Papperstidningar försvinner – de förlorar jobb
Tidningsbud. För tidningsbud i Bohuslän riskerar mediebolaget Stampens planerade förändringar att bli slutet. Strömstads Tidning upphör att komma ut som papperstidning, Bohusläningen halverar utgivningen till tre dagar i veckan.
– Inget är klart. Vi vet inte ens om det blir distribution tre dagar i veckan eller sex dagar, för att distribuera paket och annat de dagar tidningen inte kommer att komma ut. Men vi har påbörjat diskussioner, säger Daniel Hilmér, ordförande för Transports avdelning 55 Bohuslän/Dalsland.
I slutet av mars blev Stampens planer offentliga. Med bolagets egna ord ”fortsätter den digitala resan” för två tidningar som ingår i koncernen.
För Stampenkoncernens bolag Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) betyder övergången till digitala tidningsutgåvor också förändringar, vars konsekvens ytterst drabbar tidningsbuden.
– Det är självklart svårt för alla som riskerar jobbet, men ytterligare en tragedi är att många riskerar att utvisas om de inte längre uppfyller kraven för arbetstillstånd, säger Daniel Hilmér.
Så gott som samtliga tidningsbud har deltidstjänster. För arbetstillstånd krävs arbete i den omfattning som ger en månadsinkomst på minst 13 000 kronor. För samtliga tidningsbud är frågan om det är möjligt att vara kvar i yrket beroende på hur anpassningarna görs.
Han konstaterar att det knappast är en nyhet att marknaden för papperstidningar är vikande. Möjligen att den nu aktuella minskningen i utgivning blev oväntat stor. Tidigare har möjligheten varit uppe att dra in måndagstidningen, som vanligen är tunn och med få annonser.
Ökade kostnader
De aviserade planerna betyder att Bohusläningen bara kommer att delas ut på tisdagar, torsdagar och lördagar. Tidningen, som har centralredaktion i Uddevalla, distribueras i dag måndag–lördag och främst till hushåll i mellersta Bohuslän och västra Dalsland.
Länets äldsta tidning, Strömstads Tidning, upphör efter 167 år att komma ut som pappersutgåva. Den blir från och med oktober helt digital med e-tidning tre dagar i veckan, och en nyhetssajt som kommer att fortsätta uppdateras hela veckan.
Stampen Media motiverar planerna med förändringarna i folks användning av medier, men också med kraftigt ökade kostnader för papper och distribution:
– Majoriteten av våra läsare tar i dag del av vår journalistik digitalt och den siffran stiger för varje år. Samtidigt går kostnaden för att dela ut tidningen upp för de som har papperstidningen när det är färre printprenumeranter att sprida distributionskostnaderna på, säger Johan Hansson, vd på Stampen Media, i ett pressmeddelande.
Stampens intention är att förändringarna ska vara genomförda till den 1 oktober i år.
– Att datumet är rätt långt fram är det enda som kan tolkas som positivt. Det ger oss tid att jobba. Men det är en klen tröst i sammanhanget, säger Uddevallaavdelningens ordförande Daniel Hilmér.