Peder Wahlgren
… timmerbilsförare från Österåker, som i ett klipp på Instagram ryter till om trafikvett och onödiga, farliga omkörningar som kan leda till olyckor.
Vad tog du upp i ditt Instagram-inlägg?
– Jag kom körande med min timmerbil på väg 55 mellan Malmköping och Flen. På den sista 2+1-sträckan blev jag omkörd av flera bilar. Bara några kilometer senare skulle två av dem göra en vänstersväng. De stoppade upp trafiken och alla fick tvärnita eftersom de här förarna inte tänkte sig för.
Hur mycket vägde din timmerbil vid incidenten?
– 64 ton. Jag hann bromsa den här gången, som tur var. Men om det varit halt hade jag definitivt inte fått stopp på timmerbilen utan fått vika av, ner i diket. Är det halt så är det halt, oavsett om jag bromsar.
Du gillar inte körstilen att först köra om för att strax därpå svänga vänster?
– Nej, det är oansvarigt, men händer väldigt ofta. Folk ska absolut om, även om de snart ska svänga av och inte tjänar något på det. Attityden hos vissa är helt åt fanders, där finns inget samspel alls. De allra flesta sköter sig ju, men så finns det de som kör med livet som insats och ska fram till varje pris. De som tror att det är bråttom.
Vintern är här med halka och snö. Vad kan hända om du bromsar hårt med timmerbilen?
– Bromsar jag för hårt kan timmer, som är glatt, lätt glida av. Det har hänt några gånger.
Du säger att tungbilsförare har särskilt ansvar i trafiken?
– Ja, ju högre behörighet desto mer ansvar. Det är väldigt logiskt med all utbildning vi har.
Hur är det att ha vägen som arbetsmiljö?
– För det mesta är det bra. De flesta visar respekt och hänsyn, men det är busarna man kommer i håg. Om alla tar det lugnt och framför allt håller avstånd så kan vi rädda många situationer. Det är mänskligt att göra fel, men man får aldrig göra planerade fel.
Något mer råd?
– Ge er inte ut om det är för jäkligt väder! Då tänker jag både på åkare, kollegor och allmänhet.
Är du rädd på vägen någon gång?
– Det var länge sen. Jag har kört lastbil i femton år och timmer i nio ungefär. Men jag har stor respekt för det jag gör och inser vad jag har i händerna. Fast det är klart att man sitter på helspänn ibland när det är ishalka och man inte vet vilket håll man glider åt. Men vi har sandlåda med oss på timmerbilen.