

Anna Ryding
Anna Ryding. Foto: Jan Lindkvist

– Avdelningarna är uppfinningsrika och har hittat olika lösningar för att kunna genomföra sammanträdena på ett säkert sätt. En del kör dem helt digitalt, andra har hyrt jättestora lokaler så att deltagarna kan ha rejäl distans, förklarar Anna Ryding, förbundskassör.

Hon betonar att demokratiaspekten är viktig och såväl avdelningar som sektioner ska – trots corona – hålla det antal möten som regleras i förbundets stadgar.

Under våren valde avdelningarna lite olika strategier för medlemsbesök. En del stängde ner nästan helt, medan andra fortsatte hålla öppet – om än med begränsningar.

– Även här gäller en fortsatt restriktiv hållning, säger Anna Ryding.

Förbundskontoret i Stockholm har i praktiken varit stängt för spontana besök. Samma sak gäller nu. Besökare som föranmäler sig släpps in, men bara till en avgränsad del av lokalerna.

När det gäller anställda har Transport följt myndigheternas anvisningar. Anställda som kan, har uppmanats att jobba hemifrån. Veckopendlande centrala ombudsman och tjänstemän har i vissa fall kunnat låna rum på avdelningskontoren.

För resor har särskilda bestämmelser gällt. Så få som möjligt och inga utlandsresor var och är grundregeln.

– Minskat resande och många inställda möten har gjort att Transport sparat en hel del pengar, summerar förbundskassör Anna Ryding. I början var många skeptiska till digitala möten och förhandlingar via videolänk. Men jag tror att en lärdom blir att det finns alternativa sätt att jobba i framtiden.

Lars Mikaelsson konstaterar att Transport normalt gör mängder av arbetsplatsbesök. De har minskat i pandemins spår, samtidigt som fler och fler medlemmar söker hjälp på andra sätt.

– Vår telefonjour, Transport på direkten, brukar få ungefär 1 000 samtal i veckan. När det brände till som mest i våras var vi uppe i 3 000 samtal. Vi kan nog vänta oss nya toppar. Vi står ju inför några intensiva månader, med avtalsförhandlingar och hela las-diskussionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.