Avtal 2020

Parterna pausar förhandlingarna om nytt åkeri- och terminalavtal

Åkeri och terminal. Fack och arbetsgivare pausar nu förhandlingarna om nytt avtal för Transports största yrkesgrupp, chaufförer och terminalarbetare. – Vi fortsätter nästa vecka. Fredagens förhandlingar var mer konstruktiva än gårdagens. Arbetsgivarna har insett att man måste komma upp ur skyttegraven, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Bristen på lastbilschaufförer är ett av åkeribranschen mest akuta problem. Bedömare menar att det kommer att saknas uppåt 50 000 yrkesförare de kommande tio åren. Problemen är dessutom likartade i hela EU.

Ändå har chaufförsbristen än så länge haft liten inverkan på lönenivåerna och så kallad löneglidning. Transport är också ett av ytterst få fackförbund på arbetsmarknaden som sagt nej till individuell lönesättning. De flesta som kör tunga fordon ligger kring 28 500 kronor.

En fråga som nu lyfts vid förhandlingsbordet är att förlänga lönestegen, som i dag tar slut efter fyra år i yrket.

– Det finns ett intresse från båda sidor att göra det, men vi är inte överens om hur det ska betalas, säger Tommy Wreeth.

Wreeth, som leder förhandlingarna mot Biltrafikens Arbetsgivareförbund, konstaterar att gårdagens inledande förhandlingar gick trögt, med låsta positioner:

– Nu har vi närmat oss varandra en bit när det handlar om hur lönen ska beräknas och förbättringar av avtalspensionen. Vi får ett visst gehör för ett av våra krav som handlar om tryggare anställningar.

– Vi har också varit tydliga med att arbetsgivarna ska passa sig för att komma med en massa egna krav på saker som vi ser som försämringar i avtalet. De har redan kommit undan med att inte behöva betala lönehöjningar för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen löpte ut.

Till förhandlingarna hade Transport med sig ett förslag till en omarbetad arbetsmiljöbilaga. Den är tänkt att förbättra arbetsmiljöarbetet och säkerheten för två yrkesgrupper som är hårt olycksdrabbade.

På terminal och lager är truckolyckor vanliga och lastbilsförare toppar statistiken över dödsolyckor i arbetslivet.

– Tyvärr var intresset minst sagt svalt för våra förslag. Det är faktiskt förvånande, säger Tommy Wreeth.

På måndag kommer Transports lilla förhandlingsdelegation att möta arbetsgivarna på nytt. Samma sak på tisdagen. Den stora delegationen är preliminärt inkallad till tisdag klockan 18.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Sjödin:
    19 november, 2020

    Hur går det med avtalet,
    Hur ska vi som haft löneöknings bortfall sedan i April kompenseras ?

  2. Så besviken och less.:
    16 november, 2020

    Varför tar inte transport till strejk.
    Utan utbildade chaufförer stannar Sverige, alla dessa arbetsgrupper som hyllas för att de håller Sverige igång under rådande pandemi skulle inte kunna göra något jobb alls utan transporter.
    Vi får avstå löneökningar, vi är ej välkomna hos våra kunder mer än just utanför hytten. Vi är tvingade att förflytta oss mellan alla regioner trots smittorisk, och om vi blir sjuka så finns det ingen som kan utföra vårat jobb för det utbildas för få chaufförer. Vilket ej är konstigt då vi är lågavlönade vägpirater i allmänhetens ögon.
    Kul om Transport kunde stå upp för oss någon gång......

  3. Hoppaspåallt:
    16 november, 2020

    Vi är ju viktiga för Sverige , att det ska finnas mat och allt . Så vi gör ju en stor grej för Sverige . Så jag tycker att vi borde få en rejäl höjning nu.

  4. Adrian Höglund:
    14 november, 2020

    Varför försöka dra ut på förhandlingen? Det måste ju göras oavsett.

  5. viking Ottosson:
    13 november, 2020

    Ge er inte vi behöver ett rejält lyft nu

Lästips:

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.