Avtal 2020

Parterna pausar förhandlingarna om nytt åkeri- och terminalavtal

Åkeri och terminal. Fack och arbetsgivare pausar nu förhandlingarna om nytt avtal för Transports största yrkesgrupp, chaufförer och terminalarbetare. – Vi fortsätter nästa vecka. Fredagens förhandlingar var mer konstruktiva än gårdagens. Arbetsgivarna har insett att man måste komma upp ur skyttegraven, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Bristen på lastbilschaufförer är ett av åkeribranschen mest akuta problem. Bedömare menar att det kommer att saknas uppåt 50 000 yrkesförare de kommande tio åren. Problemen är dessutom likartade i hela EU.

Ändå har chaufförsbristen än så länge haft liten inverkan på lönenivåerna och så kallad löneglidning. Transport är också ett av ytterst få fackförbund på arbetsmarknaden som sagt nej till individuell lönesättning. De flesta som kör tunga fordon ligger kring 28 500 kronor.

En fråga som nu lyfts vid förhandlingsbordet är att förlänga lönestegen, som i dag tar slut efter fyra år i yrket.

– Det finns ett intresse från båda sidor att göra det, men vi är inte överens om hur det ska betalas, säger Tommy Wreeth.

Wreeth, som leder förhandlingarna mot Biltrafikens Arbetsgivareförbund, konstaterar att gårdagens inledande förhandlingar gick trögt, med låsta positioner:

– Nu har vi närmat oss varandra en bit när det handlar om hur lönen ska beräknas och förbättringar av avtalspensionen. Vi får ett visst gehör för ett av våra krav som handlar om tryggare anställningar.

– Vi har också varit tydliga med att arbetsgivarna ska passa sig för att komma med en massa egna krav på saker som vi ser som försämringar i avtalet. De har redan kommit undan med att inte behöva betala lönehöjningar för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen löpte ut.

Till förhandlingarna hade Transport med sig ett förslag till en omarbetad arbetsmiljöbilaga. Den är tänkt att förbättra arbetsmiljöarbetet och säkerheten för två yrkesgrupper som är hårt olycksdrabbade.

På terminal och lager är truckolyckor vanliga och lastbilsförare toppar statistiken över dödsolyckor i arbetslivet.

– Tyvärr var intresset minst sagt svalt för våra förslag. Det är faktiskt förvånande, säger Tommy Wreeth.

På måndag kommer Transports lilla förhandlingsdelegation att möta arbetsgivarna på nytt. Samma sak på tisdagen. Den stora delegationen är preliminärt inkallad till tisdag klockan 18.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Sjödin:
    19 november, 2020

    Hur går det med avtalet,
    Hur ska vi som haft löneöknings bortfall sedan i April kompenseras ?

  2. Så besviken och less.:
    16 november, 2020

    Varför tar inte transport till strejk.
    Utan utbildade chaufförer stannar Sverige, alla dessa arbetsgrupper som hyllas för att de håller Sverige igång under rådande pandemi skulle inte kunna göra något jobb alls utan transporter.
    Vi får avstå löneökningar, vi är ej välkomna hos våra kunder mer än just utanför hytten. Vi är tvingade att förflytta oss mellan alla regioner trots smittorisk, och om vi blir sjuka så finns det ingen som kan utföra vårat jobb för det utbildas för få chaufförer. Vilket ej är konstigt då vi är lågavlönade vägpirater i allmänhetens ögon.
    Kul om Transport kunde stå upp för oss någon gång......

  3. Hoppaspåallt:
    16 november, 2020

    Vi är ju viktiga för Sverige , att det ska finnas mat och allt . Så vi gör ju en stor grej för Sverige . Så jag tycker att vi borde få en rejäl höjning nu.

  4. Adrian Höglund:
    14 november, 2020

    Varför försöka dra ut på förhandlingen? Det måste ju göras oavsett.

  5. viking Ottosson:
    13 november, 2020

    Ge er inte vi behöver ett rejält lyft nu

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.