Parterna överens – transportavtalet klart
Åkeri och terminal. Sent på tisdagskvällen kom Transports förhandlare överens med arbetsgivarna i BA. Avtalet för cirka 45 000 chaufförer och terminalare är undertecknat. Lönerna? 6,5 procents höjning under avtalsperioden som är tre år. Parterna är också överens om att cykelbudens arbetsuppgifter ska regleras.
– Avtalet är tillräckligt bra för att vi skulle skriva under, säger Tommy Wreeth, förbundskassör och avtalsansvarig i Transport.
Enligt Tommy Wreeth har facket fått igenom vissa förbättringar av villkor, utan att behöva gå med på försämringar på andra punkter.
– Sedan kan man alltid önska sig mer, säger han.
Lönerna följer den normerande uppgörelsen mellan industrins parter. I pengar räknat blir höjningen av månadslönerna: 580 kronor den 1 april 2017, 540 kronor ett år senare samt 632 kronor den 1 april 2019.
Dock har båda parterna rätt att senast den 30 september 2018 säga upp avtalet så att det slutar gälla den 31 mars 2019.
En fjärrchaufför med fyra år i yrket tjänar i dag ungefär 26 000 kronor i månaden. En lika erfaren terminalarbetare ligger med den gamla lönen kring 24 800 kronor. (Båda lönerna är inklusive premiekompensation, ett generellt tillägg på lönen som finns i vissa avtal.)
I och med det nya avtalet höjs även tilläggen med 6,5 procent under treårsperioden, som ob-tillägg.
Transports stora förhandlingsdelegation var samlad under tisdagen. Förhandlingarna med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) fortsatte till framåt tiotiden på kvällen.
Det nya kollektivavtalet på åkeri- och terminalområdet innehåller också en rad andra överenskommelser, bland annat:
• På vissa terminaler finns ett fryst ackordstillägg efter tidigare förändringar i kollektivavtalet. I och med gårdagens uppgörelse är arbetarna där garanterade att den utgående lönen inte ändras även om arbetsgivaren vill ta bort det frysta ackordet. Detta gäller till september 2018.
• Traktamentena ligger kvar på dagens nivå fram under de två närmaste åren. Sedan justeras de.
• Delade pass på lager och terminaler kan bara ske om parterna kommer överens lokalt.
• Hyvling – när arbetsgivarna drar ner på arbetstiden för redan anställda – var också uppe till diskussion. Resultatet blev en uppgörelse om uppsägningslön för den som drabbas. Exempel: Om ett företag skär ner en tjänst från heltid, 100 procent, till 75 procent måste man iaktta samma ”uppsägningstider” som i lagen om anställningsskydd. Den anställde har rätt att behålla sin heltidslön i en till sex månader, beroende på anställningstid – innan tjänsten krymps.
• Cykelbuden skrivs in som en yrkesgrupp i transportavtalet. Deras villkor och arbetsuppgifter ska regleras i lokala överenskommelser.
• En arbetsgrupp ska gå igenom frågor kring heltid, årsarbetstid, deltidsanställning, mertidsersättning samt lönetabeller för åkeriarbetare. Eventuella förslag till förändringar ska bli klara hösten 2018.
Mattias Dahl, vd på Transportföretagen och BA kommenterar avtalet i ett pressmeddelande:
– Vi är glada att ha träffat ett avtal som ligger i linje med märket och att företagen har förutsättningarna klara under en lång period.