Per drömmer om ett nytt friår

Månadens medlem. Efter 15 år som flygtankare på Arlanda ville Per Gustavsson växla spår. Han tog ut friår och utbildade sig i sadelmakeri. Nu är Per tillbaka på Arlanda, men hemma på gården gror ändå drömmarna om något annat.

Gården ligger i skogen några mil nordost om Arlanda. Det är Per Gustavssons barndomshem. För bara något år sedan tog han över hus, lagård, maskiner, åkrar och skog efter föräldrarna. Numera har han inga fritidsproblem.

– Det är alltid något som ska fixas. Hål som ska grävas och fyllas igen. Eller vedhuggning. Du anar inte känslan när man själv fått ihop sin årsförbrukning av ved, säger han med en sällsam blandning av eftertänksamhet och underfundig humor.

Det var slumpen som gjorde Per till flygplanstankare. Han hade jobbat extra som flygplansstädare och fick syn på en annons från flygtankningsbolaget AFCO. Jobbet med jetbränslet blev också inkörningsporten till ett starkt fackligt engagemang.

– Ombudsmannen kallade till möte. Jag var den ende som kom. En timanställd grabb som fick dra i gång en ny fackklubb. Den gamla hade somnat in. Då var det synd om mig!

Som vanligt är det lite svårt att avgöra var gränsen går mellan ironi och allvar när Per berättar. Han knegade på med flygplanen – tills han en dag hörde talas om förslaget om friår. Ledighet med ersättning från staten. Lanserat av Miljöpartiet.

– Jag var riktigt het på gröten och snackade med arbetsgivaren redan innan förslaget blivit verklighet. Första ansökningsdagen, direkt på morgonen, klev jag in på Arbetsförmedlingen med mina papper.

– Det var inte bara för att det lät kul. Jag var sliten. Rygg och nacke tar stryk av de tunga bränsleslangarna.

När sabbatsåret väl var beviljat hade Per några olika idéer. Antingen plugga. Kanske pedagogik, bli lärare. Eller statskunskap. Eller teologi. Per hade till och med besökt Uppsala universitet för att kolla läget på institutionerna.

– Jag såg framför mig hur jag skulle sitta i ett dammigt kontorsrum och långsamt torka in.

Det blev inget universitet. Per valde i stället Tärnsjö sadelmakeriskola. Tanken var att utbilda sig i lädersömnad och starta eget, med båt- och bilklädslar.

Sömnad. Symaskiner. Inte så vanligt bland grabbar kanske…

Per garvar. På AFCO har han en jobbarkompis som samlar på symaskiner. Kompisen brukar ta hem trasiga arbetskläder och laga, eller sy på extrafinesser.

Pers far var också en hejare på att sy. Knypplade och vävde – vid sidan av alla sysslor som följde med en bondgård med djur och traktorer.

Hur går det då med drömmen om en verkstad? Om att fixa riktig skinnklädsel i gamla bilar?

Per tar täten upp på övervåningen. I ett par små rum har han skinn, verktyg och en industrisymaskin. Fast än så länge blir det mest på hobbynivå. Något vapenhölster eller vapenfodral till gubbarna i byn. Eller som nu, en bärsele till Transportavdelningens nya fana.

Varför inte mer?

– Skolan var bra på många sätt, fast det blev ändå inte riktigt som jag tänkt mig. Inriktningen var inte på bilklädsel, lärarna hade annan bakgrund.

Den insikten fick Per under en månad som utbyteselev på en skola i Danmark.

Där hade man precis den kunskap som Per sökte. Fast då stod det också klart att det skulle ta fem år, som lärling, för att bli fullfjädrad i konsten att klä om bilstolar.

Vi går ut på gårdsplanen. Per förklarar att han brukar besöka bilträffar och kika på alla jänkare, där ägarna lagt ner tusentals timmar på lack och krom. Över klädseln ligger ofta en pläd. Eller så har ”frugan” uträttat mirakel med hushållssymaskinen.

– Fast tittar man närmare på stygnen ser man att det inte fungerar. ”Gubbar” som lagt hundratusentals kronor på bilen, kunde väl satsa 15 000 spänn på en vettig symaskin också!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.