”Pengarna från Andreassons känns som en seger”
Det omdebatterade företaget Andreassons i Veddige betalar 59 000 kronor till den polske chauffören Radoslaw Rostkowski. Det står klart sedan parterna på torsdagsmorgonen förlikades i Varbergs tingsrätt. – Det känns jätteskönt. Hela den här historien har varit ett trauma. Nu kan jag gå vidare, säger Radoslaw som trädde fram i Transportarbetaren i somras.
Radoslaw Rostkowski är en av hundratals lågbetalda polska chaufförer som kört som egenföretagare för Andreassons i Veddige. Till skillnad mot andra förare har han valt att processa mot åkeriet för att få en rimlig betalning.
Tvisten har också lett till att Transport stämt Andreassons inför Arbetsdomstolen, med ett rekordstort skadeståndskrav på 20,5 miljoner kronor.
I dag, den 17 januari, möttes Radoslaw Rostkowski och åkaren Yvonne Andreasson i tingsrätten. Radoslaw krävde närmare 90 000 kronor i utebliven betalning. Kravet riktades mot Zimit Transportförmedling, det vill säga det Andreassonbolag som Radoslaw formellt hade avtal med.
När parterna väl tagit plats i tingssalen inledde rådman Dick Johansson med att fråga om det ändå inte var möjligt att ingå förlikning. Genom advokat svarade Yvonne Andreasson:
– Vi är inte avvisande till det, men vi godtar ingen höjning av det belopp som tidigare avvisats.
I rätten kom det fram att Andreassons erbjudit Radoslaw 50 000 kronor. Men då krävde företaget att han skulle dra sig ur alla processer, även den i Arbetsdomstolen.
Efter 20 minuters diskussion om rättegångskostnader och andra frågor enades parterna om en förlikning. Senast den 25 januari ska Zimit Transportförmedling betala 59 000 kronor till Radoslaw Rostkowski.
Klockan 09:40 kliver Radoslaw ut ur rättssalen, påtagligt lättad:
– Det känns som en seger. Tvisten har pågått i ett och ett halvt år och skapat mycket stress för mig. Det viktiga är att Andreassons tvingades backa från kravet på att jag ska lägga ner alla processer.
– Stämningen till Arbetsdomstolen är en fråga som jag inte ens styr över. Det gör Transport. Jag är jättenöjd med att facket tar tag i det här. Förhoppningsvis kan det bli slut på det grova utnyttjandet av utländska chaufförer.
Lite längre bort i tingsrättens entré intervjuas åkare Yvonne Andreasson av lokalradion. Hon säger:
– I grunden är vi helt oense med Radoslaw Rostkowski. Hela underlaget bakom kravet är felaktigt, men vi betalar de här pengarna för att slippa lägga ner mer tid och energi på processen.
Radoslaw Rostkowski bor i Sverige, med fru och barn. Efter erfarenheterna hos Andreassons har han hållit sig borta från åkeribranschen:
– Jag har fått erbjudanden om chaufförsjobb. Men villkoren är hela tiden desamma. Man ska köra som egenföretagare, med dålig betalning.
I Transportarbetaren nummer 5, 2012 berättar Radoslaw sin historia.
Sommaren 2011 hade han precis tagit lastbilskort och efter ett tips från kamrater ringde han upp Andreassons åkeri och frågade om jobb.
Han fick napp och skickades snabbt på en körning till Norge. Väl hemkommen fick han inget anställningsbevis. I stället krävde företaget att han skulle åka till Polen och starta en egen firma, annars skulle han inte få någon betalning.
Radoslaw följde uppmaningen och han skrev sedan avtal med Zimit Transportförmedling, ett bolag som också kontrolleras av Andreassons.
Enligt Radoslaw hade parterna enats om en ersättning på 150 kronor. I verkligheten fick han knappt 64 kronor – en summa som skulle täcka både skatt och sociala avgifter.
Det blev tvist om betalningen och efter ett bråk, där Radoslaw även blev hotad och attackerad av andra polska chaufförer, valde han att sluta. Då hade han kört omkring tre månader för Andreassons.