Illustration: Helena Halvarsson
Close
Illustration: Helena Halvarsson
Close

Penga-plåster på såren om du skadar dig på jobbet

Snabbkollen. Vad händer med ekonomin om du skadar dig på jobbet och måste vara sjukskriven en längre tid? Eller om du får andra utgifter i samband med olyckan? För den som har kollektivavtal kan det finnas en hel del extrapengar att hämta.

1. Anmäl alla skador

Om du skadar dig på jobbet ska du göra en anmälan till Afa försäkring. Det är en försäkringsorganisation som ägs gemensamt av arbetsmarknadens parter och som arbetsgivaren betalar till. Tanken är att ersättningen därifrån ska komplettera de pengar du får från försäkringskassan.

Får du ingenting från försäkringskassan bör du ändå göra en anmälan. Afa försäkring gör nämligen alltid en egen utredning och kan alltså göra en annan bedömning.

Det är viktigt att du gör en anmälan även om du inte har några besvär. Om skadan skulle börja trilskas i framtiden är det bra att det finns en anmälan att falla tillbaka på.

2. Om olyckan sker på väg till jobbet

Färden till eller från arbetet börjar respektive slutar när du passerar tröskeln till din bostad. Ramlar du med cykeln på väg dit eller halkar på den hala trottoaren på väg hem, gäller alltså försäkringen.

Detta inkluderar även den omväg via dagis eller skola du måste ta för att hämta och lämna barn. Är en bil eller buss inblandad i olyckan gäller dock inte den här försäkringen eftersom skadan då täcks av trafikskadeförsäkringen, som är obligatorisk för alla fordon.

3. Det här kan du få ersättning för

Du kan bland annat få ersättning som täcker upp för inkomstförlust eller andra kostnader som uppstått på grund av olyckan. Du kan också få pengar för sveda och värk, bestående besvär, vanprydande ärr och tandskador. Om du måste skola om dig till följd av skadan kan du få kompensation för merkostnader under utbildningstiden.

4. Hot, våld och rån räknas också

Det är inte bara fysiska skador du kan få ersättning för. Även psykiska räknas. Blir du till exempel utsatt för hot, våld eller rån i arbetet ska du anmäla detta. Du behöver då bland annat återge vad som hänt och rita upp en karta över var personal respektive gärningsmän befunnit sig. Se också till att ha en kopia på polisanmälan.

5. Så här mycket kan du få

Hur mycket pengar som finns att hämta beror bland annat på i vilken omfattning du har skadat dig, vad det gäller och hur länge du är skadad.

Här är ett exempel: En lagerarbetare med en månadslön på 25 000 kronor bryter vänster underarm när hon halkar på jobbet. Hon blir sjukskriven på heltid i tre månader, har kostnader för läkarbesök och mediciner för sammanlagt 1 200 kronor och bedöms efter 1,5 år ha fem procents medicinsk invaliditet.

I ersättning får hon 13 000 kronor för inkomstförlusten, 7 500 kronor för sveda och värk, 1 200 kronor för läkar- och medicinutgifterna samt 66 900 kronor för den medicinska invaliditeten. Det blir sammanlagt 88 900 kronor.

6. Du kan anmäla flera år senare

Hade du ingen aning om det här? Har du en gammal skada som du nu tänker att du har gått miste om ersättning för? Det behöver inte vara för sent. Du har tio år på dig efter olyckstillfället att anmäla. Sedan preskriberas ärendet.

7. Så här gör du

Anmäl direkt på nätet, afaforsakring.se. Eller be facket om hjälp. Kom ihåg att en förutsättning för att kunna få ersättning är att det finns kollektivavtal på din arbetsplats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.