Pendlarbussen blir kvar efter massiva protester
Fackets och de anställdas protester bidrog till att rädda pendlarbussen från Uppsala till Arlanda flygplats. Det är ombudsman Kenneth Grampe övertygad om. – Fast helst vill vi ha halvtimmestrafik hela dygnet, säger han.
Arlanda är en stor arbetsplats där många personer jobbar skift. Från Uppsala och Knivsta har pendlarna länge kunnat ta lokaltrafikens buss 801, som gått två gånger i timmen.
Inför 2012 beslutade Uppsalas borgerliga majoritet om drastiska nedskärningar. Turtätheten halverades och tanken var att bussen skulle dras in helt 2013. Motivet som angavs var att alliansens avreglering av kollektivtrafiken öppnat för nya aktörer. Förhoppningsvis skulle någon privat intressent ta över linjen till Arlanda.
Neddragningen fick stora konsekvenser. På de kvarvarande bussarna blev det trängsel. De glesa turerna – en gång i timmen – gjorde att folk fick åka hemifrån i förtid och sedan sitta och vänta på att jobbet skulle börja.
Bland de anställda växte missnöjet. Transports lokalavdelning tog initiativ till en namninsamling, som gav över 6 300 underskrifter. Kampanjen stöddes av den politiska oppositionen i Uppsala.
I början av sommaren backade politikerna. Bussen blir kvar i kommunal regi. Under rusningstid infördes halvtimmestrafik igen. Kenneth Grampe säger:
– Det känns som en delseger. Jag tror att namninsamlingen och våra protestskrivelser gav resultat. Det var en bra kampanj.
Johan Örjes, landstingsråd (C) i Uppsala, menar att beslutet grundas på att ingen privat aktör visat intresse för att överta trafiken.
Hur ser då framtiden ut för buss 801?
Sture Johansson på Upplands Lokaltrafik säger:
– Den blir kvar i höst med ungefär samma turtäthet som i dag. Det innebär halvtimmestrafik delar av dygnet, men också perioder då bussen bara går en gång i timmen. Vad som händer den 9 december, när det är dags för nya turlistor, kan jag inte säga.