Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar
Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.
– Att pausa hela studieverksamheten var ett svårt beslut. Åtgärden innebär förstås att förbundet tappar fart. Det känns väldigt tråkigt, men vi kan inte riskera att bidra till att smittan sprids. Övriga LO har valt samma väg, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.
I våras införde Transport långtgående restriktioner för möten, resor och besök på avdelningarna och på förbundskontoret. Anställd personal uppmanades att jobba hemifrån, så långt möjligt.
Under sommaren har smittspridningen och antalet dödsfall i covid-19 gått ner kraftigt. På ett sammanträde i slutet av augusti diskuterade förbundsstyrelsen läget och möjligheterna att lätta på restriktionerna.
Beslutet blev att fortsätta på samma stränga linje, året ut. När det gäller studierna ställer förbundet in hela det planerade programmet. Kurser som Vi i Transport och utbildningar i kollektivavtalet skjuts på framtiden.
Den grundläggande medlemsutbildningen, Startpunkten, kommer inte heller att hållas i kurslokaler.
Lars Mikaelsson säger:
– Däremot jobbar vi med att ta fram en digital variant, en distansutbildning, redan till den 1 oktober. Det är en lösning som framgångsrikt provats i några avdelningar.
– Liknande tankar finns för Vi i Transport. Fast här är det lite svårare. Utbildningen är längre, 40 timmar, och bygger delvis på grupparbeten.
I varje nummer av Transportarbetaren har avdelningarna egna informationsrutor. I tidningen som når brevlådorna de närmaste dagarna bjuder en handfull avdelningar in till ”fysiska” Startpunktsutbildningar. Enligt vad tidningen erfar kommer kurserna inte att genomföras som aviserats.
Förbundskassör Mikaelsson beklagar de problem som nu uppstår:
– Vi lägger ner mycket arbete på att utbilda nya medlemmar och på att hitta personer som är beredda att ta på sig fackliga uppdrag. Nu kommer vi inte att kunna erbjuda de utbildningar som krävs.
Fackliga möten blev också ett krux när pandemin spred sig. Enligt stadgarna ska förbundets 25 avdelningar hålla årsmöte senast i mars månad. Förbundet gav dispens fram till sista september.
– Avdelningarna är uppfinningsrika och har hittat olika lösningar för att kunna genomföra sammanträdena på ett säkert sätt. En del kör dem helt digitalt, andra har hyrt jättestora lokaler så att deltagarna kan ha rejäl distans, förklarar Anna Ryding, förbundskassör.
Hon betonar att demokratiaspekten är viktig och såväl avdelningar som sektioner ska – trots corona – hålla det antal möten som regleras i förbundets stadgar.
Under våren valde avdelningarna lite olika strategier för medlemsbesök. En del stängde ner nästan helt, medan andra fortsatte hålla öppet – om än med begränsningar.
– Även här gäller en fortsatt restriktiv hållning, säger Anna Ryding.
Förbundskontoret i Stockholm har i praktiken varit stängt för spontana besök. Samma sak gäller nu. Besökare som föranmäler sig släpps in, men bara till en avgränsad del av lokalerna.
När det gäller anställda har Transport följt myndigheternas anvisningar. Anställda som kan, har uppmanats att jobba hemifrån. Veckopendlande centrala ombudsman och tjänstemän har i vissa fall kunnat låna rum på avdelningskontoren.
För resor har särskilda bestämmelser gällt. Så få som möjligt och inga utlandsresor var och är grundregeln.
– Minskat resande och många inställda möten har gjort att Transport sparat en hel del pengar, summerar förbundskassör Anna Ryding. I början var många skeptiska till digitala möten och förhandlingar via videolänk. Men jag tror att en lärdom blir att det finns alternativa sätt att jobba i framtiden.
Lars Mikaelsson konstaterar att Transport normalt gör mängder av arbetsplatsbesök. De har minskat i pandemins spår, samtidigt som fler och fler medlemmar söker hjälp på andra sätt.
– Vår telefonjour, Transport på direkten, brukar få ungefär 1 000 samtal i veckan. När det brände till som mest i våras var vi uppe i 3 000 samtal. Vi kan nog vänta oss nya toppar. Vi står ju inför några intensiva månader, med avtalsförhandlingar och hela las-diskussionen.