Perspektiv

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Ingen har väl missat att det är Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), som slåss för ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Ett avtal där de kräver lokal förhandlingsrätt – alltså möjlighet att förhandla fram egna uppgörelser kring schema, arbetstider och lokala lönetillägg.

I kampen får HF stöd från olika politiska vänstergrupper, bland annat Vänsterpartiet.

Det har fått Transports ledning att reagera. Vill Vänsterpartiet ha en utveckling med flera fack som konkurrerar om samma medlemmar? Vill partiet verkligen ha olika löner och arbetsvillkor på en och samma arbetsplats?

En rad fackklubbar i olika LO-förbund uttalar också sitt stöd för HF. Enligt uppgifter på HF:s hemsida har flera klubbar skänkt pengar till HF:s konfliktkassa. Pengar som tillhör medlemmarna.

I uttalanden som klubbarna gjort riktas stark kritik mot den uppgörelse som inskränkningar i konflikträtten som de centrala parternas enades om i somras.

De fackklubbar som öppet stödjer HF finns bland annat i Livs, Pappers, Seko och Kommunal. Är samma klubbar beredda att aktivt stödja de alternativa fackföreningar som i dag konkurrerar med Kommunal om brandmännen och med Seko om lokförarna?

Och är det så så fall lagom med två olika fackföreningar på varje arbetsplats? Eller ska solidaritetsarbetet utökas till att omfatta Syndikalisterna som organiserar arbetstagare inom alla branscher?

Numera finns andra uppstickare. En är Tingvalla-Bro fackförening, som enligt uppgift har flera medlemmar i Göteborgs hamn. Syndikalister finns också där.

Sammanlagt fyra fackföreningar. Ska alla få egna kollektivavtal med Sveriges Hamnar? Kan alla räkna med stöd från Vänsterpartiet och lokala fackklubbar i Kommunal, Seko, Pappers, Livs och IF Metall?

Hamnkonflikten är bekymmersam. En rad stuveribolag överväger nu att ta in bemanningsföretag för att upprätthålla driften. APM Terminals i Göteborg har redan gjort det. I stor skala.

För ett par år sedan organiserade HF runt 70 procent av de anställda i APM Terminals. Nu är man nere på omkring 50 procent. Många av de inhyrda är oorganiserade eller med i andra fackförbund än Transport och HF.

Hamnarna som nu riskerar att dras in i konflikten måste MBL-förhandla med Transport innan de tar in bemanningsföretag. Facket har vetorätt mot inhyrning, men för att använda det krävs i princip att det anlitade bemanningsföretaget är oseriöst.

En av de stora farorna med den infekterade hamnstriden är att fler stuveriföretag får upp ögon för inhyrning. I dag har hamnarna en modell med extringar, blixten, som rycker in på kort varsel. Nackdelen för arbetsgivaren är att blixtpersonalen kan säga nej – om det erbjudna jobbet inte passar.

Inhyrning är dyrare, men ger arbetsgivaren större kontroll. Det har APM Terminals upptäckt.

Vilka fler bolag står på tur?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ola Hakefelt:
    21 maj, 2021

    Faktum är att inskränkningarna av strejkrätten - som gjordes för att komma åt Hamnarbetarförbundet och SAC, vilka, oavsett vad man må tycka om dem i övrigt, är fack som står på medlemmarnas sida och inte arbetsgivarens - dessa inskränkningar har nu gjort fackföreningsrörelsen helt avväpnad när avtalsshoppingen börjar sprida sig. Precis som vi kritiker sa. Tingvalla-Bro som nämns i krönikan, har precis blåst Elektrikerförbundet på avtalet för ett nystartat solcellsföretag, Svea renewable solar AB. De har valt att göra som APM Terminals, men i det här fallet blir det LO-facket Elektrikerna som står med andra-avtalet som arbetsgivaren och blir helt utan inflytande. Och tack vare strejkrättsinskränkningarna kan de inte göra ett skit åt saken, alla stridsåtgärder är olagliga eftersom företaget tecknat avtal även med Elektrikerna.

    Samma sak har hänt i larmbranschen, där arbetsgivarorganisationen Almega driver en kampanj för att flytta över alla larminstallatörer från Elektrikerna till Unionens billigare tjäntemanna-avtal.

    LO sålde ut vår strejkrätt för att straffa ut två mindre medlemsstyrda förbund - resultatet blev istället att nu kan arbetsgivarstyrda och andra hel eller halvgula förbund tränga undan LO-förbunden på hela arbetsmarknaden. Precis som jag och många andra LO-gräsrötter och andra skrek oss hesa om innan. Men såväl LO-ledningen, som Ylva Johansson och Stefan Löfvén försäkrade oss uttryckligen om att det fanns INGEN risk för avtalsshopping till följd av strejkrättsinskränkningarna.
    Ändå har vi haft lika fall av avtalsshopping sedan inskränkningarna kom som vi haft någonsin innan det. Och det här är bara början.

    Vilken jävla idioti att driva igenom dessa inskränkningar, att avväpna oss själva.

  2. Mikael Hammarlind:
    15 mars, 2019

    Flygteknikerna har två fackföreningar att välja på. Hur kan man lösa problemen där men ej i hamnen?
    Arbetsdomstolen har dömt att hamnarbetarna fritt får välja förhandlings part. Vi får se om nya lagen går i genom den 1 Augusti. I så fall blir det en förskjutning till arbetsgivarna fördel.

  3. Leif Holmgren:
    5 mars, 2019

    Oj så dåligt och så klasslöst flummande.
    Så rötet och så kostsamt för arbetarrörelsen att ha sådana njugga nötter i sina led.
    Ni borde skämmas ögonen ur er.

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.