Per drömmer om ett nytt friår

Månadens medlem. Efter 15 år som flygtankare på Arlanda ville Per Gustavsson växla spår. Han tog ut friår och utbildade sig i sadelmakeri. Nu är Per tillbaka på Arlanda, men hemma på gården gror ändå drömmarna om något annat.

Gården ligger i skogen några mil nordost om Arlanda. Det är Per Gustavssons barndomshem. För bara något år sedan tog han över hus, lagård, maskiner, åkrar och skog efter föräldrarna. Numera har han inga fritidsproblem.

– Det är alltid något som ska fixas. Hål som ska grävas och fyllas igen. Eller vedhuggning. Du anar inte känslan när man själv fått ihop sin årsförbrukning av ved, säger han med en sällsam blandning av eftertänksamhet och underfundig humor.

Det var slumpen som gjorde Per till flygplanstankare. Han hade jobbat extra som flygplansstädare och fick syn på en annons från flygtankningsbolaget AFCO. Jobbet med jetbränslet blev också inkörningsporten till ett starkt fackligt engagemang.

– Ombudsmannen kallade till möte. Jag var den ende som kom. En timanställd grabb som fick dra i gång en ny fackklubb. Den gamla hade somnat in. Då var det synd om mig!

Som vanligt är det lite svårt att avgöra var gränsen går mellan ironi och allvar när Per berättar. Han knegade på med flygplanen – tills han en dag hörde talas om förslaget om friår. Ledighet med ersättning från staten. Lanserat av Miljöpartiet.

– Jag var riktigt het på gröten och snackade med arbetsgivaren redan innan förslaget blivit verklighet. Första ansökningsdagen, direkt på morgonen, klev jag in på Arbetsförmedlingen med mina papper.

– Det var inte bara för att det lät kul. Jag var sliten. Rygg och nacke tar stryk av de tunga bränsleslangarna.

När sabbatsåret väl var beviljat hade Per några olika idéer. Antingen plugga. Kanske pedagogik, bli lärare. Eller statskunskap. Eller teologi. Per hade till och med besökt Uppsala universitet för att kolla läget på institutionerna.

– Jag såg framför mig hur jag skulle sitta i ett dammigt kontorsrum och långsamt torka in.

Det blev inget universitet. Per valde i stället Tärnsjö sadelmakeriskola. Tanken var att utbilda sig i lädersömnad och starta eget, med båt- och bilklädslar.

Sömnad. Symaskiner. Inte så vanligt bland grabbar kanske…

Per garvar. På AFCO har han en jobbarkompis som samlar på symaskiner. Kompisen brukar ta hem trasiga arbetskläder och laga, eller sy på extrafinesser.

Pers far var också en hejare på att sy. Knypplade och vävde – vid sidan av alla sysslor som följde med en bondgård med djur och traktorer.

Hur går det då med drömmen om en verkstad? Om att fixa riktig skinnklädsel i gamla bilar?

Per tar täten upp på övervåningen. I ett par små rum har han skinn, verktyg och en industrisymaskin. Fast än så länge blir det mest på hobbynivå. Något vapenhölster eller vapenfodral till gubbarna i byn. Eller som nu, en bärsele till Transportavdelningens nya fana.

Varför inte mer?

– Skolan var bra på många sätt, fast det blev ändå inte riktigt som jag tänkt mig. Inriktningen var inte på bilklädsel, lärarna hade annan bakgrund.

Den insikten fick Per under en månad som utbyteselev på en skola i Danmark.

Där hade man precis den kunskap som Per sökte. Fast då stod det också klart att det skulle ta fem år, som lärling, för att bli fullfjädrad i konsten att klä om bilstolar.

Vi går ut på gårdsplanen. Per förklarar att han brukar besöka bilträffar och kika på alla jänkare, där ägarna lagt ner tusentals timmar på lack och krom. Över klädseln ligger ofta en pläd. Eller så har ”frugan” uträttat mirakel med hushållssymaskinen.

– Fast tittar man närmare på stygnen ser man att det inte fungerar. ”Gubbar” som lagt hundratusentals kronor på bilen, kunde väl satsa 15 000 spänn på en vettig symaskin också!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."