På Truckstop Örebro lever chaufförer som jobbar tillfälligt eller länge i Sverige. Foto: Lilly Hallberg
Close
På Truckstop Örebro lever chaufförer som jobbar tillfälligt eller länge i Sverige.
Close
Val 2022

Politiska partierna: Facket får lösa utländska förares löner

Åkeri. De flesta partier anser att utländska chaufförer ska ha rätt till hygglig lön. Men bara Vänsterpartiet öppnar för att allmängiltigförklara kollektivavtal. Övriga räknar med att marknaden eller facket löser det.

Utöver påståendena i vår valenkät fick partierna ta ställning till ytterligare två påståenden.

• Öppna för att allmängiltigförklara kollektivavtal för hela branscher.

Alltså att lagen säger att lönerna i ett visst kollektivavtal för en viss yrkesgrupp är att den lägsta lagliga lönen. Det har gjorts i Norge och Finland. Här svarade Vänsterpartiet ja, miljöpartiet tveksamt och övriga partier sa nej.

• Utländska chaufförer som kör tillfälligt i Sverige ska ha rätt till lön enligt svenska kollektivavtal.

Här svarade Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Moderaterna ja. Socialdemokraterna med brasklappen: ”Vi har ingen lagstadgad lägstalön i Sverige. Men vi anser att svenska löner och villkor ska gälla för alla som jobbar i vårt land.”

Övriga partier sa nej. Kristdemokraterna gick längst och meddelade att de vill återinföra Lex Laval, alltså att ta bort fackets rätt att vidta stridsåtgärder för att teckna avtal för utstationerade arbetare.

Staten sätter inte löner

Många av de nej-sägande partierna sa i praktiken samma som Socialdemokraterna. Att det är arbetsmarknadens parter och inte staten som sätter löner i Sverige.

Anledningen till att vi ställt de här frågorna är att Sverige under året implementerat EU:s mobilitetspaket. Det innehåller en stor mängd regler för utländska åkerier som kör tillfälliga inrikestransporter, cabotage.

När besluten om mobilitetspaketet fattades sa politiker i Sverige och EU att nu ska chaufförer som kör cabotage bli utstationerade och ha rätt till värdlandets löner. Men i Sverige har vi inga minimilöner. Och därför verkar de flesta räkna med att det är Svenska Transportarbetareförbundet som ska se till att de tiotusentals chaufförer som kör tillfälligt i Sverige får kollektivavtal.

Problemet är att det just nu är omöjligt, konstaterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Om Transport vill teckna ett utstationeringsavtal behöver de veta att ett åkeri verkar i Sverige. Facket kan få ut uppgifterna från ett register som finns hos Arbetsmiljöverket. Där ser Transport lönenivåer och vem som är kontaktperson i Sverige. Problemet är att det tar åtta veckor att få ut handlingarna. Då har företaget redan lämnat landet.

Åtta veckor

– Vi har som förbund lämnat in skarpa synpunkter på hur mobilitetspaketet har implementerats. Det är trubbigt och svårt. Och vi har fått en oklar roll i det hela. Vi får inte veta att ett företag har varit här förrän de har försvunnit till utlandet.

Transport har framfört det till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– När han, som jag uppfattar det, frågar vi vad vi behöver. Så ska vi ta fram konkreta förslag på verktyg vi behöver, inte bara säga att allt är fel, säger Tommy Wreeth.

Transport säger inte heller ja direkt till att allmängiltigförklara kollektivavtal. Men stänger inga dörrar och väljer att analysera frågan närmare under hösten.

Transport har ett särskilt avtal för utstationerade chaufförer. Ett antal företag har skrivit på. Bland annat storföretaget Samskip. Men de flesta som kör cabotage i Sverige gör det utan kollektivavtal och ofta till låga löner.

Har sin bas i andra länder

Den Svenska modellen fungerar så att arbetsgivare och arbetare organiserar sig i förbund och tecknar kollektivavtal. En sak som ytterligare försvårar för facket är att företagen och förarna har sin bas i andra länder och egentligen är parter i andra länder. Dessutom vill facket i regel inte ta strid för dem som inte är medlemmar.

– På LO avfärdas alltid allmängiltigförklarade kollektivavtal. Men vi har så få avtal bland de som är här tillfälligt och kör, och exempelvis i taxibranschen har vi så dålig avtalstäckning att det ändå skulle kunna vara en bättre lösning. Vanliga transportavtalet och bevakningsavtalet det klarar vi av själva. Men på andra håll är det svårare, säger Tommy Wreeth.

En annan variant skulle kunna vara att facket får ett betalt uppdrag av staten att utöva tillsyn över löner och teckna avtal.

– Jag tror att mycket kontroll skulle gå att göra digitalt och effektivt.

Men helst skulle Wreeth vilja lösa det avtalsvägen med inspiration från Byggnads avtal som tvingar underentreprenörer att ha kollektivavtal.

– Det vore bra med ett beställaransvar i branschen som gäller både transportköpare och speditörer, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.