Debatt / Genmäle

Vår bild en helt annan

Debatt / Genmäle. Vi beklagar djupt Josephines upplevelse under sin tid hos oss. Vi vill betona att vi på inget sätt vill förringa det hon upplevt – ingen ska behöva känna sig otrygg på sin arbetsplats.

Som företag så står Performiq inte bakom någon form av kränkande behandling, och är mycket måna om att våra konsulter ska ha en trygg arbetsmiljö såväl psykiskt som fysiskt. Eftersom vår personal arbetar ute hos våra kundföretag, och vi därmed inte träffar dem dagligdags, är det extra viktigt för oss att ha regelbundna avstämningar med våra medarbetare. Detta sker genom samtal och arbetsplatsbesök. Därtill har vi tydliga rutiner för att motverka och hantera trakasserier, diskriminering eller annan kränkande behandling. Vi är följaktligen helt överens med både Josephine och Transportarbetareförbundet om att frågor som dessa bör tas på största allvar.

Josephine berättar att hon inte fått det bemötande hon önskat från sin konsultchef på Performiq. Återigen är vi mycket ledsna över att hon upplever det så. Dock skiljer sig bilden av bemötandet och dialogen kraftigt åt.

Performiq har efter noggrann intern utredning ingen anledning att misstänka att vi brustit i några rutiner i det aktuella fallet. Dialogen med Josephine finns väl dokumenterad. Någon inspelning eller motsvarande som visar på ett undermåligt bemötande från vår konsultchef har inte kommit oss tillhanda. Vår konsultchef har gjort sitt yttersta för att stötta Josephine i det svåra hon gick igenom, något som kan bekräftas genom samtalshistorik och anteckningar. Att vi skulle ha blundat för problemet stämmer inte.

När Josephines anställning hos Performiq upphörde var coronapandemin ett faktum. Behovet av konsulter minskade kraftigt på kort tid hos flera av Performiqs kunder, däribland företaget där Josephine arbetade. Den kris som pandemin har inneburit har tyvärr drabbat oss, våra kunder och våra konsulter hårt.

Performiq arbetar i enlighet med samtliga kollektivavtal som vi har ingått. Performiq har ingen historik av eller för avsikt att sätta i system att missbruka användandet av tidsbestämda anställningar. De anställningar vi erbjuder våra konsulter speglar våra kunders behov av arbetskraft, vilket kan vara för längre eller kortare perioder. Som ett exempel så har Performiq i dag åtta tillsvidareanställda konsulter och sex visstidsanställda som arbetar hos det aktuella kundföretaget. Oavsett anställningsform får du som konsult på Performiq, inför att ett anställningsavtal ska ingås, tydlig information om vilka villkor som gäller för den aktuella anställningen.

Performiq öppnar gärna upp för fortsatt dialog tillsammans med Transport och övriga fackförbund, om hur vi kan skapa bästa möjliga förutsättningar för anställda i bemanningsbranschen. Vi tror att vi har en viktig roll att spela på den svenska arbetsmarknaden – precis som ni. Om vi väljer att samarbeta istället för att jobba emot varandra, så kan vi gå en ljus framtid till mötes.

Återigen så beklagar vi det som inträffat, och önskar Josephine allt gott i framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Ung kvinna som lyfter tungt paket på ett lager.

Unga arbetare lever farligt

Arbetsskador. Unga mellan 20 och 24 år skadar sig oftare på jobbet, utsätts för mer sexuella trakasserier och får ofta utföra de mest ansträngande arbetsuppgifterna. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.