hallå där!

Peter Andersson

… lastbilschaufför i Filipstad och en av hjälparna i nätverket Kollegahjälpen som har 20-årsjubileum i år.

Peter Andersson. Foto: Privat

Kollegahjälpare, vad gör ni?

– Vi finns där för att hjälpa andra lastbilschaufförer som varit med om något traumatiskt i jobbet. Det kan vara efter en olycka, ett rån eller ett tillbud. Vi för alltså avlastande samtal. Ofta är det ju så att föraren av lastbilen klarat sig fysiskt oskadd och därför på sätt och vis blir lämnad – vi har helt prio på honom eller henne, finns där och delar erfarenheter.

Hur länge har du själv varit med i nätverket?

– Fyra år? Jag har inte exakt koll. Tanken kom efter att jag kontaktat en kollega, som varit med om en olycka där en kvinna dött. Jag träffade kollegan och efteråt sa han att det samtalet var bland det bästa han varit med om. Jag hintade om intresse för Kollegahjälpen till en chef, som senare kom och berättade att en annan kollegahjälpare här i Värmland skulle gå i pension. Så jag sökte, fick skriva ett utförligt brev och cv, och passerade nålsögat.

Är behovet stort att tala med en yrkeskamrat?
– För en del är det så. Det kan vara ett komplement till psykologsamtal också, och skönt att slippa förklara vad jobbet går ut på. Få tala med någon som kan branschrelaterade frågor, som kör- och vilotider. Det har hänt att tveksamma öppnar upp när jag säger att jag genom personlig erfarenhet kan ana vad de går igenom.

Du har själv erfarenhet av trauma som chaufför?

– Ja, den 22 februari 2007, klockan 9 på morgonen, var jag med om svår olycka där två personer dog. Efteråt fick jag bra stöd genom min dåvarande chef och företagshälsovården, men min första tanke var att aldrig mer sätta mig i lastbilen. Sedan att olyckan inte skulle hindra mig från att göra det jag drömt om sedan jag var liten pojk. I dag ser jag också Kollegahjälpen som ett sätt att göra något positivt av svåra erfarenheter.

Du kör vidare som kollegahjälpare?

– Ja. I den bästa av världar skulle vi inte behövas. Nu finns vi här!

Fotnot: Kollegahjälpen är ett nätverk av åkeriföretag, branschorganisationer och lastbilschaufförer, som stöttar lastbilsförare efter ett trauma. Den som vill ha hjälp ringer 020-59 60 00. Den kollegahjälpare som finns närmast geografiskt kontaktas. Kollegahjälparna ges regelbundet utbildning

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Åsa Backman:
    20 mars, 2020

    Tack för artikeln. Som projektledare för Kollegahjälpen är jag glad att vi syns så fler känner till stödet man kan få. Mer information finns på kollegahjälpen.se

Lästips:

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Davids krönika. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.