På Truckstop Örebro lever chaufförer som jobbar tillfälligt eller länge i Sverige. Foto: Lilly Hallberg
Close
På Truckstop Örebro lever chaufförer som jobbar tillfälligt eller länge i Sverige.
Close
Val 2022

Politiska partierna: Facket får lösa utländska förares löner

Åkeri. De flesta partier anser att utländska chaufförer ska ha rätt till hygglig lön. Men bara Vänsterpartiet öppnar för att allmängiltigförklara kollektivavtal. Övriga räknar med att marknaden eller facket löser det.

Utöver påståendena i vår valenkät fick partierna ta ställning till ytterligare två påståenden.

• Öppna för att allmängiltigförklara kollektivavtal för hela branscher.

Alltså att lagen säger att lönerna i ett visst kollektivavtal för en viss yrkesgrupp är att den lägsta lagliga lönen. Det har gjorts i Norge och Finland. Här svarade Vänsterpartiet ja, miljöpartiet tveksamt och övriga partier sa nej.

• Utländska chaufförer som kör tillfälligt i Sverige ska ha rätt till lön enligt svenska kollektivavtal.

Här svarade Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Moderaterna ja. Socialdemokraterna med brasklappen: ”Vi har ingen lagstadgad lägstalön i Sverige. Men vi anser att svenska löner och villkor ska gälla för alla som jobbar i vårt land.”

Övriga partier sa nej. Kristdemokraterna gick längst och meddelade att de vill återinföra Lex Laval, alltså att ta bort fackets rätt att vidta stridsåtgärder för att teckna avtal för utstationerade arbetare.

Staten sätter inte löner

Många av de nej-sägande partierna sa i praktiken samma som Socialdemokraterna. Att det är arbetsmarknadens parter och inte staten som sätter löner i Sverige.

Anledningen till att vi ställt de här frågorna är att Sverige under året implementerat EU:s mobilitetspaket. Det innehåller en stor mängd regler för utländska åkerier som kör tillfälliga inrikestransporter, cabotage.

När besluten om mobilitetspaketet fattades sa politiker i Sverige och EU att nu ska chaufförer som kör cabotage bli utstationerade och ha rätt till värdlandets löner. Men i Sverige har vi inga minimilöner. Och därför verkar de flesta räkna med att det är Svenska Transportarbetareförbundet som ska se till att de tiotusentals chaufförer som kör tillfälligt i Sverige får kollektivavtal.

Problemet är att det just nu är omöjligt, konstaterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Om Transport vill teckna ett utstationeringsavtal behöver de veta att ett åkeri verkar i Sverige. Facket kan få ut uppgifterna från ett register som finns hos Arbetsmiljöverket. Där ser Transport lönenivåer och vem som är kontaktperson i Sverige. Problemet är att det tar åtta veckor att få ut handlingarna. Då har företaget redan lämnat landet.

Åtta veckor

– Vi har som förbund lämnat in skarpa synpunkter på hur mobilitetspaketet har implementerats. Det är trubbigt och svårt. Och vi har fått en oklar roll i det hela. Vi får inte veta att ett företag har varit här förrän de har försvunnit till utlandet.

Transport har framfört det till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– När han, som jag uppfattar det, frågar vi vad vi behöver. Så ska vi ta fram konkreta förslag på verktyg vi behöver, inte bara säga att allt är fel, säger Tommy Wreeth.

Transport säger inte heller ja direkt till att allmängiltigförklara kollektivavtal. Men stänger inga dörrar och väljer att analysera frågan närmare under hösten.

Transport har ett särskilt avtal för utstationerade chaufförer. Ett antal företag har skrivit på. Bland annat storföretaget Samskip. Men de flesta som kör cabotage i Sverige gör det utan kollektivavtal och ofta till låga löner.

Har sin bas i andra länder

Den Svenska modellen fungerar så att arbetsgivare och arbetare organiserar sig i förbund och tecknar kollektivavtal. En sak som ytterligare försvårar för facket är att företagen och förarna har sin bas i andra länder och egentligen är parter i andra länder. Dessutom vill facket i regel inte ta strid för dem som inte är medlemmar.

– På LO avfärdas alltid allmängiltigförklarade kollektivavtal. Men vi har så få avtal bland de som är här tillfälligt och kör, och exempelvis i taxibranschen har vi så dålig avtalstäckning att det ändå skulle kunna vara en bättre lösning. Vanliga transportavtalet och bevakningsavtalet det klarar vi av själva. Men på andra håll är det svårare, säger Tommy Wreeth.

En annan variant skulle kunna vara att facket får ett betalt uppdrag av staten att utöva tillsyn över löner och teckna avtal.

– Jag tror att mycket kontroll skulle gå att göra digitalt och effektivt.

Men helst skulle Wreeth vilja lösa det avtalsvägen med inspiration från Byggnads avtal som tvingar underentreprenörer att ha kollektivavtal.

– Det vore bra med ett beställaransvar i branschen som gäller både transportköpare och speditörer, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.