”Pengarna från Andreassons känns som en seger”

Det omdebatterade företaget Andreassons i Veddige betalar 59 000 kronor till den polske chauffören Radoslaw Rostkowski. Det står klart sedan parterna på torsdagsmorgonen förlikades i Varbergs tingsrätt. – Det känns jätteskönt. Hela den här historien har varit ett trauma. Nu kan jag gå vidare, säger Radoslaw som trädde fram i Transportarbetaren i somras.

Radoslaw Rostkowski är en av hundratals lågbetalda polska chaufförer som kört som egenföretagare för Andreassons i Veddige. Till skillnad mot andra förare har han valt att processa mot åkeriet för att få en rimlig betalning.

Tvisten har också lett till att Transport stämt Andreassons inför Arbetsdomstolen, med ett rekordstort skadeståndskrav på 20,5 miljoner kronor.

I dag, den 17 januari, möttes Radoslaw Rostkowski och åkaren Yvonne Andreasson i tingsrätten. Radoslaw krävde närmare 90 000 kronor i utebliven betalning. Kravet riktades mot Zimit Transportförmedling, det vill säga det Andreassonbolag som Radoslaw formellt hade avtal med.

När parterna väl tagit plats i tingssalen inledde rådman Dick Johansson med att fråga om det ändå inte var möjligt att ingå förlikning. Genom advokat svarade Yvonne Andreasson:

– Vi är inte avvisande till det, men vi godtar ingen höjning av det belopp som tidigare avvisats.

I rätten kom det fram att Andreassons erbjudit Radoslaw 50 000 kronor. Men då krävde företaget att han skulle dra sig ur alla processer, även den i Arbetsdomstolen.

Efter 20 minuters diskussion om rättegångskostnader och andra frågor enades parterna om en förlikning. Senast den 25 januari ska Zimit Transportförmedling betala 59 000 kronor till Radoslaw Rostkowski.

Klockan 09:40 kliver Radoslaw ut ur rättssalen, påtagligt lättad:

– Det känns som en seger. Tvisten har pågått i ett och ett halvt år och skapat mycket stress för mig. Det viktiga är att Andreassons tvingades backa från kravet på att jag ska lägga ner alla processer.

– Stämningen till Arbetsdomstolen är en fråga som jag inte ens styr över. Det gör Transport. Jag är jättenöjd med att facket tar tag i det här. Förhoppningsvis kan det bli slut på det grova utnyttjandet av utländska chaufförer.

Lite längre bort i tingsrättens entré intervjuas åkare Yvonne Andreasson av lokalradion. Hon säger:

– I grunden är vi helt oense med Radoslaw Rostkowski. Hela underlaget bakom kravet är felaktigt, men vi betalar de här pengarna för att slippa lägga ner mer tid och energi på processen.

Radoslaw Rostkowski bor i Sverige, med fru och barn. Efter erfarenheterna hos Andreassons har han hållit sig borta från åkeribranschen:

– Jag har fått erbjudanden om chaufförsjobb. Men villkoren är hela tiden desamma. Man ska köra som egenföretagare, med dålig betalning.

I Transportarbetaren nummer 5, 2012 berättar Radoslaw sin historia.

Sommaren 2011 hade han precis tagit lastbilskort och efter ett tips från kamrater ringde han upp Andreassons åkeri och frågade om jobb.

Han fick napp och skickades snabbt på en körning till Norge. Väl hemkommen fick han inget anställningsbevis. I stället krävde företaget att han skulle åka till Polen och starta en egen firma, annars skulle han inte få någon betalning.

Radoslaw följde uppmaningen och han skrev sedan avtal med Zimit Transportförmedling, ett bolag som också kontrolleras av Andreassons.

Enligt Radoslaw hade parterna enats om en ersättning på 150 kronor. I verkligheten fick han knappt 64 kronor – en summa som skulle täcka både skatt och sociala avgifter.

Det blev tvist om betalningen och efter ett bråk, där Radoslaw även blev hotad och attackerad av andra polska chaufförer, valde han att sluta. Då hade han kört omkring tre månader för Andreassons.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.